برنا بررسی کرد

تاثیر مثبت توسعه دانش بنیان بر رشد اقتصاد کشور/ شرکت‌های دانش بنیان زمینه رونق اقتصادی در کشور را فراهم می‌کنند

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۰۵:۰۵:۴۸
کد خبر: ۱۳۱۵۰۵۰
تاثیر مثبت توسعه دانش بنیان بر رشد اقتصاد کشور/ شرکت‌های دانش بنیان زمینه رونق اقتصادی در کشور را فراهم می‌کنند
یکی از مهمترین محورهایی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به آن توجه خاصی شده، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است، ایران نیازمند افزایش بهره‌وری، به‌روزرسانی صنایع و تقویت ظرفیت نوآوری است تا بتواند در زنجیره‌های ارزش جهانی نقش ایفا کرده و صنایع بومی و سنتی را تقویت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا؛ یکی  از مهمترین محورهایی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به آن توجه خاصی شده، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است. در همین راستا، مقام معظم رهبری ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش بنیان در منطقه را به عنوان یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی دانستند. یکی از اموری که میتواند کمک کند که کشور به میزان تولید دانش بنیان و به تبع آن به تحقق اقتصاد مقاومتی دست پیدا کند، درک ضرورت تولید دانش بنیان در جامعه است. 

اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان 

اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که کاربرد دانش و اطلاعات در آن اهمیت بالایی داشته و تولید و توزیع، مبتنی بر آن شکل‌گرفته و سرمایه‌گذاری در صنایع با محوریت دانش موردتوجه خاصی قرار گرفته است. حرکت اقتصادها به سمت دانش‌بنیان شدن علاوه بر اینکه موجب افزایش توان رقابتی کشورها می‌شود می‌تواند در حوزه تجارت خارجی، ضمن ایجاد یک پایگاه اقتصادی در جهان به افزایش قدرت نرم کشورها کمک کند. 

سید احساس خاندوزی، در برنامه «قرن نو، اقتصاد نو» رادیو اقتصاد، با بیان اینکه اصرار دولت تقویت شرکت‌های دانش بنیان است، گفت: با توجه به تاکید دولت در استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان داخلی و جوانان متخصص کشور، وزارت اقتصاد تولید تجهیزات پیشرفته و ایکس ری‌های کنترلی مورد نیاز گمرکات را که اغلب به صورت وارداتی تأمین می‌شد، به چند شرکت دانش بنیان مستقر در اصفهان سفارش داده است و اگرچه، موانعی برای پابرجا ماندن رویه وارداتی تجهیزات گمرکی هم در این مسیر شکل گرفت، اما تلاش ما این است که حتماً قراردادهای مربوط به تجهیزات و تأمین زیرساخت‌ها با شرکت‌های دانش بنیان داخلی منعقد شود تا سود و منفعت اقتصادی حاصل از آن در اختیار شرکت‌های دانش بنیان داخلی قرار گیرد. 

وزیر اقتصاد به نقش وزارت اقتصاد در شکل گیری اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و افزود: با توجه به نقش وزارت اقتصاد در حوزه‌های گمرکی، مالیات، بیمه و مسائل بانکی، این وزارتخانه هم باید موانع را از پیش پای شرکت‌های دانش بنیان بردارد تا این شرکت‌ها در یک فضای امن به فعالیت بپردازند و هم از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در تقویت زیرساخت‌های مالی، گمرکی و بانکی و بیمه‌ای خود استفاده کند.

شرکت-دانش-بنیان

در گفتگویی دیگر، ذبیح‌الله اعظمی ساردویی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مورد شعار سال تولید دانش‌بنیان و اشتغالزایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از ابتکارات دولت‌های گذشته بودند که کار خود را با شتاب دهنده و استارتاپ‌ها شروع کردند و بعد مورد استقبال دانشگاهیان قرار گرفتند و در استان‌های بزرگ و پیشرو مانند اصفهان و تهران توسعه این شرکت‌ها مورد توجه قرار گرفت. 

نماینده مردم جیرفت در مجلس افزود: نکته مهم در شرکت‌های دانش‌بنیان این بود که اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی موظف نبودند که فقط در حوزه دانشگاه فعالیت کنند بلکه با فعالیت در شرکت‌های دانش‌بنیان به حوزه تولید و اشتغالزایی کمک می‌کردند. 

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بیان کرد: ما هم در مجلس با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و جهش تولید در راستای حمایت از تولید و رونق در اقتصاد کشور گام برمی‌داریم و هر جایی که دولت نیاز به تدوین قانون داشته باشد مجلس به دولت کمک کرده است و رویکرد مجلس برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان همواره مثبت بوده است. 

شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به حوزه دانشگاه علم را بومی‌سازی می‌کنند 

اعظمی ساردویی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به حوزه دانشگاه علم را بومی‌سازی می‌کنند نمونه بارز این است با وجود شرایط تحریمی پهپاد جاسوسی آمریکا را سالم بر زمین نشاندند و با طراحی موشک‌های نقطه‌زن سیستم دفاعی کشور را تقویت کردند. 

وی با بیان اینکه ما باید به جوانان و نخبگان ایران اعتماد کنیم، ادامه داد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان وارد حوزه  فعالیت اقتصادی شوند شاهد رونق و رشد این شرکت‌ها در تولید و اشتغال خواهیم بود.

اعظمی ساردویی بیان داشت: انتظار داریم شرکت‌های دانش‌بنیان در موضوع تبخیر آب و کاهش مصرف آن به کمیسیون کشاورزی کمک کنند. 

وی اضافه کرد: حضرت آقا توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند و اینکه نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را به حضور پذیرفتند نشان می‌دهد که ایشان به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان واقف هستند و توجه ویژه‌ای به این مساله دارند ما باید شعار سال را درک کنیم و آن را در دستور کار دولت و مجلس قرار دهیم. 

وی پاشنه آشیل همه دولت‌ها را اشتغالزایی جوانان خواند و گفت: با وجود داشتن دانشجویان نخبه در رشته‌های مختلف دولت‌ها موظفند که زمینه اشتغال را برای همه جوانان فراهم کنند یا به جوانان بیکار بیمه بیکاری دهند امیدوارم که دولت آیت‌الله رییسی بتواند مشکلات جوانان را در این زمینه حل کند. 

637071159358804681_lg

ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان

اعظمی ساردویی یادآور شد: ما اجازه ندادیم که بازنشستگان دوباره به اشتغال ادامه دهند باید زمینه اشتغال جوانان فراهم شود این در راستای کمک به تولید و رونق اقتصاد در کشور است بدون رونق اقتصادی و کارآفرینی امکان اشتغالزایی در کشور وجود ندارد با توجه به مشکلات موجود در کشور توجه به شعار سال و توجه به عزت، حکمت، مصلحت و منافع ملی می‌تواند به رونق تولید کمک  کند. 

وی با اشاره به سفر آیت الله رییسی به استان‌ها و توجه به مساله اشتغال گفت: حضرت آقا به نمایندگان و دولت تاکید دارند که در بین مردم باشند و آیت الله رییسی با حضور در بین مردم مشکلات آنها را رصد می‌کند و همراهی با مردم گفتار درمانی نیست. 

این نماینده مجلس یازدهم عنوان کرد: رییس جمهور هم مسیر خوبی را در پیش گرفته است و با حضور در استان‌های مختلف مشکلات را از نزدیک می‌بیند و باید تیم دولت برای عملیاتی کردن وعده‌های رییس جمهور نهایت سعی و تلاش خود را انجام دهد تا بتوانیم با همت مضاعف و تکیه بر توان داخلی فقر را در کشور ریشه‌کن کنیم. 

انتهای پیام/

نظر شما