احیای بیش از یک هزار واحد صنعتی در دولت سیزدهم / رشد ۱۳ درصدی بهره برداری از واحدهای تولیدی در شهرک‌ها صنعتی

۱۴۰۱/۰۱/۲۲ - ۱۳:۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۳۱۷۶۴۹
احیای بیش از یک هزار واحد صنعتی در دولت سیزدهم  / رشد ۱۳ درصدی بهره برداری از واحدهای تولیدی در شهرک‌ها صنعتی
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سال گذشته دو هزار و 67 واحد صنعتی احیا شد که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بیش از یک‌ هزار و 320 واحد به چرخه تولید بازگشت است.

به گزارش خبرنگار برنا، "علی رسولیان" رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در اولین نشست خبری که در وزارت صمت برگزار شد، گفت:تعداد 841 شهرک و ناحیه صنعتی در کشور فعالیت دارند و تعداد 26 شهرک صنعتی نیز در حال طی کردن مراحل راه‌اندازی هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر 48 هزار  و 850 واحد صنعتی در کشور فعال هستند و که در این واحدهای به صورت مستقیم یک میلیون نفر در حال فعالیت تولیدی هستند.

وی افزود: در سال گذشته 7400 قرار داد حق بهره برداری با منقاضیان فعالیت در شهرک های صنعتی منعقد شد که بیش از 5300 حق بهره برداری در بخش تولید در دولت سیزدهم منعقد شد و امسال نیز بیش از  7 هزار حق بهره برداری اجرایی شود که این موارد ظرفیت بخش تولید کشور را افزایش خواهد داد.

رسولیان با بیان اینکه سال گذشته بیش از 3500 هکتار زمین به فعالان اقتصادی واگذار شد گفت: از این مقدار 2400 هکتار در دولت سیزدهم واگذار شد. همچنین در سال 1400، بیش از 2 هزار و 880 واحد در شهرک‌ها به بهره برداری رسید که حکایت از رشد 13 درصدی دارد.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اظهار داشت: برخی از اراضی صنعت واگذار شده به دلیل عدم اجرای تعهدات مورد بازبینی قرار گرفت و بیش از 770 هکتار از این اراضی پس از فسخ قرار داد در اختیار فعالیت تولید دیگر برای بهره‌برداری قرار گرفته است.
بیش از 4 هزار طرح صنعتی نیز در مرحله بهره‌برداری هستند.


وی در خصوص پایش واحدهای صنعتی کشور گفت: سال گذشته بیش از 12 هزار واحد راکد و غیرفعال در داخل و بیرون شهرک‌های صنعتی مورد بررسی و پایش قرار گرفتند و در نهایت با کمک مشاوران این سازمان، استانداران و ستاد تسهیل و رفع موانع تولید 2067 واحد احیا شد که از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم بیش از یک‌ هزار و 320 واحد  به چرخه تولید بازگشتند. بر این اساس واحد های  احیا شده نسبت به سال  1399 رشد 40 درصدی داشته و 15 درصد از تعداد واحدهای راکد زیر مجموعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی کاسته شده است.

 رسولیان تاکید کرد: 1600 مورد از این واحدها در داخل شهرک‌ها و 450 واحد در بیرون از شهرک‌ها احیا شدند و 36 هزار شغل جدید با احیای این واحدها نیز ایجاد شد. برنامه امسال این سازمان نیز احیای 2000 واحد راکد و غیرفعال است.

وی ادامه داد: سال گذشته 7000 هکتار زمین برای فعالان اقتصادی و واحدهای صنعتی تخصیص یافته و دولت در تلاش است زیرساخت های مناسب این واحد ها را در کوتاه ترین زمان تامین کند.
رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در خصوص شفاف‌سازی و حذف امضاهای طلایی در بخش شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت: بیش از 60 فرایند شناسایی شده است که در اولین مرحله فرایند واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی الکترونیکی شده است و افراد متقاضی می‌توانند وارد سامانه شوند و زمین را انتخاب و در همان جا نیز قابلیت پیگیری دارد.

وی افزود: برای امسال تلاش می‌کنیم تا تمام فرآیندها الکترونیکی شود و به سامانه‌های وزارت صمت وصل شوند.

 رسولیان در مورد دانش بنیان شدن شرکت‌های مستعد در نواحی صنعتی اظهار داشت: حدود ۱۵۰۰ شرکت در  این  زمینه شناسایی شده است که ۷۰۰ واحد دانش بنیان شده است و از این تعداد نیز حدود ۶۰ واحد سال گذشته دانش بنیان شده بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز