رشد ۱۷۸۰ درصدی خروج پول از بورس در هفته گذشته

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۱۸۰۶
رشد ۱۷۸۰ درصدی خروج پول از بورس در هفته گذشته
در جریان یکی از معاملات هفته گذشته بازار سهام، تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و به عدد 126 میلیارد تومان رسید. این میزان خروج پول نسبت به روز گذشته رشد 1780 درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، بازار سرمایه در یکی از روزهای هفته گذشته که همه سهامداران به دنبال فتح سقف‌های جدید در آن هستند، منفی شد. با بررسی عملکرد نمادهای بورس می تواند کاهش قیمت سهم های پالایشی را عامل این مساله در جریان معاملات دانست.

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته رفتند که شاخص‌ کل بورس تهران برای پنجمین روز متوالی رشد کرد. اما منفی شدن بازار در پایان معاملات به همراه رشد خروج پول حقیقی‌ها از بورس یک زنگ خطر برای بازگشت شاخص بورس به کانال 1.4 میلیون واحدی است.

در جریان معاملات روزهای گذشته رشد ارزش صف ‌های خرید و وجود مازاد تقاضا در بازار سیگنال مثبت به بازار سهام بوده است و در مقابل خروج پول حقیقی علامت منفی بوده است، اما در آن روز خاص در بازار سهام فروشنده‌ها قوی تر از خریداران حاضر شدند و بازدهی شاخص کل را منفی کردند.

تقابل دوباره سهم های کوچک و بزرگ بازار سرمایه 

اما رشد شاخص کل هموزن نشان می‌دهد باز هم سهم های کوچک بازار سرمایه میل به رشد بیشتری داشته و به دلیل عقب ماندگی که نسبت به سهم های بزرگ دارند، نیز بیشتر آنها در نیمه مثبت معامله شده‌اند.

ثابت ماندن و کاهش قیمت برخی از فلزات اساسی در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر سبب افت معاملات این گروه از بازار سرمایه شده است. البته برخی از نمادهای حاضر در این گروه نیز به دلیل برخورد با یک مقاومت تکنیکال باید اصلاح قیمتی را نیز مد نظر داشت. 

حرکت خلاف جهت شاخص‌های بورس

شاخص کل بورس در جریان معاملات یکی از روزهای هفته گذشته کاهش 818 واحدی داشت و به سطح یک میلیون و 512 هزار و 287 واحدی رسید. بازدهی این شاخص منفی 0.05 درصد بوده است و شاخص کل هموزن برخلاف شاخص با رشد 861 واحدی به عدد 401 هزار و 436 واحدی رسید و بازدهی مثبت 0.22 درصد را به ثبت رساند. شاخص فرابورس نیز با کاهش دو واحدی توانست سطح 20 هزار و 763 واحدی را حفظ کند.

کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد بازار سهام

ارزش کل معاملات بازار سرمایه در جریان خرید و فروش های روز چهارشنبه بورس با کاهش 12 درصدی نسبت به روز گذشته به هفت هزار و 625 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 207 میلیارد تومان بود که 3 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش دو درصدی نسبت به معاملات دیروز به عدد پنح هزار و 162 میلیارد تومان رسید. سهم معاملات خرد از کل معاملات حدود 67 درصد بوده است.

رشد بی سابقه خروج پول از بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی منفی شد و به عدد 126 میلیارد تومان رسید. این میزان خروج پول نسبت به روز گذشته رشد 1780 درصدی داشته است.

گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی در صدر خروج پول قرار داشتند و گروه‌های خودرو و ساخت قطعات، سرمایه‌گذاری‌ها و بانک و موسسات مالی نیز در طرف دیگر میدان و بیشترین پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.

سهم های فملی (ملی صنایع مس ایران)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شتران (پالایش نفت تهران) شاهد بیشترین خروج پول حقیقی بودند و نمادهای وتوصا (گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران)، خساپا (سایپا) و وپارس (بانک پارسیان) نیز در صدر ورود پول قرار گرفتند.

کاهش مازاد تقاضا در بورس

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 230 نماد رشد قیمت داشتند و 51 نماد نیز در صف خرید باقی ماندند. به عبارت دیگر، 48 درصد بازار رشد قیمت داشتند.

در جریان معاملات، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته یک درصد افت کرد و در رقم 311 میلیارد تومان ایستاد و نمادهای خاهن (شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران)، خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) و وپست (پست بانک ایران) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت.

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 249 نماد کاهش قیمت داشتند و صف فروش 6 نماد نیز جمع اوری نشد. به عبارت دیگر، 51 درصد بازار افت قیمت داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز