برنا گزارش می‌دهد

اصلاح قیمت آرد امری ضروری بوده و هست/ نباید یارانه ایرانیان توسط دلالان به خارج قاچاق شود

۱۴۰۱/۰۲/۲۰ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۷۰۴۹
اصلاح قیمت آرد امری ضروری بوده و هست/ نباید یارانه ایرانیان توسط دلالان به خارج قاچاق شود
اصلاح نسبی قیمت آرد در ایران امری الزامی است تا از قاچاق آن و صادرات سرمایه مردم جلوگیری شود اما لازم بود دولت اقناع سازی افکار عمومی را زودتر انجام می داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، قیمت مناسب آرد در ایران و اختلاف قیمت بسیار زیاد با قیمت جهانی باعث شده بود برخی از این موقعیت سوءاستفاده کرده و آرد را از کشور خارج کنند. اخیرا برای جلوگیری از قاچاق آرد، دولت اقدام به حذف آرد یارانه کرده تا قیمت آرد ایران با قیمت آرد جهانی برابر شود، اما این اقدام با حواشی زیادی مواجه شد.

حذف این یارانه مستقیماً بر قیمت گروه نان و غلات اثر قابل توجهی می‌گذارد که جایگاه مهمی در سفره خانوارهای ایرانی دارد. سهم نان از خوراک خانوارها بر اساس گروه اقتصادی خانوار، تعداد افراد خانوار و گروه شغلی سرپرست خانوار به طور میانگین بیش از ۲۲ درصد است. داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهند که خانوارهای پرجمعیت، با سرپرست خانوار کارگر ساده و درآمد کم، بیشترین وابستگی را به این گروه غذایی دارند.

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون در گفتگویی در واکنش به افزایش قیمت آرد و ماکارونی گفت: دولت با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی و شرایطی که وجود دارد چاره‌ای جز اصلاح یارانه آرد نداشت اما این طرح در بدترین زمان ممکن و به نادرست‌ترین شکل اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان عنوان می‌کنند یکی از مهمترین دلایل انجام این کار جلوگیری از قاچاق آرد بوده است افزود: اتفاقاً این اقدام دولت به شکلی که در حال حاضر اجرا شده، نه تنها از قاچاق جلوگیری نمی‌کند بلکه به فساد نیز دامن می‌زند چرا که دولت نمی‌تواند به طور دقیق بر روند توزیع آرد نظارت داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت در تنظیم بازار کالاهای اساسی بسیار متناقض و مبهم است، گفت: به عنوان مثال هنوز تکلیف دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشخص نشده و شفاف نیست که آیا قرار است این ارز ادامه پیدا کند یا اینکه حذف می‌شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه این سیاست‌ها تولید کنندگان، تجار و مصرف کننده را سردرگم کرده است، اضافه کرد: اگر دولت شفاف با مردم صحبت می‌کرد و نحوه حذف یارانه‌ها و اختصاص آن به خود مصرف کننده درست تبیین می‌شد شاهد چنین واکنش‌های تندی در جامعه نیز نبودیم.

چه کسانی از قیمت ارزان آرد سوءاستفاده می‌کنند؟ آیا مردم عادی به این کار روی آورده اند یا افرادی که ژن خوب محسوب می‌شوند؟

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز