عادلانه سازی یارانه و سیلی به نام رشد نقدینگی ناشی از آزادسازی یارانه

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۶:۲۲:۲۸
کد خبر: ۱۳۲۸۹۶۷
عادلانه سازی یارانه و سیلی به نام رشد نقدینگی ناشی از آزادسازی یارانه
با اجرای سیاست عادلانه سازی یارانه که باید و حتما برای رفع معضلات اقتصادی کشورمان اجرایی می شد نگرانی رشد نقدینگی در کشور از بابت ارائه یارانه نقدی وجود دارد که باید مراقب این سیل نقدینگی بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، در پی دستور و تاکید رئیس جمهور مبنی بر حذف ارز ترجیحی و اصلاح نظام پرداخت یارانه ای و عادلانه سازی در پرداخت ها و حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گفت وگوی زنده تلویزیونی 19 اردیبهشت و توضیحات رئیس جمهور درباره تصمیم دولت و زیان های تخصیص ارز ترجیحی به منظور اقناع افکارعمومی، این سیاست دولت سیزدهم وارد فاز عملیاتی شد.  

طبق گفته مسئول روابط عمومی بانک مرکزی 10 دقیقه قبل از پایان اظهارات رئیس جمهور، یارانه کمک معیشتی دولت به منظور حمایت از اقشار نیازمند به حساب واجدین شرایط واریز شد .

یارانه

رئیس جمهور در ادامه در مورد اینکه با اجرای طرح کمک معیشتی قرار است به هر فرد چه میزان پرداختی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه این موضع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد. رئیسی با تاکید مجدد بر اینکه با اجرای طرح اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی تغییری در قیمت نان سنتی، دارو و بنزین نخواهیم داشت، خاطرنشان کرد: تا زمانی که زیرساخت‌های فنی برای کالا برگ الکترونیک آماده شود که احتمالا یک یا دو ماه باشد، کمک معیشتی به صورت نقدی پرداخت خواهد شد و هر وقت کالا برگ الکترونیک آماده شد، تناسب میزانی که به عنوان کمک معیشتی پرداخت می‌شود، کاملاً با مردم در میان گذاشته خواهد شد. 

فساد و رانت ارز 4200 تومانی واضح است

در پی مصاحبه رئیس جمهور در 19 اردیبهشت در مورد حذف ارز ترجیحی و عادلانه سازی یارانه ها , بهزاد رحیمی عضو کمیسیون صنایع و معدن مجلس  در طی اظهارات  رئیس جمهور واکنش نشون دادند و گفت : هیچ کس و هیچ چیز نمیتواند نقش ارز 4200 تومانی را در فساد و رانت انکار کند و مشخص است یه عده زیادی از این وضعیت سوء استفاده کرده اند .  

بهزاد رحیمی , نماینده مردم کردستان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی ; درباره مضرات ارز 4200 گفت : دولت از یک سمت با منابع ارزی با مشکل مواجه است و از سمت دیگر دولت قبلی نشان داد این ارز بیشتر در رانت و فساد استفاده می شود تا اینکه کالا را  با قیمت مرغوب به دست مصرف کننده نهایی برساند . 

وی در ادامه اضافه کرد: ناکارآمدی‌ها در توزیع ارز ۴۲۰۰ سبب شده، نتیجه آن عکس شود. به این معنا، به جای آنکه پرداخت این ارز در سبد خانوارمصرف کننده تاثیر مثبت گذارد، بیشتر حال واسطه‌ها را خوب کرده و بر شرایط تولیدکننده و مصرف‌کننده نهایی یا تغییری به وجود نیاورده یا اگر هم تاثیری داشته، در جهت منفی بوده است. 

پول+اسکناس+نقدینگی

معایب سیاست  ارز ترجیحی 4200 تومانی

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو و کالاهای اساسی مانند گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی و تخم‌مرغ که مورد نیاز مردم است، اختصاص پیدا کرد تا این کالاها با هزینه کمتری به کشور وارد شود و در اختیار مردم قرار گیرد.  

با وجود مخالفت کارشناسان و اقتصاددانان، ارز ۴,۲۰۰ تومانی از مرداد ۹۷ برای واردات ۲۵ کالا در دستور کار دولت وقت قرار گرفت. با وجود حذف برخی از کالاها مانند گوشت از تخصیص این ارز، اما تصمیم به حذف کلی َآن گرفته نشد تا هزینه زیادی به دولت تحمیل شود .  

اما معایب این سیاست  ارز ترجیحی 4200 تومانی چیست؟ توزیع رانت، بازصادرات، صادرات پنهان، ایجاد خلل در صادرات برخی از صنایع، از بین بردن بهره‌وری، افزایش تقاضای کالاهای یارانه‌ای و خلق پایه پولی از دیگر معایب این سیاست است . 

 ابراهیم رئیسی  تکلیف آینده سیاست دلار 4200 را که از قضا یادگاری روحانی است روشن کرد .   

مراقب رشد نقدینگی باشیم

او حذف این سیاست را نیازمند اجماع نخبگان، قبول مردم و جبران خسارت خانوارها دانست و تاکید کرد: سیاست تخصیص ارز به قیمت دلار 4200 به نان و دارو ادامه دارد. اما برای اقلامی که حذف می شود دولت به صورت ریالی از مصرف کننده حمایت می کند.رئیسی نحوه حمایت از مردم پس از حذف دلار 4200 را در قالب کارت اعتباری عنوان و اظهار کرد:بهتر است سیاست حمایتی در قالب کارت اعتباری باشد. کالاهای دیگر نباید گران شود، اما کالاهایی که ارز ترجیحی آنها حذف می‌شود و احتمالا گران می‌شوند، این پول باید در ازای آن به خودِ مردم، به ویژه اقشاری که نیازمند هستند، داده شود.

نگرانی که از بابت ارائه یارانه نقدی وجود دارد، بحث رشد نقدینگی در کشور است که این بحث شامل کالا برگ الکترونیکی نخواهد شد زیرا از آنجا که پس‌انداز نمی‌شود یا نمی‌توان با آن کالا غیر ضروری خرید به رشد نقدینگی منجر نخواهد شد و مستقیم به سبد خانوار می‌رود. بنابراین علاوه براینکه به خرید می‌انجامد، در تولید هم تاثیر خواهد گذارد زیرا نقدینگی مستقیم به تولیدکننده داده می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما