افتتاح ۸۲ پروژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با فرمان رئیسی

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۱۱:۵۵:۱۰
کد خبر: ۱۳۳۰۳۳۸
افتتاح ۸۲ پروژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با فرمان رئیسی
قطار افتتاح 82 پروژه صنعتی، عمرانی و کشاورزی به ارزش بیش از 61 هزار میلیارد ریال به ایستگاه پنج منطقه تجاری و هفت منطقه‌ ویژه اقتصادی کشور رسید.

به گزارش برنا، 82 پروژه مهم صنعتی، عمرانی وکشاورزی با حضور ویدیوکنفرانسی رییس‌جمهوری افتتاح خواهد شد که مربوط به سرمایه‌گذاری در پنج منطقه آزاد تجاری «کیش، قشم، ارس، انزلی و ماکو» و هفت منطقه‌ی ویژه اقتصادی شامل «پارسیان، نمین، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد و بجنورد» است. ارزش ریالی این پروژه ها بیش از 61 هزار میلیارد ریال تخمین زده شده، که توانایی اشتغالزایی برای بیش از 8 هزار نفر را دارد. در فهرست این پروژه های اقتصادی، ۳۹ طرح صنعتی، ۳۹ طرح عمرانی و ۴طرح کشاورزی به چشم می خورند.

بررسی جزئیات طرح های قابل افتتاح نشان از این دارد که 25 طرح اقتصادی قابل افتتاح در دو زمینه صنعتی و کشاورزی در «منطقه آزاد ارس» تعریف شده، که از این تعداد 22 پروژه برای بخش صنعت و 3 پروژه برای بخش کشاورزی است.  این طرح ها قرار است با دستور سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به بهره برداری برسند.

در همین راستا، طرح های اقتصادی«منطقه آزاد قشم» در دو بخش صنعتی و عمران خلاصه شده که از این میان بخش عمران با داشتن 25 پروژه، سهم پر رنگی را نسبت به بخش صنعتی در این جزیره ایفا خواهد کرد.  «منطقه آزاد کیش» هم از دیگر مناطق آزاد جنوب کشور است که به مانند جزیره قشم، طرح‌های اقتصادی خود را در دو بخش صنعتی و عمرانی در قالب7پروژه متنوع تعریف کرده است؛ در این میان این تعداد پروژه، 5طرح متعلق برای بخش عمران و دو طرح باقی مانده برای بخش صنعت ترسیم شده اند. «منطقه آزاد انزلی» به عنوان یکی دیگر از مهمترین مناطق آزاد کشور با داشتن 12 واحد صنعتی و عمرانی قابل افتتاح نیز قرار است گام مهمی در راستای اشتغالزایی بر دارد. در «منطقه آزاد ماکو» و 7 منطقه ویژه اقتصادی شامل «پارسیان، نمین، سهلان، بوشهر، لرستان، لامرد و بجنورد» نیز شاهد افتتاح تعدادی طرح های اقتصادی با دستور رئیس جمهور خواهیم بود.

به نظر می رسد، عزم و اراده دولت در مناطق آزاد برای پیوند به اقتصاد ملی به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و توسعه و عمران در این مناطق بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه می توان گام مهمی برای محرومیت زدایی در این مناطق برداشت.

از سوی دیگر، باید در نظر داشت که یکی از مهمترین بخش‌هایی که در دوران تحریم می‌تواند نقش مؤثری برای تقویت اقتصاد کشور داشته باشد، مناطق آزاد کشور است؛ چون می‌تواند یک الگوی اقتصادی مناسب برای تبلیغ اقتصاد بخش خصوصی و غیردولتی‌ به حساب بیاید.  به بیان بهتر، مناطق آزاد مخصوصاً در شرایط تحریم می‌توانند به عنوان کاتالیزور عمل کنند.

از این رو، دولت سیزدهم با دید کارشناسی، دقیق و ضدفساد به مناطق آزاد تلاش دارد تا علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری و تسهیل امور مردم، هم به خلق ثروت و توسعه پایدار در این مناطق دست یابد و هم اینکه انتقال فناوری، تسهیل تولید و جذب منابع مالی عملیاتی شود.  اما تحقق این مطالبه بدون شک نیازمند نگاهی نو و اراده‌ای انقلابی است که تاکنون در دولت سیزدهم شاهد گوشه های از آن بوده ایم.  بنابراین باید اذعان داشت که اراده دولت، توسعه مناطق آزاد و به بالفعل رساندن ظرفیت‌های بالقوه در این مناطق است که طی سال‌های گذشته این مزیت‌ها نه به خوبی معرفی شده  و نه ظهور و بروزی داشته؛ اما اکنون اراده بر این است که این اتفاق رخ دهد.‌ از این رو، دولت سیزدهم قصد دارد، با  افتتاح 82 طرح های صنعتی، عمرانی وکشاورزی، نفس تازه‌ایی را در مناطق آزاد بدمد و به مشکلاتی که از سالهای گذشته تلنبار شده، رسیدگی سریع داشته باشد.

انتهای پیام/

 خبرنگار: فرشته فریادرس

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز