دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مثبت ۱۱ میلیارد دلار رسید / خودروهای برقی تا سقف قیمت ۲۰ هزار دلار وارد مناطق آزاد می‌شود

۱۴۰۱/۰۲/۲۹ - ۱۵:۴۶:۵۳
کد خبر: ۱۳۳۰۷۴۸
تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به مثبت ۱۱ میلیارد دلار رسید / خودروهای برقی تا سقف قیمت ۲۰ هزار دلار وارد مناطق آزاد می‌شود
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: درک درستی از مناطق آزاد در کشور وجود ندارد و برخی فکر می کنند مناطق آزاد محلی برای واردات است، در حالی که گزارش ها نشان می دهد در سال گذشته تراز تجاری این مناطق مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح ۸۲ طرح در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اولین نشست خیری خود را برگزار کرد.

مشاور رئیس جمهور در این نشست خبری با بیان اینکه حدود ۶۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در قالب ۸۲ طرح در ۵ منطقه آزاد و ۷ منطقه ویژه انجام گرفته است و امروز توسط رئیس جمهور افتتاح شده است، اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها ٨ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مسقیم در این مناطق ایجاد کرده است و مقرر شده هر فصل تعداد زیادی پروژه در این مناطق به بهره‌برداری برسد.

محمد با اشاره به تعداد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر 15 منطقه آزاد در کشور وجود دارد که 7 منطقه در سال گذشته تصویب شد و در حال حاضر 8 منطقه به طور کامل فعال هستند و با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای کشور توجه ویژه به ایجاد مناطق آزاد تجاری ایجاد شده و علاوه بر ۷ منطق آزاد فعال مطالعات ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری دیگر در مرحله مطالعات کارشناسی قرار گرفته است.

سهم 18 درصد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ازسرمایه گذاری‌‌ها خارجی کشور

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه به وضعیت سرمایه گذاری در مناطق در سال ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و توضیح داد: در سرمایه‌گذاری داخلی، ۳۶ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۶۴ هزار میلیارد در مناطق ویژه اقتصادی سرمایه‌گذاری شده که در مجموع به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد سرمایه گذاری داخلی می‌رسد. این میزان حدود ۱۸ درصد از سرمایه‌گذاری‎های خارجی در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: ۱۴۸ میلیون دلار در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه سرمایه گذاری شده که در مجموع به ۱۶۳ میلیون دلار رسیده است.

محمد تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام گرفته از هر یک واحد سرمایه گذاری بخش دولتی میزان ۹ واحد  از طرف بخش خصوص در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری انجام می‌شود که این نشان دهنده فعالیت بالای بخش خصوص در مناطق آزاد است. تنها ١٠ درصد از هزینه های توسعه و پروژه‌های زیرساخت‌ها توسط دبیرخانه و مناطق تامین می‌شود و ٩٠ درصد از طریق بخش خصوصی جذب و تامین می‌شود و در سال گذشته مناطق آزاد نزدیک به ۶.۵ هزار میلیارد تومان برای تامین زیرساخت‌ها هزینه کردند.

تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار رسید

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تاکید کرد: درک درستی از مناطق آزاد در کشور وجود ندارد و برخی فکر می کنند مناطق آزاد ی محلی برای واردات است. در حالی که گزارش ها نشان می دهد در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار بوده است، اگر رقم واردات مناطق بالا است بخش زیادی به واردات سرزمین اصلی که از کانال مناطق آزاد انجام می شود برمی گردد.

وی افزود: ارزش صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به طور مجموع ١۵ میلیارد و ٧٠٠میلیون دلار بوده و در مقابل ارزش واردات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود ۴ میلیارد و ٧٠٠ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد در سال گذشته تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه مثبت شده است.

محمد ادامه داد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در صورتی می توانند فعالیت صحیح خود را ادامه دهند که قوانین مصوب این مناطق به صورت دقیق اجرایی شود. مزیت مهم مناطق آزاد ایجاد بستری برای رشد و توسعه شرکت های نو پا است، زمانی که با اعمال تعرفه‌ها در این مناطق مشکلات تولید را افزایش می‌دهیم این امر باعث می شود بسیاری از سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان انگیزه فعالیت خود را در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از دست خواهند داد.

وی درباره میزان اشتغال در مناطق آزاد گفت: در حال حاضر ١٧٧٠ واحد‌های تولیدی در مناطق آزاد و ٧۵۴ واحد تولیدی در مناطق ویژه اقتصادی فعال هستند و در مناطق آزاد برای ٣۶٠ هزار نفر و در مناطق ویژه اقتصادی ١٧١ هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شده‌است.

وی افزود: در سال ١۴٠٠ ارزش تولیدات مناطق آزاد ۴٧ هزار میلیارد تومان و در مناطق ویژه اقتصادی ۵۴٧ هزار میلیارد تومان بوده‌است.

وی با تاکید بر پیگیری برای بازگرداندن اراضی‌های واگذار شده اما غیرفعال اظهار داشت: در سنوات گذشته معاملات ملکی زیادی شکل گرفته که ابهاماتی فراوانی شدند و ادامه این قراردادها و قرارگیری این اراضی در اختیار افراد سودجو به زیان منافع ملی بوده و از این رو از شهریور سال گذشته ١٠ میلیون و ٨٠ هزار متر مربع از قراردادهای مبهم را به مناطق آزاد برگرداندیم که ارزش ریالی آن حدود ٨٣ هزار میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان است.

خودروهای برقی تا سقف قیمت ۲۰ هزار دلار وارد مناطق آزاد شود

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مورد ورود خودروها دپو شد در انبار سازمان اموال تملیکی به مناطق آزاد و ویژه تجاری گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده و صدرو رای دادگاه مبنی بر عدم امکان استفاده این خودروها در سرزمین اصلی قرار بود این خودروها جهت تجهیز ناوگان حمل و نقل در اختیار مناطق آزاد قرا گیرد اما با توجه به زمان بر بودن و نیازی که ما در جریان جام جهانی قرار داریم درخواست کردیم که بتوانیم خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم.

مشاور رئیس جمهور افزود: اما با توجه به اینکه موضوع واردات خودرو در دولت مورد تایید قرار گرفت است، قرار شد پس از اعلام شیوه نامه وزارت صمت خودروهای برقی تا سقف۲۰ هزار دلار وارد مناطق آزاد شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز