وزارت جهاد بساط مافیای گرانی تراکتور در بازار را شخم می زند

۱۴۰۱/۰۲/۳۱ - ۱۸:۲۶:۳۱
کد خبر: ۱۳۳۱۳۶۲
وزارت جهاد بساط مافیای گرانی تراکتور در بازار را شخم می زند
رئیس مرکز ملی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد، محدودیت عرضه را یکی از مهم ترین دلایل نابسامانی بازار تراکتور عنوان کرد و گفت که حدود 50 هزار دستگاه کم داریم ولی قطعا برای ساماندهی قیمت ها ورود می کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، مکانیزاسیون کشاورزی در توسعه کشت و تولید کشاورزی بسیار موثر است. به صورتی که با پیشرفته شدن ابزار و وسایل کشاورزی و یا به عبارتی مکانیزاسیون کشاورزی، یکی از علل خودکفا شدن می‌تواند باشد.
درسالهای اخیر افزایش تصاعدی قیمت تراکتور برای کشاورزان مشکلات زیادی را ایجاد کرده، همچنین در زمینه توسعه کشت دانه های روغنی گفته می‌شود یکی از دلایل عقب ماندگی در این حوزه، عدم وجود کمباین های تخصصی برداشت کلزا است.
در همین راستا کامبیز عباسی، رئیس مرکز ملی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد در گفتگویی مبنی بر اینکه افزایش قیمت تراکتور و کمباین در سال‌های اخیر به یکی از بزرگترین دغدغه‌های کشاورزان تبدیل شده است، وزارت جهاد کشاورزی چه تدبیری برای حل این مسئله در نظر دارد؟ گفت: یکی از چالش‌هایی که ما در سال‌های اخیر با آن مواجه شدیم و باعث شد که بسیاری ما با دشمنی کنند، این بود که جلوی افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را گرفتیم و عنوان کردیم که نمی‌شود روند افزایش قیمت محصولات کشاورزی یک روند ثابت باشد اما قیمت ماشین‌آلات به طور تصاعدی بالا برود.
وی با اشاره به اینکه سیستم‌های نظارت بر قیمت‌ها خارج از وزارت جهاد کشاورزی هستند، افزود: این وظیفه سازمان حمایت است که چنین مسائلی را مدیریت و کنترل کند ضمن اینکه اخیراً نیز مسئولان این سازمان روابط خوبی با ما دارند و بازار را کنترل می‌کنند.
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت 523 سازنده و عرضه و واردکننده انواع ماشین‌آلات کشاورزی در کشور توضیح داد: کمتر از پنج درصد این افراد، اشخاصی هستند که به دنبال درآمد با تیراژ کم‌اند.
 به عبارتی آنها می‌خواهند تولید را با تیراژ کم انجام دهند اما به لحاظ اقتصادی سود بالایی ببرند بنابراین معترض هستند که ما نباید در قیمت دخالت کنیم و نظر مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز این است که تسهیلات بانکی به سختی برای کشاورزان فراهم می‌شود و قرار نیست که این تسهیلات در اختیار گرانفروشان قرار گیرد. پس ما با افزایش بیش از اندازه قیمت‌ها توسط برخی از این شرکت‌ها مخالفیم.
**به 50 هزار دستگاه تراکتور نیاز داریم
عباسی ادامه داد: برآوردهای ما نشان می‌دهد که امروز حدود 35 هزار نفر در نوبت دریافت تراکتور هستند این یعنی در برخی از سال‌ها 5 تا 7 هزار تراکتور کمتر از میزانی که باید تحویل مردم می‌شده، تحویل داده شده است.
رئیس مرکز ملی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد اضافه کرد: با توجه به نیاز سالانه کشور و تعداد افرادی که در نوبت دریافت تراکتور قرار دارند، امسال نزدیک به 50 هزار دستگاه تراکتور نیاز داریم که قطعاً کارخانه نمی‌تواند این تعداد را تولید کند.
**قیمت تراکتورهای خارجی بسیار بالااست
رئیس مرکز ملی توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد درباره اینکه آیا نمی‌توان کسری نیاز به تراکتور را وارد کرد؟ افزود: قیمت نمونه‌های مشابه خارجی بسیار با قیمت‌های داخلی فاصله دارد و اصلاً مقرون به صرفه نیست به همین جهت اولویت ما این است که تولیدکنندگان داخلی را حمایت کنیم تا کسانی که الان مونتاژ می‌کنند، به سمت تولید بروند و با تعداد بیشتری تکثیر کنند.
 همچنین کارخانجات تولیدکننده تراکتور باید به شدت مورد حمایت قرار گیرد چرا که اصلاً نمی‌توانیم این نیاز را از محل واردات تأمین کنیم.
**برداشت کلزا برای کمباین داران صرفه اقتصادی ندارد
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به این پرسش که گفته می‌شود یکی از بزرگترین دلایل عقب‌ماندگی طرح توسعه دانه‌های روغنی بحث ماشین‌آلات و به ویژه کمباین تخصصی کلزا بوده است و عنوان شده که ما در کشور کمباین‌های تخصصی برای برداشت کلزا نداریم، پاسخ داد: طی سه تا چهار سال اخیر ما در حوزه برداشت کلزا کشور هیچ مشکل تکنولوژیک ماشینی نداریم و تمام کلزای تولیدی با ریزدانه کارهای تولید داخل کشت و کار می‌شود ضمن اینکه کمباین غلات و کلزا شبیه به هم هستند و فقط هِد آنها عوض می‌شود.
وی اضافه کرد: در کشور سازنده هد کلزا داریم ضمن اینکه واردات نیز در این زمینه انجام شده بنابراین هیچ محدودیتی برای برداشت کلزا وجود ندارد اما به دلیل پراکندگی کشت و سخت بودن برداشت این محصول، هر کمباین‌داری قبول نمی‌کند کلزا را برداشت کند چرا که می‌گوید «من می‌توانم یکجا ۵۰۰ هکتار گندم برداشت کنم» اما برای کلزا باید ۱۰ بار سوار ماشین شود و با تریلی به این مزرعه و آن مزرعه برود بنابراین برای کمباین‌داران صرفه اقتصادی ندارد و هزینه برداشت کلزا نیز به این علت بالاست.

در پی این گزارش، با همکاری شرکت های دانش بنیان و نخبگان همانطور که درموارد دیگر به موفقیت رسیدیم می‌توان درزمینه تراکتور سازی و ملزومات کشاورزی نیز به خودکفایی رسیده و همچنین به صادرات فکر کرد.
انتهای پیام/

نظر شما