میرتاج الدینی در گفت گو با برنا مطرح کرد

باید فرهنگ واردات از صنعت و اقتصاد حذف شود/ صنایع رغبتی به خرید از دانش بنیان‌ها ندارند

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۲۶۱۱
باید فرهنگ واردات از صنعت و اقتصاد حذف شود/ صنایع رغبتی به خرید از دانش بنیان‌ها ندارند
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره علت ارتباط ضعیف میان صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: با وجود اینکه رهبری امسال بر تولید دانش بنیان تاکید کرده‌اند ولی شاهد هستیم که صنایع و واحدهای تولیدی در کشور به شرکت های دانش بنیان متصل نیستند و این مشکلی است که هم اکنون با آن مواجه هستیم .

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو با برنا در ادامه خاطرنشان کرد: در حالی که در کشورهای پیشرفته از شرکت‌ها  دانش بنیان استفاده های فراوانی می‌شود و از دانش و تولیدات مدرن آن ها در خطوط تولید استفاده می شود این شرایط در کشور ما کاملاً برعکس است و صنایع بهایی به شرکتهای دانش بنیان داخلی نمی دهند و از آنها استقبالی ندارند.

وی ادامه داد:این مسئله را باید دولت و دستگاه‌های اجرایی با تشکیل جلسات مشترک و همفکری و همچنین همکاری حل کنند و بهترین راه این است که نیازهای واحدهای صنعتی و تولیدی احساس شده و در اختیار شرکتهای دانش بنیان قرار داده شود تا آنها متناسب با نیاز صنایع اقدام به تولید کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو ور مجلس یازدهم ادامه داد: اغلب صنایع در کشور ما اصلا تمایلی به خرید از محصولات شرکت های دانش بنیان ندارند و دلیل آن نیز جا افتادن فرهنگ واردات و تصور بهتر بودن کالای خارجی است. برای حل این مسئله نیز بهترین راه اجبار واحدهای تولیدی و صنعتی برای استفاده از محصولات شرکت های آنها است و باید اقدامی انجام شود تا در صورت استفاده نکردن از محصولات آنها تنبیه هایی برای ایشان در نظر گرفته شود تا به این وسیله تمایل به محصول شرکت دانش بنیان بیشتر شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: علاوه بر این باید مشوق هایی برای واحدهای صنعتی و تولیدی که از محصولات شرکت های دانش بنیان استفاده می کنند در نظر گرفته شود. تا به این وسیله اشتیاق آنها برای خرید این محصولات بیشتر شود. بر این در قانون جهش تولید دانش بنیان مصوبه مجلس شورای اسلامی موارد حمایتی متعددی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین ارگان های استفاده کننده از محصولات آنها در نظر گرفته شده است تا به این وسیله از سوی هم صنایع و هم دانش بنیان ها تمایل و اشتیاق به برقراری رابطه ایجاد شود.

میرتاج الدینی افزود: بخشهای صنعتی ما همیشه باید در حال افزایش تولید خود باشد و یکی از این راه ها استفاده از مهندسی معکوس در شرکتهای دانش بنیان برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز آنها است. این قطعات و تجهیزات باید مجهز به علم روز دنیا باشد و البته نباید اقداماتی انجام داد که منجر به انحصار شود و تولید کننده در این بین ضرر ببیند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس توضیح داد: یکی از ارگان هایی که نیاز زیادی به استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان دارد بخش های پتروشیمی و نفت و گاز هستند. در سالهای اخیر واردات تجهیزات این شرکت ها به دلیل تحریم با مشکلات زیادی همراه بوده است. اگر شرکت های دانش بنیان به این واحدها راه پیدا کنند با استفاده از مهندسی معکوس و علم دانش بنیان قطعات و تجهیزات مورد نیاز آنها را تولید خواهند کرد و کمک زیادی به اقتصاد ما خواهد بود. البته نباید انتظار داشت که این تجهیزات مورد نیاز پتروشیمی ها و شرکت های نفتی از همان ابتدا از کیفیت بالایی برخوردار باشد اما با میدان دادن به این جوانان نخبه می توان زمینه رشد و تولید محصولات با کیفیت همتراز محصولات خارجی و حتی بالاتر را در کشور فراهم کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس افزود: البته یکی از مشکلات بزرگ شرکت های دانش بنیان عدم توانایی در معرفی محصولات شان است. این شرکت ها باید بتوانند صنایع مورد نظر خود را شناسایی و از تیم های بازاریابی خبره برای معرفی محصولات شان استفاده کنند. در یک دهه گذشته شرکت های دانش بنیان در کشور رشد زیادی کرده اند و در تمام حوزه ها حضور پیدا کرده اند اگر به این شرکت ها میدان داده شود ما می توانیم در حوزه های بسیار مهم و کلیدی مثل: نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و ... از آنها استفاده کنیم و به این وسیله میزان وابستگی خود به خارج از کشور را بسیار کاهش دهیم. 

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با برقراری اتصال میان صنایع و شرکت های دانش بنیان جوانان زیادی می توانند مشغول به کار شوند و به این وسیله میزان اشتغال را نیز در کشور بالا می بریم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز