عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت گو با برنا

فقط ۲۰ درصد صنایع از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده می‌کنند

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۰۵:۱۶:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۲۶۱۲
فقط  ۲۰ درصد صنایع از ظرفیت دانش بنیان‌ها استفاده می‌کنند
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره علت ضعف رابطه بین صنایع و شرکت های دانش بنیان گفت: صنایع ما از محصولات دانش بنیان به خوبی استفاده نمی کنند و اگر بخواهیم به طور درصدی بگوییم میزان استفاده از محصولات شرکت های دانش بنیان در صنایع شاید به ۲۰ درصد هم نمی رسد.

محمد طلا مظلومی آبرزگه، نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار برنا خاطر نشان کرد:با توجه به شیوه ای که از گذشته دنبال می کردند ارتباط علمی و فنی شرکت های دانش بنیان را برای خود یک مانع می دانستند باید ابتدا این تصور در صنایع از بین برود و در مرحله بعد ظرفیت ها و قابلیت های شرکت های دانش بنیان به صنایع معرفی شود.

وی ادامه داد: در کشور نیاز به بازنگری و بازخوانی روش ها و ساختار صنایع داریم و همچنین باید در بازخوانی ساختار استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان در اولویت قرار بگیرد عمل به توصیه رهبری باید رنگ و بوی عملیاتی شدن به خود بگیرد و دولت به طور کلی باید در این مسیر گام بردارد اما آنچه مشاهده می شود ساختار کلی دولت تمایل به اصلاح ساختار و رفتن به سمت استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان دارد اما این افراد هستند که در بدنه دولت در این مسیر می کند و پذیرش این مسئله برایشان سخت است این نماینده مجلس یازدهم افزود یکی از مشکلات موجود برای دانشجویان ولی از سوی دیگر شاید شرکت های دانش بنیان تاکنون نتوانسته اعتماد آنها را به محصولات شان و کیفیت آنها جلب کنند.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: در سال‌های اخیر با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب، مردم کشور وظیفه خود را در زمینه خرید از محصولات ایرانی به خوبی ادا کرده اند، اما متأسفانه دستگاه های دولتی، وظیفه خود را به خوبی انجام نداده اند. به عنوان مثال در زمینه محصولات مربوط به صنعت خودرو، شرکت های دانش بنیان زیادی ایجاد شدند که می توانستند کیفیت محصولات این صنعت را ارتقاء دهند اما به هر دری زدند بسته بود، چرا که بازاری انحصاری داشته و دغدغه ای برای ارتقاء خود ندارند، بسیاری از صنایع دیگر نیز به همین شکلند.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل اصلی شرکت های دانش بنیان عدم بضاعت مالی آنها است شرکت ها نیروهای تحصیل کرده و نخبه هستند ولی توان مالی مناسبی ندارند اقدام کرد همان‌گونه که دولت در بحث اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار تمام ارگان ها را با یک کار آورد باید برای افزایش توان مالی شرکت های دانش بنیان نیز اقدامی عملیاتی و موثر انجام دهد تا این شرکت بنیه مالی مناسبی را کنند.

مظلومی آبرزگه ادامه داد: باور بر این باید شیوه نامه ها اعطای وام و میزان سود آن اصلاح شود و دولت صندوق توسعه ملی برای حل این مشکل استفاده بیشتر و بهتری بکند. برای حل مشکل ضمانت پس از فروش شرکت های دانش بنیان نیاز به فرهنگ سازی است اما متاسفانه در کشور ما جنس بنجل  خارجی مورد استقبال قرار می گیرد ولی جنس با کیفیت ایرانی اصلا خریدار ندارد. 

وی با بیان اینکه تعداد بسیار قطعاتی وجود دارند که به دلیل تحریم، امکان واردات آن وجود ندارد افزود: در گذشته متأسفانه به دلیل فرهنگ وابستگی در این صنعت، تولید کنندگانی در آن زمینه‌ها شکل نگرفته است. شرکت های دانش بنیان در این حوزه ها ورود کرده اند و صنایع هم باید از آنها استقبال کنند تا مشکلات آنها برطرف شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید اعتماد را به محصول ایرانی به عنوان یک سرمایه اجتماعی در کشور احیا کنیم برای تحقق این مسئله دولت در گام اول باید خودش را اصلاح و به سمت استفاده از کالاهای دانش بنیان روی بیاورند علاوه بر این دولت باید در دستورالعمل هایی به بخش های مختلف خود ابلاغ کند که باید از محصولات دانش بنیان استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز