دلالان به نام مردم عامل تشکیک در نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو/ حذف رانت، مافیا را به خط کرد

۱۴۰۱/۰۳/۱۶ - ۲۰:۵۹:۰۲
کد خبر: ۱۳۳۶۶۲۱
دلالان به نام مردم عامل تشکیک در نتایج قرعه کشی سامانه یکپارچه فروش خودرو/ حذف رانت، مافیا را به خط کرد
بر اساس اطلاعاتی که بدست خبرنگار برنا رسیده است یک خودروساز بزرگ با کمک افراد سودجو در فضای مجاری و رسانه‌های وابسته به خود وانمود کرده که اسامی برخی برندگان قرعه‌کشی در سامانه یکپارچه قرعه کشی خودرو از لیست برندگان حذف شده‌ این در حالی است که تمامی مشتریان اعلام شده، متقاضی محصولات ایران‌خودرو هستند و سایپا اعلام کرده مشکلی درباره لیست برندگان محصولات خود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سامانه یکپارچه تخصیص خودرو پیرو بند 5 دستورات 8 بندی رئیس‌جمهوری در خصوص شفاف‌سازی عرضه خودرو و در ادامه برنامه‌های تحولی وزارت صمت به منظور شفاف‌سازی، حذف تدریجی قرعه‌کشی و هدفمندسازی تخصیص خودرو به مصرف‌کننده واقعی راه‌اندازی شد و نخستین دوره ثبت‌نام خودرو در این سامانه از روز سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه به مدت یک هفته  آغاز شد.

سامانه یکپارچه تخصیص خودرو تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد و سازوکار اجرای درست نظارت در اختیار سازمان‌های ناظر است؛ بنابراین اگر فروش بیشتر از توان تولید خودروسازان انجام شود و تعهدات به‌موقع انجام نگیرد، این موضوع تحت نظر سازمان حمایت قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صت در اولین طرح فروش در این سامانه چهار میلیون و ۱۵۷ هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌نام کردند. مجموع ظرفیت خودروهای در نظر گرفته‌شده در این سامانه برای این دوره 176 هزار و 911 دستگاه بود که در قالب 115 طرح فروش متنوع شامل فروش فوری، فروش فوق‌العاده، طرح جوانی جمعیت، فروش‌های کمتر از یک سال و مشارکت در تولید ارائه شد.

Screenshot_20220606-215757_Chrome

وزارت صمت تنها نقش نظارتی بر سامانه فروش یکپارچه خودرو دارد

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودرو وزارت صمت نیز در خصوص نحوه برگزاری طرح های فروش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام کرد بود، باتوجه به اینکه وزارت صمت به‌هیچ‌عنوان دخالتی در کار نخواهد داشت و تنها نقش نظارت را به‌ عهده دارد، هر خودروساز ارائه‌دهنده محصولات در سامانه، اطلاعات متقاضیان محصولات خود را جمع‌آوری می‌کند، صحت‌سنجی انجام می‌شود و در نهایت قرعه‌کشی توسط خود خودروساز انجام می‌شود، در حقیقت خودروسازان همه فرآیند فروش تا قرعه‌کشی، دریافت وجه و عرضه را خود انجام خواهند داد. بخش نظارت از بخش اجرایی کاملاً جدا شده است و در نهایت دولت تنها نظاره‌گر خواهد بود که کارها به‌درستی انجام شود.

حاشیه‌های اعلام نتایج قرعه‌کشی

همچنین بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فرآیند ثبت‌نام، قرعه‌کشی و اعلام اسامی افراد باهدف صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و راستی آزمایی‌های ثبت‌نام کنندگان انجام‌شده است و استعلام از سرویس‌های نیروی انتظامی برای چک کردن اطلاعات افراد به‌منظور شناسایی دلالان و ثبت‌نام غیرواقعی، احراز هویت ثبت‌نام‌شدگان برای بررسی مالکیت شماره تلفن‌های اعلام‌شده و مطابقت آن با نام افراد و همچنین استعلام از ثبت‌احوال برای ۲۹۷ هزار ثبت نامی که در طرح جوانی جمعیت صورت گرفته است، باعث تأخیر یک  روزه در اعلام نتایج شده است.

این تأخیر اعلام نتایج در زمانی که مکانیزم قرعه کشی از سوی خودروسازان اجرا می‌شد هم برای اعلام اسامی طرح حمایت از خانواده نیز به دلیل استعلام از ثبت‌احوال وجود داشت و اسامی در دو مرحله (مرحله اول فروش عادی و مرحله دوم اسامی برندگان حمایت از خانواده) اعلام می شد و تاخیر در اعلام اسامی در سامانه تخصیص خودرو به دلیل اعلام همزمان دو طرح فروش عادی و حمایت از خانواده و جوانی جمعیت بوده است.

1609743342935

فعالیت دلالان نزدیک به ایران خودرو علیه وزارت صمت

پس از اعلام نتایج و باز شدن سایت فروش خودرسازان برای تکمیل وجه برخی از رسانه‌ها اعلام کردند تعداد معدودی از مشتریان پس از اعلام نتایج اولیه در سامانه جزو "برنده اول" طرح بوده‌اند، اما زمانی که می‌خواهند برای واریز وجه اقدام کنند  با پیام " شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی این دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو  هستید" مواجه شده‌اند.

نکته جالب در خصوص این ماجرا ان است که بیشتر افرادی که با این مشکل مواجه شده‌اند، مشتریان متقاضی محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو هستند و ایران‌خودرو اختلال ایجاد شده را از سوی وزارت صمت دانسته و اعلام کرده است ما لیست منتخبان را از وزارت صمت دریافت کرده‌ایم و دخالتی در این کار نداشته‌ایم.

ماجرای چیست؟

با توجه به اینکه به‌منظور شفاف‌سازی زنجیره نقل و انتقالات خودرو و جزییات معاملات آن؛ تمامی اطلاعات سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مطابق قانون مبارزه با پول‌شویی در اختیار سامانه جامع تجارت، قرار می‌گیرد و همچنین در این سامانه مالیات بر درآمد به‌صورت هوشمند قابل رصد و پایش خواهد بود و دلال‌بازی با ادامه اجرای  سامانه یکپارچه‌سازی محدود و حذف خواهد شد، برخی افراد با حمایت یک خودروساز در فضای مجازی و به کمک برخی رسانه‌ها با حاشیه سازی به دنبال حذف سامانه یکپارچه فروش خودرو در راستای  رسیدن به اهداف غیرشفاف و رانتی خود هستند.

بر اساس اطلاعاتی که بدست خبرنگار اقتصادی برنا رسیده است یک خودروساز بزرگ کشور با کمک افراد سودجو درفضای مجازی و رسانه‌های وابسته به خود وانمود کرده است که برخی برندگان خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو از لیست حذف شده‌اند، نکته مهم این است که تمامی مشتریان، متقاضی خرید محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو هستند و جالب اینکه سایپا اعلام کرد که هنوز گزارشی دال بر این مشکل اعلام نشده است.

قرعهکشیایرانخودرو-1024x681

تیر ایران‌‌خودرو و دلالان به سنگ خورد

در حقیقت خودروسازان به دلیل کسب سودی که در سامانه فروشی که خود برگزار می‌کردند با دلالان دست‌شان در یک کاسه بود و به دنبال حاشیه سازی برای  سامانه یکپارچه تخصیص خودرو هستند و به دنبال این هستند که روش قرعه کشی که با نظارت وزارت صمت و با شفافیت برگزار می‌‌شود را با فشار رسانه‌ای وابسته به خود، حذف کنند.

بر اساس دیگر بررسی‌های صورت گرفته خبرنگار برنا، مشخص شده که چون دلالان و مافیای خودرو پشت سر سامانه قبلی ثبت نام خودرو بوده و در حقیقت بازوی آنها محسوب می‌شدند از مسیر‌های مختلف و نقص‌های سامانه فروش خودروسازان مطلع بوده و با رخنه به بخش‌هایی از این سامانه موفق شده‌اند اطلاعات برندگان را دست کاری کرده و نفرات مدنظر خود را برنده اصلی جا بزند و برندگان واقعی (مردم عادی) را به لیست رزرو ببرند و حالا این نقص اطلاعاتی سامانه خودروسازان را به سامانه جدید وزارت صمت نسبت می دهند.

انتهای پیام/

نظر شما