عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با برنا

ارز ترجیحی به جز ایجاد رانت و غارت بیت المال هیچ نفعی برای مردم نداشت

۱۴۰۱/۰۳/۲۱ - ۱۵:۵۶:۰۲
کد خبر: ۱۳۳۸۲۸۸
ارز ترجیحی به جز ایجاد رانت و غارت بیت المال هیچ نفعی برای مردم نداشت
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی بر سفره و معیشت مردم گفت: هدف از تخصیص ارز ترجیحی این بود که برخی از کالاهای اساسی که نیاز ضروری مردم هستند، به صورت ارزان تر از بازار آزاد به دست مردم برسد، چون این کالاها جز نیازهای اساسی مردم مثل نان، روغن، برنج، شیر و... بود.

سید علی موسوی، نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار برنا افزود: اما متاسفانه وقتی دو قیمت برای ارز شکل گرفت راه برای رانت خواران و شگل گیری سلطان های مثل سلطان سکه و دلار هم شکل می گیرد. این افراد همان رانت خوارهایی هستند که با ایجاد انحصار و استفاده از ظرفیت های دولتی به دنبال استفاده شخصی از بیت المال هستند.

سخنگوی مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی توضیح داد: در این که اختصاص این ارز به جز هدر دادن سرمایه ملی و ایجاد زمینه رانت و فساد در کشور تقریبا هیچ آثار  مثبتی بر سر سفره های مردم نداشته، شکی نیست اما رئیس جمهور و در اثر سوء مدیریت دولت پیشین و بی اعتمادی جامعه نسبت به اقدامات، روش و راه کارهای غیر تورمی جایگزین تدبیری اساسی داشته باشند. به هر ترتیب موفقیت دولت مردمی، تامین با ثبات و با صرفه نهاده ها و کالاهای اساسی مردم است.

رئیس فراکسیون مناطق محروم مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: هدف دولت این بود که  به کالاهای اساسی یارانه بدهند تا این کالاها ارزان به دست مردم برسد. مخصوصاً برای دهک‌های پایین جامعه اما متاسفانه چون برخی از کالاهای اساسی وارداتی بود افرادی این ارز دولتی را می‌گرفتند ولی اقدام به واردات کالاهای لوکس و غیر ضرور می کردند و یا اینکه این کالاها را در بازار آزاد با قیمت دلار بازار آزاد به فروش می رساندند. در واقع عده ای به صورت انحصاری از این دلار دولتی استفاده می کردند و مردم از این یارانه دولت منتفع نمی شدند و در مقابل عده ای به سودهای کلان می رسیدند.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  توضیح داد: این ارز محل فساد و رانت عده‌ای  خاص شد دولت برای اینکه جلوی این رانت و انحصار را بگیرد و مردم بتوانند این یارانه را دریافت کنند شیوه پرداخت یارانه را تغییر داد. پیش از این دولت یارانه را به واردکننده و تولید‌کننده می داد تا در نهایت به دست مردم برسد اما هم اکنون این شیوه برعکس شده و این یارانه به جای اینکه به آنها داده شده به آخر زنجیره مصرف یعنی مردم  پرداخت می‌شود تا جلوی این انحصار گرفته شود و مردم هم به طور مستقیم از این یارانه برخوردار شوند.

نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم افزود: پس امروز وقتی دولت می گوید که ما جراحی اقتصادی را انجام داده‌ایم منظورش این است که جلوی ساختار رانتی را گرفته و پول این کالاهای اساسی که نیاز مردم است را به خود مردم داده تا مردم مستقیما خودشان کالا تهیه کنند. تخصیص این ارز در سال های گذشته موجب ارجحیت واردات بر تولید شد و ما خودکفایمان را در خیلی از مسائل مثل گندم از دست داده دادیم.

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وقتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت می‌شد بسیاری از کالاها به کشور وارد می شد و به این وسیله کمر تولید در داخل شکسته شد. با این اقدام مصرف کننده داخلی می تواند خودش انتخاب کند که کالای داخلی خرید کند یا کالای خارجی در واقع با این شیوه دولت حمایت دولت است خرید و فروش کالای خارجی نیز برداشته می شود زیرا در شیوه گذشته کالاهای خارجی با ارز ترجیحی به کشور وارد می شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: امروز خانواده های ۴ یا ۵ نفره ای در شهرهای کوچک و روستاها زندگی می کنند که برای گذران زندگی  چشم شان به یارانه دولت است، با این کار حداقل آنها به درآمد پایداری خواهند رسید و البته حتما باید اقتصاد را سروسامان داد و بحث قیمت ها را به کنترل درآورد. .

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز