عضو هیات رئیسه مجلس در گفت گو با برنا:

انتقال یارانه به مصرف کننده بهترین تصمیم دولت بود

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۰۵:۱۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۸۳۱۷
انتقال یارانه به مصرف کننده بهترین تصمیم دولت بود
عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به پرداخت کالا برگ نان در برخی استان های کشور گفت: به عقیده بنده پرداخت مستقیم یارانه به حساب مردم روش بهتری نسبت به اعطای کالای برگ به مردم باشد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا  با بیان اینکه حذف ارز اصلاح مناسب و درستی نیست بلکه به جای آن می توان از واژه انتقال  و تغییر مصرف  ارز استفاده کرد، عنوان کرد: در گذشته به طور متوسط 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی  به افراد وارد کننده کالا پرداخت می شد. 

وی با بیان اینکه ارز 4200 در  طول مسیر ورود کالا دچار آسیب  می شد،اذعان کرد: در راستا می توان به عدم برگشت بخشی  از ارز به کشور،افزایش هزینه کالاهای وارد شده ،سود جویی برخی دلالان و غیره اشاره کرد 

  حاجی دلیگانی با اشاره مورد برنامه دولت برای حذف و اصلاح سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت آن در قالب یارانه به خودم مردم به صورت مستقیم، اظهار کرد: اصل موضوع اقدام بسیار درستی است و در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ یکی از مباحث اصلی تعیین تکلیف ارز ترجیحی بود که چگونه باید هزینه شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس  با بیان اینکه  با  پرداخت ارز 4200 منفعت  که مردم در نظر گرفته شده بود محقق نمی شد،اذعان کرد:لذا انتقال یارانه به مصرف کننده و پرداخت مستقیم به حساب آنها بهترین تصمیمی بود که در سیزدهم گرفته شد ،این امر سبب می شود خود مردم میزان و نوع کالا را انتخاب کنند  

 دلیگانی  افزود: : دیدگاه‌های مختلفی هم در مجلس و هم در دولت وجود داشت، به‌هرحال به یک جمع‌بندی معقولی رسیدیم که از یک طرف دولت می‌تواند ارز موردنیاز را از بانک مرکزی خرید کند منتها متناسب با قیمت روز و نه قیمت ترجیحی باشد.

 وی با بیان اینکه  از نحوه اجرای یارانه و ارز 4200 رضایت نداریم چرا که باعث باه  وجود آمدن وضع نابسمان قیمت ها  در کشور شده است ،ابراز کرد:نوع مدیریت برخی از دستگاه ها ،عدم شفافیت و صراحیت بیان برخی ازآنها دارای اشکال و معیوب است 

 این نماینده مردم با بیان اینکه اصلاح ارز 4200 کار  درستی است  ودر اصل قضیه مشکلی وجود ندارد،اذعان کرد: متاسفانه دوستانی که در دولت این موضوع را دنبال می‌کنند، ضمن اینکه اصل کار اقدامی درست است، اما نخست باید مقدمات آن را فراهم کرده و بعد اقدام کنند، ولی بعضا فکر می‌کنند همان‌طور که خودشان می‌دانند، مردم هم در جریان هستند، در حالی که باید موضوع را تبیین کنند.

دلیگانی  با بیان اینکه هر مقدار ارزی که حذف می شود باید دقیقا به همان مقدار به حساب مردم واریز  و منتقل شود ،خاطر نشان کرد:من احساس می کنم برخی از مسئولین در این راستا بایستی با صداقت ،شفافیت  و امانت داری بیشتر مطلب را منتقل کنند   و دولت نباید  در پرداخت یارانه  به مردم  دچار کم فروشی و یا کم واریزی شود .

عضو هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم ادامه داد: وقتی می‌خواهد نحوه توزیع ارزی که بابت نان صنعتی به صورت پنهان هزینه می‌شود، را تغییر دهد و آن را آشکار کند. لازمه این اقدام گفت‌وگو با مردم است و گفته شود می‌خواهیم این کار را انجام دهیم و نخست عدد آن را مردم بپردازیم و بعداً برای آزادسازی آن اقدام شود.

حاجی‌دلیگانی بیان کرد: البته برخی تصمیم سازان برای دولت شاید بگویند که این موضوع باعث سوءاستفاده برخی خواهد شد که ممکن است رخ دهد؛ ولی اینکه مردم ندانند، ضررش بیشتر از سو استفاده است، لذا تقاضا دارم اول با مردم صادقانه و شفاف موضوع را مطرح کرده و بعداً برای آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه  ساختار شکل گرفته در کشور معیوب  است،عنوان کرد:در واقع  چندین دهه ساختار  بازار و صنعت انحصاری شده است  و لازم برای از بین بردن انحصار و رقابتی شدن بازار اقدامی صورت می گرفت که حذف ارز 4200 تا حدودی می تواند به این امر کمک کند 

عضو هئیت رئیسه مجلس ابراز کرد:لازمه  ی  خروج از انحصار گرائی این است که مسئولان با درک شرایط مردم اقدام و تصمیم گیری کنند.

 حاجی دلیگانی ضمن اشاره به پرداخت کالا برگ نان در برخی استان های کشور ،عنوان کرد:به عقیده بنده پرداخت  مستقیم یارانه به حساب مردم روش بهتری نسبت به اعطای کالای برگ به مردم باشد 

 وی ضمن اشاره به ارز  دارو عنوان کرد: لازمه این کار این است که بیمه ها در جریان کار قرار دهند و در یک چار چوب و قوانین مشخص و اصولی  به توافق برسند و بعد از تصمیمات خود را اجرایی کنند چرا که دارو ارتباط مستقیمی با جان و سلامت مردم دارد و نباید  بدون حساب و کتاب اقدام کرد

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز