آغاز تعدیل قیمت ارز در بازار/ تسهیلات بانک مرکزی دلار را در مسیر سراشیبی قرار داد

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ - ۱۰:۵۵:۲۵
کد خبر: ۱۳۳۸۹۱۱
آغاز تعدیل قیمت ارز در بازار/ تسهیلات بانک مرکزی دلار را در مسیر سراشیبی قرار داد
رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه از ابتدای سال تا 20 خرداد مجموعا 8 میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است گفت: در جلسه امروز با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس میزان عرضه ارز را بیشتر و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا؛ روز گذشته (یک‌شنبه22خرداد) علی‌ صالح‌‌آبادی رئیس بانک مرکزی میزبان صرافان بود او پس از این جلسه گفت: در جلسه امروز با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم. او همچنین در این جلسه به این نکته اشاره کرد که منابع ارزی بانک مرکزی در وضعیت مناسبی است. علاوه بر آن افزایش قیمت نفت نیز موجب شده است که حجم عرضه ارز در بازار حواله نسبت به گذشته مطلوب‌‌تر شود. بانک مرکزی پس از جلسه مذکور به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند.

رشد معامله در بازار حواله

بر اساس گفته‌های صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی بازار حواله ارزی یکی از مهم‌ترین بازارهای کشور است که حجم قابل توجهی از معاملات را به خود اختصاص می‌‌دهد. او درباره افزایش حجم معاملات در این بازار گفته است: از ابتدای امسال تا ۲۰خرداد ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله داشتیم که صادرکنندگان نفتی و غیرنفتی در این بازار عرضه داشتند و تمام‌‌ تقاضاها را پوشش دادند. رئیس کل بانک مرکزی معتقد است که در مدت مشابه سال گذشته این میزان ۶/ ۴میلیارد دلار بوده که تا کنون رشد قابل ملاحظه‌‌ای داشته است. ایشان همچنین افزود: روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون دلار در بازار حواله معامله می‌‌شود که عرضه بیشتر از تقاضاست.

گالری+دلار

بانک مرکزی بازارساز

صالح‌آبادی با اشاره به جزئیات مطرح‌شده در جلسه صرافان گفت: در جلسه با صرافان مقرر شد تا در زمینه اسکناس میزان عرضه ارز را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را هم تسهیل کنیم. در پوشش تقاضای واردات هیچ مشکلی وجود ندارد و هم صادرکنندگان و هم بانک مرکزی و بانک‌‌ها نیز عرضه ارز دارند. بنابراین ما می‌توانیم تقاضاها را به‌صورت کامل پوشش دهیم. به این معناکه صادرکنندگان نسبت به عرضه ارز خود اقدام می‌‌کنند و بانک مرکزی نیز به‌عنوان بازار‌سازوجود دارد. سخنان رئیس بانک مرکزی درباره ذخایر ارزی بانک مرکزی نیز حاوی نکات مثبتی بود. او در این مورد گفت: هیچ موقع در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس را که الان در بانک داریم، نداشتیم. به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد آمادگی پوشش آن را داریم. صالح‌آبادی معتقد است که بانک مرکزی توان پوشش تقاضای اسکناس ارز را دارد.

توان ایجاد تعادل در بازار

صالح‌آبادی معتقد است که با وجود درآمدهای ارزی بانک مرکزی توان ایجاد تعادل در بازار را دارد. او در این مورد گفت: علاوه بر اینکه بانک مرکزی در سایر حوزه‌ها که مرتبط با بازار ارز است و در این بازار اثرگذار بوده حضور جدی و فعال دارد و مطمئنا با توجه به وضعیت خوبی که در حوزه درآمدهای ارزی کشور چه به لحاظ حواله و چه اسکناس داریم می‌توانیم تعادل خوبی را در بازار ایجاد کنیم. البته می‌‌توان گفت که با وجود اشاره به بازار‌سازی بانک مرکزی در بازار اسکناس بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولت نخواهد بود. این به آن معنی است که علاوه بر بانک مرکزی بانک‌‌های دولتی نیز باید بتوانند ارز بفروشند. رئیس کل بانک مرکزی در این مورد گفته است: این موضوع را دنبال می‌‌کنیم که بانک مرکزی تنها خریدار ارز دولت نباشد و بانک‌‌های دولتی هم بتوانند ارز بفروشند و بانک مرکزی هم‌‌ بتواند فروشنده ارز باشد و ریال را از بازار جمع کنیم. او همچنین خاطرنشان کرد: هماهنگی بسیار خوبی بین وزارت صمت سیاست‌های تجاری و ارزی وجود دارد که باعث شده است بتوانیم تمام تقاضاهای واقعی حواله را در بازار پوشش دهیم که قرار است این اطلاعات هر روز نیز اطلاع‌رسانی شود.

قیمت نفت

افزایش قیمت طلای سیاه

افزایش بهای نفت از ابتدای دسامبر سال گذشته آغاز شد. افزایش تقاضای سوخت آمریکا جنگ روسیه و اوکراین و ترس از عرضه محدود نفت در ماه‌های اخیر دست به دست هم داده و موجب افزایش بهای نفت از دسامبر سال گذشته شده است. پیش‌بینی می‌شود قیمت نفت تا سپتامبر ۲۰۲۲ به سطح ۱۵۰دلار در هر بشکه برسد. رئیس کل بانک مرکزی نیز به افزایش قیمت نفت و تاثیر آن بر عرضه ارز اشاره کرده است. صالح‌آبادی با بیان اینکه صادرکنندگان نفتی، غیرنفتی، پتروشیمی و فرآورده‌ها در بازار عرضه ارز داشتند و تمام تقاضاهایی را که در بازار بوده‌‌ پوشش داده‌اند درباره میزان صادرات نفتی گفت: خوشبختانه به‌دلیل بالا رفتن قیمت نفت، فرآورده‌ها، پتروشیمی‌‌ها و فولادی‌‌ها در بازارهای جهانی قیمت نیز بالا رفته و صادرات غیرنفتی ما بیشتر شده است. بنابراین حجم صادرات بیشتر شده و این نکته حجم عرضه ارز را در بازار حواله نسبت به گذشته بیشتر و مطلوب‌تر کرده است.

شرایط تخصیص اوراق ارزی

رئیس کل بانک مرکزی علاوه بر میزان عرضه ارز به اوراق ارزی نیز اشاره کرده است. او در این‌باره گفت: در این‌باره پروژه‌هایی انتخاب می‌شوند که درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته و از توجیه‌پذیری خوبی برخوردار باشند و بتوانند از محل عایدی ارزی خودشان بازپرداخت ارزی اوراق و اصل و فرعش انجام شود. او همچنین افزود: در این‌باره پروژه‌ها در حال بررسی است و مقررات آن هم در حال نهایی شدن است و چند روز آینده ابلاغ می‌شود و همزمان با پروژه جدید که تعریف می‌شود این اوراق منتشر می‌شود. این اوراق را هم مردم با ارز و هم کسانی که حواله دارند می‌توانند خریداری کنند و بازپرداخت آن نیز تضمین شده است که اصل و فرعش به شکل ارز بازپرداخت شود.

دلار

احتمال تعدیل سریع قیمت ارز در بازار

 پس از سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره عرضه ارز کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای عالی کانون صرافان درباره فضای بازار ارز گفت: همواره اعلام کرده‌‌ایم که تنها راه مبارزه و محدود کردن فضای غیررسمی فعال کردن بازار رسمی است. با توجه به شرایط کشور و تحریم‌‌ها ناخواسته به سمتی رفتیم که شاهد فعالیت بازار غیررسمی هستیم. به همین دلیل درخواست داریم نهادهایی که خارج از بانک مرکزی رصد قوانین و بررسی مسائل را برعهده دارند در برقراری و اعمال این نکات یک تعاملی با بانک مرکزی داشته باشند که تبعات آن تصمیمات را در کوتاه‌مدت و بلندمدت بررسی کنند؛ چون بانک مرکزی به‌دلیل محدودیت‌‌هایی که دارد باید اقداماتی را در مدت زمان درست و مفید انجام دهد. او همچنین درباره احتمال تعدیل قیمت‌‌ها در بازار گفت: با توجه به صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی و همچنین افزایش اختیارات بانک مرکزی در بازار ارز مطمئنا طی روزهای آینده شاهد اتفاقات امیدوارکننده در بازار خواهیم بود. استفاده از پتانسیل صرافی‌های سراسر کشور‌‌ با نظارت بانک مرکزی نوید این را خواهد داد که در آینده نزدیک بازار به تعادل قابل توجهی خواهد رسید و دغدغه‌های هموطنان در این موارد به‌شدت کاهش پیدا می‌‌کند. بخشی از این تلاطمات ارزی که در این روزها رخ داده ناشی از هیجانات اخبار خارجی بوده است؛ اما همیشه صعود ناگهانی ارز با حضور بازارساز به‌شدت تعدیل شده است.

افزایش عرضه ارز در بازار هم از سوی صادرکنندگان و هم از سوی بازارساز خواهد بود

همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار صبح امروز رئیس کل بانک مرکزی در میرداماد میزبان صرافان ارزی بود تا هماهنگی‌های لازم برای اجرای سیاست‌های جدید ارزی را با فعالان بازار ارز انجام دهد.

علی صالح آبادی ضمن تشریح جزئیات برنامه های ارزی بانک مرکزی گفت: در بازار اسکناس هم صادرکنندگان عرضه خواهند کرد و علاوه برآن بانک مرکزی به عنوان بازارساز در بازار حضور دارد.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: هیچ موقع در تاریخ بانک مرکزی این میزان از اسکناس که الان در بانک داریم را نداشتیم. به هر نحوی که بازار تقاضای واقعی داشته باشد آمادگی پوشش آن را داریم.

جزئیاتی از انتشار اوراق ارزی

صالح آبادی رئیس‌‌کل بانک مرکزی گفت: انتشار اوراق ارزی پروژه‌‌ای است؛ یعنی پروژه‌‌ای برای این اوراق تعریف می‌‌شود که هم درآمد ارزی و هم بازده قابل قبول داشته باشد تا بتواند بازپرداخت را هم ارزی انجام دهد. علی صالح‌‌آبادی درباره نوسان بازار ارز و چگونگی مدیریت آن گفت: بیشترین ذخیره ارزی اسکناسی را در تاریخ کشور داریم. بنابراین از نظر برقراری تعادل عرضه و تقاضا در بازار ارز مشکلی نداریم و «از همه ظرفیت‌‌های بانک مرکزی برای برقراری آرامش در بازار ارز» استفاده می‌‌کنیم.

او ادامه داد: در بحث تقاضا تلاش داریم افرادی که در بحث ارز تقاضای واقعی دارند در بازار نیما و تشکل ارزی پوشش کامل داده شوند. رئیس‌‌کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که نرخ سود اوراق ارزی که قرار است به زودی منتشر شود چقدر است اظهار کرد: این اوراق ارزی در قالب پروژه‌‌ای است؛ یعنی نخست پروژه تعریف و سپس اوراق ارزی برای تامین مالی آن پروژه منتشر می‌‌شود. صالح‌‌آبادی با اشاره به مشخص بودن زمان پروژه ادامه داد: زمان معمولا دو یا سه سال است و سررسید اوراق بسته به پروژه‌‌ای که تعریف می‌‌شود، خواهد بود. تامین به شکل ارزی است یعنی تاکید می‌‌شود که بازپرداخت هم اصل و هم سود ارزی خواهد بود. رئیس‌‌کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: پروژه‌‌ای تعریف و انتخاب می‌‌شود که حتما درآمد ارزی و بازده قابل قبولی داشته باشد که بتواند بازپرداخت آن را به شکل ارزی انجام دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز