فائو: ایران در حال افزایش تولیدات غلات است

۱۴۰۱/۰۳/۲۴ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۹۱۲۰
فائو: ایران در حال افزایش تولیدات غلات است
آثار سیاست‌های دولت سیزدهم در حذف ارز ترجیحی برای واردات محصولات کشاورزی و افزایش تولیدات داخلی، افزایش چشمگیر نرخ خرید تضمینی و ترغیب کشاورزان برای کاشت بیشتر محصول موجب شد که سازمان جهانی فائو در جدیدترین گزارش خود به افزایش تولیدات غلات در ایران اعتراف کند،

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سازمان جهانی خوار و بار و کشاورزی با پیش بینی افزایش ۳۴ درصدی تولید غلات ایران در سال زراعی جاری اعلام کرد تولید گندم ایران در این سال ۴ میلیون تن و جو ۱ میلیون تن افزایش می یابد.

سازمان فائو در جدیدترین گزارش خود موسوم به چشم انداز غذایی جهان پیش بینی کرد تولید غلات ایران در سال زراعی جاری با رشد قابل توجه ۳۴ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شد.

بر اساس این گزارش ایران در سال زراعی گذشته ۱۴.۳ میلیون تن غله تولید کرده بود و پیش بینی شده است این رقم در سال جاری به ۱۹.۲ میلیون تن افزایش یابد. با افزایش تولید غله ایران واردات این محصول نیز کاهش قابل توجه ۲۵ درصدی خواهد یافت و به ۱۶.۲ میلیون تن خواهد رسید. فائو کل واردات غله ایران در سال گذشته را ۲۱.۶ میلیون تن اعلام کرده است.

1238968

افزایش ۴ میلیون تنی تولید گندم ایران در سال جاری

پیش بینی شده است تولید گندم ایران در سال جاری ۴ میلیون تن افزایش پیدا کند و به ۱۳ میلیون تن برسد. ایران در سال پیش به دلیل خشکسالی تنها ۹ میلیون تن گندم تولید کرده بود.

بر این اساس واردات گندم ایران نیز طی امسال به کمتر از نصف خواهد رسید و در حالی که ایران سال پیش ۷.۹ میلیون تن گندم وارد کرده بود امسال این رقم به ۳.۴ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

تولید ذرت ایران در سال جاری تغییری نخواهد داشت و در سطح ۱.۳ میلیون تن باقی خواهد ماند. واردات ذرت ایران نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل ۹ میلیون تن خواهد بود.

در پی این گزارش، فائو علت بهبود چشمگیر تولید محصولات کشاورزی و کاهش واردات آن را اعلام نکرده اما به نظر می‌رسد کنار گذاشتن سیاست ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی و انگیزه پیدا کردن تولیدکنندگان داخلی، افزایش چشمگیر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی و ترغیب کشاورزان به کاشت بیشتر، دلایل اصلی این بهبود باشد که همگی توسط دولت سیزدهم اتخاذ شدند. پیش بینی میشود که در آینده ای نه چندان دور، با عزم و اراده دولت سیزدهم برای پیشرفت ایران، یکی ازتولید کننده های غلات شویم و کشورهای جهان خواستار غلات ایران باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز