ماجرای تایید و تکذیب توسعه یکپارچه میدان هنگام/ مدیران زنگنه همچنان دردسر می‌سازند

۱۴۰۱/۰۳/۲۷ - ۱۰:۵۴:۲۴
کد خبر: ۱۳۴۰۲۹۵
ماجرای تایید و تکذیب توسعه یکپارچه میدان هنگام/ مدیران زنگنه همچنان دردسر می‌سازند
پس از آن هم مقامات رسمی این کشور اعتراض به اظهارات غیرمسئولانه معاون زنگنه را تسلیم مقامات ایران کرد و توافق وزارت نفت دولت رئیسی با وزارت انرژی عمان و روابط تازه احیا شده دو کشور در زمینه انرژی مورد تردید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، میدان نفتی هنگام یا میدان نفتی بوخای غربی تنها میدان نفتی مشترک بین ایران و عمان است. 

هنگام دارای نفت فرار با درجه API 42 می‌باشد و نفت خام درجای آن بیش از ۷۰۰ میلیون بشکه و گاز طبیعی درجای آن حدود ۲ تریلیون فوت مکعب است. 

عملیات ساخت تاسیسات روزمینی فرآورشی میدان نفتی مشترک هنگام، میان ایران و عمان، در ایران تقریباً به پایان رسیده و حفاری چاه‌های نفتی و احداث خطوط لوله دریایی این میدان در حال انجام است.

عمان روزانه چند بشکه از میدان نفتی هنگام برداشت می‌کند؟

در چارچوب برنامه تولید زودهنگام، روزانه ۱۶ هزار بشکه نفت خام و ۴۰ میلیون فوت مکعب گاز از میدان هنگام، تولید می‌شود. بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده می‌بایست این ظرفیت برداشت تا روزانه ۲۵ هزار بشکه افزایش یابد. در همین حال کشور عمان در حدود ۱۰ هزار بشکه در روز از نفت این میدان برداشت می‌کند.

سفر وزیر نفت ایران به عمان با دستور کار میدان نفتی مشترک «هنگام»

جواد اوجی وزیر نفت ایران درباره دستاوردهای مذاکره با مقام‌های عمان در جریان سفر به این کشور اظهار کرد: در مذاکرات انجام‌شده با مقام‌های عمان از جمله محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت عمان درباره همکاری در زمینه موضوعات مختلف اقتصادی و به‌خصوص همکاری در بخش انرژی توافق‌هایی انجام شد.

Hengam_Field

در ادامه افزود: به‌عنوان محور اول توافق شد برای توسعه فازهای بعدی میدان نفتی هنگام که تنها میدان مشترک دو کشور است کمیته‌ای فنی مشترک تشکیل شود تا در قالب کارگروهی مشترک و تیم مشترک، این میدان به‌صورت یکپارچه توسعه داده شود.

وزیر نفت با بیان اینکه بهره‌برداری یکپارچه که در منطقه ما بی‌سابقه است برخلاف بهره‌برداری رقابتی سبب می‌شود مخزن میدان مشترک آسیب نبیند و برداشت از مخزن به‌صورت صیانتی اتفاق بیفتد و بیشترین بهره از توسعه میدان نصیب دو کشور شود، یادآور شد: محور دوم همکاری ایران و عمان که درباره آن توافق شد صدور خدمات فنی مهندسی بود.

اوجی ادامه داد: با توجه به منابع نفتی و گازی عمان و همین‌طور توانمندی پیمانکاران و سازندگان ایرانی زمینه و ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی ایران در بخش نفت و گاز به این کشور وجود دارد و توافق شد در بخش بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، گاز، پالایشگاه‌ها، پتروپالایشگاه‌ها و تأسیسات گازی از توانمندی شرکت‌های ایرانی استفاده شود.

وقتی مصاحبه معاون زنگنه توافق دولت رئیسی را هوا کرد

جواد اوجی وزیر نفت کشورمان یک روز پس از سفر رئیس جمهور کشورمان به مسقط از توافق با عمان برای پروژه‌ای مشترک از جمله در میدان هنگام خبرداد. 

قطعا قاعده دوران تحریم این بوده و هست که شرایط طرف مقابل در محرمانگی جزئیات قرارداد لحاظ شود. به همین دلیل وزیر نفت جزئیات بیشتری از این توافقات ارائه نکرد.

در موضوع میدان نفتی هنگام تعیین سهم طرفین از میدان و جزییات فنی و حقوقی و قراردادی به تشکیل کمیته مشترک منوط می شود.

82817792-72151148

روز چهارشنبه 14 خرداد الرمحی وزیر انرژی عمان در مصاحبه با خبرگزاری رسمی این کشور از امضای تفاهم نامه‌هایی برای احداث دو خط لوله گاز و یک میدان نفتی در امتداد مرز دریایی مشترک دو کشور خبرداد. 

ناظر به ملاحظات تحریمی او اطلاعات بیشتری از جزئیات مورد توافق را اعلام نمی‌کند. اما ناگهان در ایران معاون بیژن زنگنه وزیر دولت روحانی در مصاحبه‌ای  از توافق بر سرسهم دو کشور از میدان هنگام خبر داده و اعداد 80 و 20 درصدی سهم طرفین را مطرح می‌کند.

این در حالی ست که کمیته مشترک هنوز تشکیل نشده و سهم طرفین از میدان نیز هنوز تعیین نشده است.

پس از این اظهار نظر غیر مسئولانه و نسنجیده، مصاحبه وزیر انرژی عمان از روی سایت های خبری این کشور حذف شد و وزارت انرژی عمان هم در بیانیه ای هر گونه توافق بر سر تعیین سهم از میدان هنگام را تکذیب کرد.

پس از آن هم مقامات رسمی این کشور اعتراض به اظهارات غیرمسئولانه معاون زنگنه را تسلیم مقامات ایران کرد و توافق وزارت نفت دولت رئیسی با وزارت انرژی عمان و روابط تازه احیا شده دو کشور در زمینه انرژی مورد تردید قرار گرفت.

به نظر می رسد مقامات دولت روحانی علیرغم آنکه دیگر مسئولیتی ندارند، همچنان آسیب زدن به منافع ملی با اظهارات غیرمسئولانه ادامه میدهند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز