رشد ۸۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به همسایگان

۱۴۰۱/۰۳/۳۰ - ۲۲:۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۳۴۱۶۵۲
رشد ۸۰ درصدی صادرات غیرنفتی ایران به همسایگان
از ابتدای دولت سیزدهم بیش از یک میلیون و 14هزار تن کالا به ارزش 300میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان تبادل شد که با رشد 79.4درصدی همراه بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر تحت فشارهایی بی‌سابقه قرار داشت. گر چه تا مرز متلاشی‌شدن پیش رفت، موفق شد دوام بیاورد. اما وضعیت رو به بهبود است. بازگشت اقتصاد ایران به مدارِ جهانی، روندی قابل‌توجه برای اقتصاد جهانی در سال جاریِ میلادی هم خواهد بود.

 سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک، همزمان با سفر رئیس جمهور ترکمنستان به تهران،  با بیان این مطلب افزود: تجارت غیر نفتی کشور با ترکمنستان از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم و از اول شهریور ماه 1400تا پایان اردیبهشت امسال، یک میلیون و 14هزار و 474تن کالا به ارزش 299میلیون و 728هزار و 535دلار بود که در مقایسه با دوره زمانی مشابه در دولت دوازدهم با رشد 22.4درصدی در وزن و 79.4درصدی در ارزش کالاهای مبادله شده همراه بوده است.

افزایش صادرات ایران به عراق در پی جنگ در اوکراین

تا قبل از بحران اوکراین، عراق مواد معدنی و مواد غذایی مانند میلگرد، غلات، ماکارونی، اورانیوم، منگنز، سنگ آهن و ذغال سنگ را از اوکراین وارد می­کرد.

اما در پی اتفاقات پیش آمده در اوکراین، واردات عراق از این کشور کاهش می‌یابد و ایران می‌تواند سهم این بازار را به دست بگیرد.

169140597

سیدحمید حسینی، عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: اتفاقات رخ داده در اوکراین، می‌تواند فرصتی برای تجار ایرانی باشد تا سهم بیشتری از بازار عراق را به دست آورند و صادرات میلگرد و مواد فولادی به این کشور را افزایش دهند.

صادرات به ازبکستان

صادرات به ازبکستان از دیگر کشورهایی محسوب می شود که به دلیل قرار گرفتن در منطقه ایران فرهنگی، با کشورمان روابط اقتصادی دارد. ازبکستان تا پیش از برجام در زمینه همکاری های اقتصادی با ایران با برخی مشکلات مواجه بود که به موضوع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل ارتباط داشت.

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در این خصوص گفت: ۲۰۰ درصد صادرات به ازبکستان رشد داشته است این رشد در زمینه رشد وزنی و تجاری بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز