تضییع حقوق ایرانیان از سوی آمریکا با اجرای تحریم دارویی

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۲۱:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۷۸۸
تضییع حقوق ایرانیان از سوی آمریکا با اجرای تحریم دارویی
سازمان ملل در گزارشی تاکید کرد که تحریم های آمریکا علیه ایران باعث نقض حقوق بشر در ارتباط با برخی بیماران در ایران می شود.

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری برنا، با اینکه بخش کوچکی از داروهای مورد نیاز کشورمان از خارج وارد می شود اما همین 3 درصد نیاز به ارز زیادی دارد البته این را باید گفت که متاسفانه تحریم ها باعث شده که برای واردات داروهای پیشرفته دچار مشکلات اساسی شویم.

تحریم های بین المللی در سال ٢٠١٦ و در پی توافق هسته ای با ایران لغو شد.اما در نوامبر سال ٢٠١٨، ایالات متحده "سخت ترین تحریم ها" را علیه صنایع و بانک های ایران به اجرا گذاشت و به شرکت های خارجی که در صدد دور زدن این محدودیت ها بودند در مورد دور زدن تحریم ها هشدار داد.

با این همه، صادرکنندگان اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت های فعال در این زمینه نباید به خاطر تجارت با ایران توسط آمریکا تحریم می­شدند.

سازمان ملل در گزارشی تاکید کرده بود که تحریم های آمریکا علیه ایران باعث نقض حقوق بشر در ارتباط با برخی بیماران در ایران می شود.

حقوق-بشر-در-دنیا-1

جمعی از کارشناسان و گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشردر گزارشی با اشاره به مشکلاتی که برخی بیماران در ایران برای دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی مورد نیاز خود در نتیجه تحریم های آمریکا با آن مواجه بودند، تاکید کردند که این تحریم ها مانع برخورداری این بیماران از حقوق بشر، به ویژه حق سلامت می شود.

این کارشناسان در ادامه آورده اند: تحریم های آمریکا سبب شده است تا کودکان و سایر افراد مبتلا به این بیماری در ایران نتوانند از حق سلامت خود بهره مند شوند. ممانعت از دسترسی افراد به تجهیزات درمانی، نقض آزادی انسان ها برای برخورداری از حق سلامت بوده و در صورتی که به درد و رنج بیشتر آنها منجر شود کاملا غیر انسانی است، حتی اگر غیر عمد باشد.

تحریم های آمریکا جنایت علیه بشریت است

کاظم غریب آبادی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جنایت علیه بشریت است و این کشور باید ضمن پاسخگویی، تمامی خسارات مادی و معنوی وارده را نیز جبران نماید.

تحریم‌ها همچنین مانع از دستیابی دولت ایران به منابع لازم برای توسعه و نگهداری پروژه‌های زیرساختی نظیر مدرسه، بیمارستان، مسکن، پالایشگاه، جاده، هواپیمایی و همچنین پروژه‌های توسعه‌ای، محیط زیستی، علمی و فرهنگی نشده است..

در حالی که تحریم ایران از سوی دولت‌ آمریکا که مدعی حقوق بشر است به حوزه بهداشت سوق یافته است، مقامات آمریکایی اعلام می کنند که دارو و تجهیزات پزشکی و درمانی شامل تحریم‌ها نمی شود، مواد اولیه برای تولید داروهای حساس و مهم وارداتی است و عملا امکان ورود مستقیم این مواد اولیه به کشور وجود ندارد، علاوه بر این قطعات تجهیزات پزشکی مانند دستگاه های ام‌آرآی، سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی و انژیوگرافی نیز به دلیل تحریم ها ممکن نیست.

156523044

15 نفر به دلیل تحریم دارو جان باختند

مدیرعامل خانه بیماران پروانه‌ای تحریم نبودن ایران در زمینه واردات دارو را دروغ خواند و گفت: در سال های اخیر بیماران پروانه ای با مشکلاتی مواجه بوده اند که بخش عمده آن به تحریم ها مربوط می شود. با خروج یک جانبه آمریکا از برجام، تحریم ها به یک باره افزایش یافت و از می ۲۰۱۸ تا می ۲۰۱۹ به علت افزایش تحریم ها ۱۵ نفر از بیماران پروانه ای به علت نداشتن پانسمان جان خود را از دست دادند.

در پی این گزارش، دارو و اقلام بهداشتی آنقدر مهم هستند که در اسناد مختلف بین المللی گفته شده که سلامت مردم چه مستقیم و چه غیرمستقیم نباید تحت تاثیر تحریم قرار گیرد و همه دولت ها باید به آن پای بند باشند. آمریکا تلاش می کند با به خطر انداختن سلامت مردم ایران و افزایش هزینه‌های زندگی یا به تعبیری در مضیقه قرار گرفتن زندگی مردم به جمهوری اسلامی فشار وارد کند و این اقدام تجلی نقض حقوق بشر و تروریسم است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز