ارز ترجیحی عامل افزایش فقر در جامعه بود

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۱۰:۰۳:۲۷
کد خبر: ۱۳۴۵۸۹۲
ارز ترجیحی عامل افزایش فقر در جامعه بود
نماینده مردم ایذه در مجلس گفت: دو نرخی بودن ارز سبب شکل گیری زمینه های ایجاد رانت و فساد شده و همچنین اختلاف 6 الی 7 برابری قیمت بین نرخ ارز ترجیحی و آزاد آن این فساد را تشدید می کرد، آنچه در عمل مشاهده شد وجود ارز 4200 باعث به وجود آمدن ویژه خواری و در مقابل آن فقر و سختی مردم شده بود.

عبداله ایزدپناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا اظهار داشت: برخی این ارز را با هدف وارد کردن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، دریافت می کردند اما در عمل آن را در مسیر های دیگر مصرف کردند و یا اگر کالایی را به کشور وارد شد، آن را را با قیمت بازار آزاد به فروش می رساندند و در عمل این ارز تاثیری بر سفره ی مردم و اقتصاد کشور نداشت، از طرفی این ارزشکاف طبقاتی جدی و شدیدی را  در جامعه ایجاد کرد.

وی در ادامه با برشمردن سایر معایب ارز 4200 افزود: همچنین ارز 4200 باعث شکل گیری قاچاق معکوس شد، به این صورت که افراد کالا را با ارز 4200 به کشور وارد و سپس با نرخ آزاد آن را به کشور های همسایه صادر می کردند، با حذف ارز ترجیحی بحث قاچاق معکوس شکل نزولی به خود گرفته است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص حذف این ارز بیان کرد: حذف ارز ترجیحی ضرورتی اجتناب ناپذیر بود و همه افراد موافق با حذف آن بودند تا این که  دولت جدید با شجاعت و از خود گذشتگی اقدام به حذف آن و تبعات این تصمیم را پذیرفت.

وی در پایان تاکید کرد:  البته این امکان وجود داشت که حذف ارز 4200 تومانی با زیر ساخت ها و امکانات بهتری صورت گیرد تا فشار اقتصادی کم تری به مردم وارد شود؛ امیدواریم با این جراحی اقتصادی بزرگ تبعات منفی ارز ترجیحی در جامعه از بین رفته و به تدریج شرایط اقتصادی کشور بهتر شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز