ریل گذاری کانی کربن برای جهش تولید

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۱۷:۵۶:۳۴
کد خبر: ۱۳۴۶۲۰۴
شرکت کانی کربن به عنوان یکی از بزرگترین معادن زغالسنگ حرارتی ایران و با استخراج به صورت روباز در منطقه طبس واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، شرکت کانی کربن  از اواسط دهه 1390 فعالیت خود را آغاز نموده و در اواسط سال 1399 سهام این شرکت توسط شرکت بورسی باما خریداری گردیده است و پس از ورود سهامداران جدید توسعه شرکت شتاب گرفته است. پروانه بهره برداری استخراج سالانه بیش از 190 هزار تن زغالسنگ را دارا است. ذخایر این معدن بیش از 16 میلیون تن برآورد می گردد که پروانه بهره برداری برای بیش از 4 میلیون تن زغالسنگ حرارتی از صمت استان اخذ شده است. یک واحد فرآوری کنسانتره زغالسنگ با هدف بازیابی زغالسنگ از باطله ها و مواد معدنی کم عیار در جوار معدن با ظرفیت صد هزار تن در سال به بهره برداری رسیده است. آخرین وضعیت و اقدامات شرکت در سال 1400 و برنامه های آتی شرکت در گفت و گو با مهندس اسماعیلی، مدیرعامل شرکت تشریح شد:

آخرین وضعیت تولید شرکت در سال 1400 چگونه بوده است؟

- این شرکت به عنوان دارنده بزرگترین معدن زغالسنگ حرارتی ایران در سال 1400 موفق به تولید بیش از 154 هزار تن زغالسنگ دانه بندی شده و بیش از 5 هزار تن کنسانتره زغالسنگ شده است. شایان ذکر است این معدن از معدود معادن روباز زغالسنگ ایران است. معدنکاری روباز سبب سرعت در عملیات و کاهش هزینه های عملیات و نگهداری شده است.

WhatsApp Image 2022-07-02 at 6.55.23 PM

فروش شرکت به چه شرکت هایی است و آیا صادرات دارید؟

- عمده فروش زغالسنگ تولیدی به شرکت های فرآوری مواد معدنی مانند سرب و روی و تولید کنندگان فروآلیاژ ها است. با توجه به نیاز داخل، صادراتی در سال 1400 صورت نگرفته است.

برنامه های توسعه ای شرکت چیست؟ آیا برنامه ای برای افزایش تولید دارید؟

- در سال 1400 پس از اخذ مجوز از نیروی انتظامی، انبارک ناریه برای نگهداری مواد منفجره ساخته و تکمیل و به بهره برداری رسید. این موضوع سبب کاهش هزینه و افزایش توان استخراجی شرکت گردیده است. شرکت درحال باطله برداری از پیت دوم معدن است که با راه اندازی این پیت در تابستان امسال، ظرفیت تولید شرکت به بیش از 300 هزارتن افزایش می یابد. درعین حال شرکت درحال اکتشاف در محدوده های معدنی دیگر از جمله معدنی در استان کرمان است و بیش از 800 متر حفاری اکتشافی صورت گرفته و در مرحله اخذ گواهی کشف است. همچنین شرکت نسبت به عقد قرارداد ساخت کارخانه بریکت سازی اقدام نموده تا نرمه های تولیدی به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شوند. همچنین شرکت سرمایه خود را به صد میلیارد تومان افزایش داده است و درخواست پذیرش در بورس را ارائه و در حال پیگیری آن است.

چه اقداماتی در جهت بهبود محیط کاری نیروی انسانی صورت گرفته است؟

- با توجه به فعالیت شرکت در منطقه محروم، بهبود محیط کاری از اولویت های مدیریت شرکت است. در این خصوص امکانات رفاهی مناسبی برای نیروی انسانی در سال 1400 ایجاد شده است. از جمله می توان به ساخت اقامتگاه و استراحتگاه در معدن و شهرستان طبس، ساخت خانه بهداشت برای حفظ و پایش سلامتی پرسنل شرکت و توسعه مکان های عمومی مربوط به نیروی انسانی اشاره نمود.

وضعیت شما از نظر زیر ساخت ها چگونه است؟ 

- شرکت در سال گذشته اقدامات زیرساختی قابل توجهی از جمله خرید ژنراتور و راه اندازی واحد برق را انجام داده است که در شرایط قطعی برق خللی به تولید وارد نگردد. همچنین معدن از جاده های اصلی و شبکه مخابرات فاصله داشته که با سرمایه گذاری شرکت، اتصال به شبکه اینترنت صورت گرفته است. همچنین در دوسال اخیر، سرمایه گذاری مناسبی در خرید دستگاه های معدنی صورت گرفته است و حجم عملیات شرکت در معدن افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما