سامانه مودیان و نظارت دو راه برای جلوگیری از فرار مالیاتی / چرا باید کارمند مالیات بدهد اما دلال نه؟!

۱۴۰۱/۰۴/۱۳ - ۰۷:۵۵:۳۰
کد خبر: ۱۳۴۶۷۸۸
سامانه مودیان و نظارت دو راه برای جلوگیری از فرار مالیاتی / چرا باید کارمند مالیات بدهد اما دلال نه؟!
نماینده مردم شاهین‌دژ در مجلس گفت: دولت و سازمان امور مالیاتی باید تلاش کنند از طریق سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و از سوی دیگر از طریق تقویت نظارت‌ها مانع فرارهای مالیاتی و تحریف اطلاعات صحیح شوند.

حسن همتی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا درباره نقش مالیات در حکمرانی مطلوب گفت: پرداخت مالیات بر همه اقشار جامعه واجب است، آنهایی که درآمدهای بالایی دارند باید به تناسب درآمد خود مالیات پرداخت کنند، کسانی هم که از درآمد کافی برخوردار نیستند و در زمره اقشار ضعیف محسوب می‌شوند یا از پرداخت مالیات معاف یا میزان کمتری پرداخت کنند.

وی افزود: شناسایی و پایش مودیان و همچنین میزان مالیات پرداختی هر شخص باید توسط یک سامانه جامع مورد بررسی دقیق قرار دهد. سامانه مودیان این راه را تسهیل می کند.

نماینده مردم شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طی هفته‌های گذشته برخی از کسبه و فعالان صنفی مراجعه کرده و نسبت به میزان مالیات خود ابراز نارضایتی داشتند، چرا که معتقد بودند میزان مالیات تعیین شده دور از عدالت و انصاف است. در این شرایط باید سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی به طرز چشمگیری خدمات و فعالیت‌های خود را گسترش دهد تا از میزان نارضایتی‌ها و اعتراضات مردم بکاهد.

همتی تأکید کرد: سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی به شفافیت مالیاتی و عدالت در دریافت مالیات کمک می کند. متأسفانه آنچه که باعث شده نظام مالیاتی ما با اخلال و مشکلاتی مواجه شود فرارهای مالیاتی است، لذا از طریق سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی می‌توان مانع این فرارها را مهار کرد و بسترهای لازم برای دریافت عادلانه مالیات و سنجش میزان مالیات شفاف شود.

وی خاطرنشان کرد: واقعاً انصاف نیست یک کارمند پیش از دریافت حقوقش مالیاتش را از فیش حقوقی کسر کنند اما یک نفر که درآمد بسیار بالایی دارد به طرق و شیوه‌های مختلف از زیر بار پرداخت مالیات شانه خالی کند. دولت و سازمان امور مالیاتی باید تلاش کنند از طریق سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی و از سوی دیگر از طریق تقویت نظارت‌ها مانع فرارهای مالیاتی و تحریف اطلاعات صحیح شوند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در راستای ارتقای خدمات و بهبود رضایتمندی مشتریان از ابزارهای نوین نهایت بهره و استفاده را برد. قطعاً بدون استفاده از ابزارهای نوین و تکنولوژی‌های روز نمی‌توان یک نظام مالیاتی کارآمد، پویا، شفاف و عدالت‌گستر را داشت و اگر عدالتی هم در فقدان سیستم‌ها و فناوری روز در نظام مالیاتی وجود داشته باشد، شکننده و همه‌گستر نیست. یکی از اولویت‌های سازمان امور مالیاتی باید تقویت زیرساخت‌های دریافت مالیات یا مالیات‌ستانی و شفافیت جامعه آماری و تکمیل آن باشد تا بتواند به درستی برآورد دقیقی از میزان مالیات‌ها در اختیار داشته باشد تا مبادا حق کسی ضایع شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز