نتیجه فشار غرب بر روسیه افزایش قیمت جهانی گاز و زمستان سخت در اروپاست

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۱۴:۳۰:۵۳
کد خبر: ۱۳۴۹۲۸۲
نتیجه فشار غرب بر روسیه افزایش قیمت جهانی گاز و زمستان سخت در اروپاست
فشار غرب بر روسیه، باعث اتفاقات فاجعه آمیز برای بازار انرژی جهان است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره تبعات فاجعه آمیز ادامه تحریم‌های انرژی اروپا علیه مسکو هشدار داد.

 به گزارش خبرگزاری برنا، پوتین در دیدار با مقامات ارشد دولت روسیه که از تلویزیون پخش شد، گفت: می‌دانیم که اروپایی‌ها تلاش می‌کنند جایگزینی برای منابع انرژی روسیه پیدا کنند.

با این همه انتظار می‌رود نتیجه چنین تحریم‌هایی، افزایش قیمت گاز در بازار معاملات نقدی و افزایش هزینه منابع انرژی برای مصرف کنندگان باشد. 

به گفته پوتین، نتیجه این است که تحریم‌ها بیشتر از این که برای روسیه ملموس باشد، در اروپا ملموس خواهد بود.

استفاده بیشتر از تحریم‌ها ممکن است به تبعات شدیدتر و بی‌اغراق، حتی فاجعه آمیز در بازار انرژی جهانی منجر شود. 

پوتین که تحریم‌های وضع شده علیه روسیه را اعلان جنگ اقتصادی دانسته است، گفت: درخواستهای غربی برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه، بازارهای جهانی را با افزایش قیمتهای نفت و گاز، ملتهب کرده است. 

مشتریان اروپایی روسیه گفته اند می خواهند از وابستگی به گاز روسیه رهایی پیدا کنند و سران گروه ۷ ماه گذشته اعلام کردند به دنبال راه‌هایی برای اعمال سقف قیمت روی سوخت فسیلی روسیه هستند

مقامات صنعت نفت و گاز روسیه از جمله ایگور سچین، مدیرعامل روس‌نفت و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفته اند تحریم‌های محدودکننده روی روسیه، به کشورهایی که این تحریم‌ها را وضع کرده اند آسیب بیشتری وارد کرده اند. 

انرژی یکی از بخشهایی است که کرملین همچنان نفوذ دارد و قدرتهای اروپایی از جمله آلمان نگران آن هستند که پوتین بخواهد یکباره عرضه انرژی را قطع کند.

روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی و بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی جهان و بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است.

  اروپا برای یافتن راه مطمئن برای تنبیه روسیه بر سر حمله نظامی روسیه به اوکراین بدون این که خودش آسیب ببیند، به سختی تلاش می کند.

این منطقه برای حدود ۴۰ درصد از گاز و ۳۰ دصد از نفت مورد نیازش، به روسیه وابسته است. اکثر اقتصادهای اروپایی مانند آلمان با ورشکستگی شرکتهای نیرو دست و پنجه نرم می کنند که مجبور شده اند گاز طبیعی را به قیمت بالاتر از منابع دیگر بجز روسیه تامین کنند.

اروپا در تکاپو است تا مخازن گاز خود را پیش از فرا رسیدن فصل گرمایش ۲۰۲۲ پر کند اما هزینه پر کردن این مخازن سر به فلک کشیده است. 

روسیه عرضه گاز طبیعی را به کشورهای غیردوستی که حاضر نشده‌اند پول واردات گاز را به روبل پرداخت کنند، قطع کرده است. بلغارستان، فنلاند و لهستان به همراه خریدارانی نظیر اورستد و شل، همگی با قطع صادرات گاز روسیه روبرو شده‌اند. 

بر اساس گزارش اویل پرایس، اروپا به دنبال تعیین سقف قیمت روی نفت روسیه به منظور محدود کردن درآمدهای مسکو و در عین حال، حفظ جریان نفت به بازارهاست اما جزییات چنین برنامه ای، پیچیده است و مستلزم موافقت کشورهای دیگر از جمله چین و هند خواهد بود. 

منتقدان چنین برنامه ای می گویند این طرح، منطقی نیست و شانس کمی برای موفقیت دارد. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز