چاپ پول در کدام دوره بانک مرکزی بیشتر بوده؟

۱۴۰۱/۰۴/۱۹ - ۱۴:۵۸:۵۱
کد خبر: ۱۳۴۹۳۵۰
چاپ پول در کدام دوره بانک مرکزی بیشتر بوده؟
دولت قبل در ۲ماه نخست سال گذشته ۳۶ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرد اما در سال جاری این رقم نزدیک به صفر شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، بررسی جزئیات پایه پولی از موفقیت دولت سیزدهم در بهبود رابطه مالی با بانک مرکزی حکایت دارد.

آنچه در آمار پایه پولی حایز اهمیت بالایی است به اصلاح و بهبود رابطه بانک مرکزی و دولت در زمینه نحوه استفاده دولت از سپرده­های خود نزد بانک مرکزی و تنخواه‌گردان خزانه برای هزینه­کردهای مختلف خود طی ماه­های اخیر برمی‌گردد.

در همین ارتباط، بدهی دولت دوازدهم به بانک مرکزی در پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۱۱۵۲٫۲ هزار میلیارد ریال بوده که این رقم با ۳۱٫۱ درصد افزایش طی دو ماه اول سال ۱۴۰۰ (معادل ۳۵۸٫۸ هزار میلیارد ریال افزایش) به ۱۵۱۱ هزار میلیارد ریال در پایان اردیبهشت ۱۴۰۰ رسید.

استقراض ۳۶ هزار میلیارد تومانی دولت دوازدهم از بانک مرکزی محدود به دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ نشد و تا پایان تیرماه به بیش از ۵۴ هزار میلیارد تومان رسید که سبب افزایش پول تورم‌زا در اقتصاد کشور شد و تبعات تورمی این استقراض بی‌سابقه را مردم حتی در دولت سیزدهم نیز تحمل کردن چراکه آثار تورمی چاپ پول تا چندین ماه ادامه دارد.

اما دولت سیزدهم با هدف جلوگیری از افزایش تورم از محل استقراض، جلوی بدهی به بانک مرکزی را گرفته است به طوری که بدهی دولت به بانک مرکزی تنها با ۱۶٫۳ هزار میلیارد ریال افزایش طی دو ماه اول سال جاری از رقم ۱۳۲۲٫۴ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۰ به ۱۳۳۸٫۷ هزار میلیارد ریال در پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ رسید که حکایت از عدم اتکای دولت به استفاده از تنخواه‌گردان خزانه در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل دارد.
169792936

در دو ماه نخست سال گذشته عبدالناصر همتی ریاست بانک مرکزی را عهده‌دار بود که پس از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، از بانک مرکزی کنار رفت و اکبر کمیجانی برای دوره انتقالی چندماهه سرپرستی بانک مرکزی را بر عهده گرفت. در دولت سیزدهم علی صالح‌آبادی ریاست بانک مرکزی را بر عهده دارد.​
انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز