اطلاع رسانی درستی در خصوص ارز ترجیحی نشد

۱۴۰۱/۰۴/۲۰ - ۲۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۳۴۹۷۷۴
اطلاع رسانی درستی در خصوص ارز ترجیحی نشد
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر ارز ترجیحی بر سفره و معیشت مردم گفت: در یک ارزیابی کارنامه ای نتیجه ارز ترجیحی خوب نبوده ولی نه این که هیچ گونه اثری بر معیشت مردم نداشته باشد.

غلامرضا منتظری نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری برنا، با بیان اینکه همیشه برای تصمیم گیری باید معدل گیری کرد، توضیح داد: کارشناسان معتقدند معدل ارز ترجیحی خیلی به مصلحت کشور نبوده و باید در آن تجدید نظر  می شد.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: چیزی که در موفقیت حذف ارز ترجیحی اهمیت دارد، این است که وقتی قرار است مردم، تولیدکننده و واردکننده به آن عادت کرده بودند، را به وضعیت جدید سوق دهیم، قبل از هر چیز باید زمینه‌های آن را فراهم کنیم و به طور کلی باید اقناع لازم برای ضرورت حذف ارز ترجیحی صورت می گرفت. وقتی ضریب اقناع مردم برای این طرح افزایش پیدا کند، اقبال به این طرح و راهبرد جدید هم افزایش پیدا می کرد. آگاهی بخشیدن به مردم می تواند، دولت را به هدفش نزدیک کند.

منتظری تاکید کرد که هر تغییری در آغاز با برخی مشکلات مواجه است و سیاست حذف ارز ترجیحی هم از این موضوع مستثنی نیست. زمان باید سپری شود تا مردم نتایج تصمیم جدید را مشاهده کنند تا آن رویکرد اقبال و همراهی را بیشتر نسبت به آن سیاست داشته باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نکته بعدی این است که به موازات اجرای طرح جدید مردمی سازی یارانه ها باید چتر نظارتی تقویت شود،هم اکنون نگرانی مردم گرانی های افسار گسیخته چند قلم از کالاها است. و مشخص است که گرانی ها بر مبنای منطق نیست و گویا بر اساس سلیقه برخی افراد قیمت ها بالا می رود. زیرا برخی از کالاها که پیش از این هم مشمول دریافت ارز ترجیحی نبوده‌اند بالا رفته است.

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  افزود: این مسئله سبب می شود که مردم ناراحت و مایوس شوند و لذا نیاز است که هم دستگاه‌های دولتی و هم دستگاه هایی که مسئول نظارت بر این مسائل هستند نظارت بر افزایش قیمت کالاها را بیشتر کنند. اگر افرادی به چارچوب ها و ضوابط تعیین شده پایبند نیستند برخورد جدی تری با آنها باید شکل بگیرد. متخلفان باید به مردم معرفی شوند تا آنها نتیجه این نظارت‌ها را ببینند. 

منتظری تاکید کرد: وقتی ارز ترجیحی برقرار بود، باید مرغ ، تخم‌مرغ ، گوشت و لبنیات با قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می رسید اما در عمل قیمت‌ها خیلی بیشتر از حد معمول  و در واقع با قیمت دلار بازار آزاد بود. 

دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان درباره میزان رانت و فساد شکل گرفته از ارز ترجیحی گفت: دلیل اینکه معدل ارز ترجیحی از نظر کارشناسان پایین بوده فسادها و رانت های شکل  گرفته از ارز ترجیحی بوده است. وقتی مردم سر سفره خود نتیجه ارز ترجیحی را نمی‌دیدند،  نشان دهنده فساد و رانت بالای موجود در این ارز بود. این ارز ترجیحی بیشتر به کام افراد خاصی بود و حتی برخی از واردکنندگان استفاده کننده از این ارز را صرف واردات کالاهای لوکس و لاکچری و بعضاً غیرضرور به کشور می کردند و یا حتی این کالاها را با قیمت بازار آزاد به فروش می‌رساندند.

به گفته این مقام مسئول، نیاز بود که این سیاست تغییر پیدا کند اما دولت باید باز هم بر اقناع مردم از اثربخش بودن شیوه جدید اهتمام داشته باشد.

منتظری گفت: هدف اصلی ما از ارز ترجیحی آسیب ندیدن مردم از قیمت های بالا بود. ولی مردم در واقع از تخصیص این منابع هیچ فایده‌ای ندیدند و بیشتر دلالان از آن استفاده می کردند. نگاه دولت برای تغییر سیاست شیوه تخصیص ارز ترجیحی این بود که ما شیوه حمایت را تغییر دهیم تا اسراف در منابع دولت صورت نگیرد و هم زمینه آسایش تولید کننده فراهم شود. زیرا اگر تولید کننده چیزی را که تولید کرده مودر استقبال نبوده و متقاضی نداشته باشد قطعا به تولید ضربه وارد می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز