میزان مالیات پرداختی مشاغل اعلام شد

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۰۹:۱۱:۵۶
کد خبر: ۱۳۵۰۴۴۲
میزان مالیات پرداختی مشاغل اعلام شد
در شرایطی که صاحبان مشاغل و اصناف تا پایان ماه جاری برای ارائه اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱.۵ میلیون نفر از صاحبان مشاغل از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، صاحبان مشاغل و اصناف باید هر ساله تا پایان خردادماه اظهارنامه عملکرد درآمدی خود در سال گذشته را برای پرداخت مالیات مربوطه، پر کنند که این فرصت تا پایان ماه جاری تمدید شد.  

بنابراین، صاحبان مشاغل تا پایان تیرماه سالجاری فرصت دارند تا با مراجعه به سامانه my.tax.gov.ir اظهارنامه خود را پر کنند زیرا، درصورت انجام ندادن تکالیف قانونی، علاوه بر محرومیت از معافیت‌ها و نرخ صفر مالیاتی، مشمول جریمه ۳۰ درصدی غیرقابل بخشش و تهیه اظهارنامه برآوردی می‌شوند.

برخلاف سال‌های قبل در روند اخذ مالیات از اصناف تغییراتی صورت گرفت که صدای مشاغل را بلند کرد.  

ماجرا از این قرار بود که از این به بعد براساس قانون بودجه و قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان،  مبنای محاسبه مالیات برای مشاغل و اصناف، واریزی‌های کارتخوان و حساب تجاری آن‌ها خواهد بود.  

البته، اگر از مبالغ واریزی به کارتخوان و حساب تجاری اصناف درآمدی عاید آنها نشده باشد، در صورت ارائه اسناد و مدارک، از مبلغ مورد نظر مالیات گرفته نمی‌شود.  

در این بین، از آنجا که صاحبان مشاغل و اصناف می‌توانند به دو روش اظهارنامه عملکرد درآمدی خود را تکمیل کنند، اعلام سازمان امور مالیاتی به ایسنا نشان می‌دهد که بر اساس اطلاعات استخراج شده از سامانه مالیاتی تا ۲۰ تیرماه، صاحبان مشاغل معادل یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۶۵۰ اظهارنامه پر کرده‌اند.  

همچنین، صاحبان مشاغل و اصناف معادل دو میلیون و ۸۷۳ هزار و ۶۲۹ اظهارنامه برمبنای فرم تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم پر کرده‌اند تا مشمول مالیات مقطوع شوند.  

از سوی دیگر، متوسط مالیاتی که مشاغل از طریق ارائه اظهارنامه پرداخت کرده‌اند، معادل دو میلیون و ۳۶۵ هزار و ۱۸ تومان بوده که متوسط مالیات پرداختی مشاغل با تکمیل فرم تبصره ماده ۱۰۰، به میزان دو میلیون و ۶۱۸ هزار و ۲۹ تومان بوده است.  

علاوه براین، براساس فرم‌های تبصره ماده ۱۰۰ دریافتی میزان مالیات پرداختی در محدوده‌های زیر قرار دارد که طبق آن،  بیش از ۱.۵ میلیون نفر از صاحبان مشاغل از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.  

همچنین، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از مشاغل مالیاتی بین صفر تا ۵ میلیون تومان و بیش از ۲۴۰ هزار نفر از آن‌ها نیز مالیاتی بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

از سوی دیگر، ۱۹۰ هزار و ۱۳۶ نفر از مشاغل بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداختند و ۲۳ هزار و ۸۶۴ نفر از آن‌ها نیز بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.  

تا این زمان، مالیات پرداختی ۲۹ هزار و ۲۱۳ نفر از مشاغل نیز بالای ۳۰ میلیون تومان بوده است.

62317357
انتهای پیام/

نظر شما