عقب ماندگی تاریخی و ۱۰ ساله اخیر در سرمایه گذاری های اقتصادی و تولیدی را باید سریعا جبران کنیم

۱۴۰۱/۰۴/۲۲ - ۰۹:۴۲:۳۰
کد خبر: ۱۳۵۰۴۶۰
عقب ماندگی تاریخی و ۱۰ ساله اخیر در سرمایه گذاری های اقتصادی و تولیدی را باید سریعا جبران کنیم
معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری از رفتارهای مصرف گرایی بخشی از اقشار جامعه گلایه کرد و خواستار جبران سریع عقب ماندگی تاریخی و ۱۰ ساله عدم سرمایه گذاری در بخشی های تولیدی و اقتصادی شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد جواد ایروانی معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری امروز ( چهارشنبه ۲۲ تیر) در همایش سراسری شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) اظهار داشت: جایگاه تامین اجتماعی در کشور برای مروم و مسئولان به خوبی تبیین نشده است ولی نقطه گذاری خوبی برای ارتقا و سرمایه گذاری در آستانه گام دوم و قانون برنامه هفتم توسعه ترسیم شده است.

وی افزود: تامین اجتماعی بدهی خود را به بانک رفاه پداخت کرده که کار خوبی است زیرا این بانک متعلق به ۴۵ میلیون ایرانی است. 

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: بانک ها اهمیت بالایی دارند زیرا نهادهای اعجازگر هستند و اگر بانک ها مدیریت شوند و عملیات بانکی بدون ربا در آن انجام شود بسیاری از مشکلات رفع می شود به شرطی که دستور العمل ها به خوبی اجرایی شود.

ایروانی گفت: اگر بانک ها در خدمت اهداف توسعه ای کشور باشند کار صحیح را انجام داده ایم البته بانک رفاه که در خدمت تامین اجتماعی بوده باید همچنان در خدمت این سازمان باشد. 

وی افزود: از نظر من شستا یعنی شتاب دهنده سیستم تولید اقتصاد؛ شستا ویژگی های متمایزی دارد. شستا با رویکرد اقتصادی و هدفمند برای تولید و مدیریت مجموعه عظیمی از دارایی ها تاسیس شد تا در خدمت تامین اجتماعی باشد.

معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: برخی نقاط در کشور آماده جهش اقتصادی است که حوزه کشاورزی و نفت و گاز و معدن و مسکن و حمل و نقل شرایط تبدیل شدن به پیشران اقتصادی دارد که باید با سرمایه گذاری لازم زمینه تحقق آنرا بوجود آوریم.

وی گفت: نظام نفت در ایران باعث بوجود آمدن اقتصاد واردات محور بوده که باید آنرا تغییر داده و تولید محور کنیم ؛ شعارهای اساسی کشورهای پیشرفته تولید محوری است و باید رفتار اداری و اقتصادی و دیوان سالاری خود را تغییر دهیم تا سهولت کسب و کار محقق شود .

ایروانی افزود: در نظام بانکی باید سیاست های اعتباری برای تسهیلات در نظر بگیریم و بانک ها باید خود را معطوف به سیاست های اقتصادی کشور کند . 

وی خاطرنشان کرد: بازار داخلی و خارجی به هم پیوسته اند و حفظ تعادل این دو بازار در شرایط فعلی امری روزمره است. همچنین از ابزارهای مختلف باید برای عدم خام فروشی گام برداریم.

وی افزود: نظام توزیع محصولات و اجناس در داخل کشور دچار مشکلاتی است و عادلانه نبوده و ارزش محور نیست.

ایروانی اظهار داشت: فرصت های عظیم پیش روی اقتصاد کشورمان قرار دارد که باید برای آن هدف گذاری والایی قائل شویم. هدف گذاری متوسط منجر به زیر سوال رفتن مدیریت مدیران می شود لذا هدف گذاری عالی منجر به ارتقا و رشد مجموعه و سازمان و مدیریت مدیران می شود. 

وی گفت: بودجه آموزشی در زمره بودجه عمرانی و آینده سازی کشور است که نباید از آن غافل شد. 

ایروانی خاطرنشان کرد: طبقه مصرف گرا در جامعه ایرانی و عدم فرهنگ کارآفرینی و تولید بخشی از عوامل عدم رشد و توسعه ما محسوب می شود‌ 

وی گفت: جنگ اقتصادی و روانی در فضای مجازی همچنان ادامه دارد؛ عده ای همچنان منتظر رفع تحریم و گشایش های اقتصادی هستند؛ فقط با مدیریت منابع می توانیم گشایش اقتصادی داشته باشیم؛ در یک سال ۱۱۷ میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم که اجناس مصرفی و خجالت آوری وارد شد.

وی افزود: در یکی از سال های ۸ سال دفاع مقدس ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فقط درآمد نفتی داشتیم. باید افق کارهای توسعه ای و اقتصادی کشور را ترسیم کنیم. 

ایروانی تصریح کرد: شرایط دشوار تحریمی می تواند سکوی پرش و رشد اقتصاد کشور شود؛ شرایط دنیا حالتی شده که هر کشور با دیگر به مشکل می خورد قهر کرده و دیگری را تحریم می کند لذا تحریم دیگر بی معناست. 

 وی افزود: کریدورهای مختلف و جوانان تحصلیکرده و متخصص و مدیریت مطلوب نظام بانکی و مولدسازی املاک می تواند اقتصاد ایران را شکوفا کند.

 وی خاطرنشان کرد: نظام مالی با کارکرد محرک رشد و اقتصاد دانش بنیان ها از اهمیت بالایی برای توسعه کشور وجود دارد ولی عقب ماندگی تاریخی در ایجاد صندوق های جسورانه داریم هر چند که دستور العملی به نهادهای حاکمیتی در این باره صادر شده که باید عملیاتی شود تا تحول لازم با جذب متخصصان و نخبگان عملیاتی شود.

ایروانی گفت: در ۱۰ سال اخیر سرمایه گذاری خاصی در کشور نداشته ایم که شستا می تواند در زمینه سرمایه گذاری های به وظیفه خود عمل کند. 

وی افزود: سرمایه گذاری ۷ میلیارد دلاری اخیر در حوزه نفت و گاز ظرف ۲ و نیم سال بازگشت سرمایه دارد که خیلی خوب است. 

ایروانی تصریح کرد: تعارض منافع و اولیگارشی و فساد اقتصادی و سیاسی خیلی بد است زیرا از سرمایه های اجتماعی کشور می کاهد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز