درآمد نفتی روسیه بالاتر رفت

۱۴۰۱/۰۴/۲۳ - ۰۹:۳۶:۴۹
کد خبر: ۱۳۵۰۸۸۵
درآمد نفتی روسیه بالاتر رفت
ژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد صادرات نفت روسیه در ژوئن با وجود ارسال محموله‌های کمتر به خارج، به دلیل افزایش قیمت‌های انرژی، به بیش از ۲۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود برآورد کرد صادرات روزانه نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه در ژوئن به میزان ۲۵۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرد و به ۷.۴ میلیون بشکه رسید که پایین‌ترین میزان از اوت بود اما درآمد این کشور از فروش نفت ۷۰۰ میلیون دلار نسبت به ماه مه افزایش پیدا کرد.

قیمت نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، ماه میلادی گذشته تحت تاثیر محدودیت عرضه، به بیش از ۱۱۷ دلار در هر بشکه رسید. قیمت بالای نفت برنت کمک کرد تخفیف عرضه شده از سوی روسیه برای فروش گرید نفتی اورال، جبران شود. میزان تخفیف عرضه شده برای فروش اورال همزمان با آماده شدن اتحادیه اروپا برای توقف تدریجی واردات نفت دریابرد از روسیه بر سر جنگ در اوکراین، بالاتر رفته است.

طبق اعلام وزارت دارایی روسیه، قیمت نفت اورال در ژوئن نسبت به ماه پیش از آن، ۱۰.۷ درصد رشد کرد و به ۸۷ دلار و ۲۵ سنت در هر بشکه رسید. با این حال، ارزش قوی روبل به معنای آن است که بودجه روسیه که بیش از یک سوم آن از صادرات نفت و گاز است، از مزایای کامل قیمت بالاتر نفت بهره مند نشده است. در ژوئن که روسیه درآمد بالاتری از صادرات انرژی کسب کرد و حجم واردات به این کشور کاهش پیدا کرد، نرخ برابری روبل در برابر دلار آمریکا، بیش از ۱۵ درصد رشد کرد.

محاسبات بلومبرگ نشان می‌دهد در نتیجه، درآمد نفت و گاز کرملین در ژوئن حدود ۱۸ درصد در مقایسه با ماه مه کاهش پیدا کرد و به ۷۱۷.۹ میلیارد روبل (۱۱.۷ میلیارد دلار) رسید که پایین‌ترین میزان از اوت بود.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش صادرات روسیه در ژوئن تحت تاثیر صادرات کمتر نفت روی داد که به بیش از پنج میلیون بشکه در روز رسید. جریان صادرات نفت این کشور به اتحادیه اروپا، کمتر از سه میلیون بشکه در روز بود که پایین‌ترین میزان از نوامبر محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بارگیری نفت روسیه به مقصد چین و هند در ژوئن نسبت به ماه پیش از آن به میزان ۱۷۵ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد اما حجم بالاتر صادرات به مقصد نامعلوم، تصویر کلی صادرات نفت روسیه به آسیا را مبهم کرد.

انتهای پیام/

نظر شما