رشد تجارت ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه پولی و بانکی اخیر/ افزایش ۸۱ درصدی تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱

۱۴۰۱/۰۴/۲۷ - ۱۳:۳۲:۴۴
کد خبر: ۱۳۵۲۴۷۷
رشد تجارت ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه پولی و بانکی اخیر/ افزایش ۸۱ درصدی تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱
رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: با اجرای صحیح تفاهم‌نامه مالی و بانکی دو کشور با تسهیل تجارت آمارهای تجاری افزایش خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا، هادی تیزهوش تابان رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در مورد رشد تجارت ایران و روسیه با اجرای تفاهم‌نامه پولی و بانکی اخیر اظهار داشت: در سال‌های اخیر اعمال تحریم‌های بانکی بر اقتصاد ایران، همواره یکی از موارد مهم در عدم تحقق رشد موردنظر در حوزه تجارت خارجی بوده است.

وی با بیان اینکه رفع این مانع به هر روشی می‌تواند فضای مساعد را برای فعالان حوزه واردات و صادرات فراهم کند، خاطرنشان کرد: چگونگی اجرای طرح پولی و بانکی در تجارت و تصمیمات اتخاذشده از سوی بانک مرکزی در این زمینه نیز بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند سبب شود تا این طرح تنها در حد یک تفاهم‌نامه فی‌مابین دو کشور باقی نماند و به‌خوبی به مرحله اجرا درآید.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با اشاره به توافقات پولی و بانکی در سفر اخیر رییس کل بانک مرکزی کشورمان به مسکو، تاکید کرد: در صورت اجرای صحیح تفاهم‌نامه تجارت میان ایران و روسیه تسهیل می‌شود و می‌توان انتظار داشت که آمارهای تجاری بهبود یابد و از سوی دیگر برای تحول تجارت کشور ضرورت دارد ابتدا تولیدات داخلی متناسب با استانداردها و الزامات بازار هدف تغییر یابد و از هر لحاظ (کیفی و قیمتی) شرایط لازم جهت رقابت با سایر رقبای قدرتمند منطقه ایجاد شود.

تیزهوش تصریح کرد: همچنین باید ثبات بر مؤلفه‌های اصلی اقتصاد کلان کشور حاکم و امکان برنامه‌ریزی بلندمدت برای بازرگانان فراهم شود و در کنار این موارد، مسائل زیرساختی و حمل‌ونقلی نیز باید توسعه یابند، در این صورت می‌توان انتظار داشت که فضای تجارت خارجی دستخوش تحولات مثبت و چشمگیری شود.

وی گفت: بر اساس آمار اعلام شده توسط نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران، گردش مالی و تجاری بین روسیه و ایران برای سال ۲۰۲۱ با رشد ۸۱.۷ درصدی به ۴.۰۳۵ میلیارد دلار رسید.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در خصوص امضای رییس جمهوری روسیه برای تمدید تجارت ترجیحی با اوراسیا، خاطرنشان کرد: امضاء تفاهم‌نامه‌هایی از این دست می‌تواند مسیر را برای تجارت دو کشور هموار کند و اثرات مطلوبی بر میزان مبادلات تجاری دو کشور برجای گذارد، اما نیاز به تغییر نگاه به مقوله صادرات نیز وجود دارد تا اتفاق چشمگیری در حوزه صادرات غیرنفتی رخ دهد.

تیزهوش اظهار داشت: در حال حاضر نگاه حاکم بر صادرات کشور عرضه محور است و مازاد تولیدات داخل شانس خود را در بازارهای جهانی برای صادراتی شدن امتحان می‌کنند، در صورتی که نگاه باید به تقاضامحور تغییر کند و بر اساس الزامات، استانداردها و سلایق بازار هدف و متناسب با قیمت و کیفیت رقبا برنامه‌ریزی و تولید کنیم تا بتوانیم با گذشت زمان بخشی از بازار هدف را به تولیدات خود اختصاص دهیم و به‌صورت مستمر در بازار حضور یابیم.

انتهای پیام/

نظر شما