صادرات نفت از خاورمیانه به اروپا ۲ برابر شده‌ است

۱۴۰۱/۰۵/۰۱ - ۱۳:۵۹:۵۰
کد خبر: ۱۳۵۴۳۱۳
صادرات نفت از خاورمیانه به اروپا ۲ برابر شده‌ است
گزارش‌ها حاکی است در پی تلاش غرب برای تحریم نفت روسیه، اروپا واردات نفت از مبدا خاورمیانه را تا حدود دو برابر افزایش داده‌ است.

به گزارش خبرگزاری برنا، همگام با تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تحریم نفت روسیه و کنار گذاشتن آن، گزارش‌ها حاکی است محموله های نفت خام از کشورهای خاورمیانه به اروپا از ژانویه (دی ۱۴۰۰) سال‌جاری تا کنون ۹۰ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، حجم پمپاژ نفت خام از خاورمیانه به اروپا نسبت به سال گذشته تاکنون نزدیک به دو برابر شده است.

بلومبرگ برآورد کرده است که در سه هفته اول ماه ژوئیه (۱۰ تا ۲۹ تیرماه)، بیش از یک میلیون بشکه در روز از طریق خط لوله سامد (Sumed) در مصر به اروپا و از خاورمیانه عمدتا از طریق عربستان به سوی اروپا صادر شده است. ضمن آنکه روزنامه ۱.۲ میلیون بشکه نفت هم از سمت عراق به این قاره سرازیر شده است.

براساس برآوردهای این خبرگزاری آمریکایی، این میزان نفت ۹۰ درصد بیشتر از حجم نفت وارداتی اروپا از خاورمیانه در ژانویه سال‌جاری و یک ماه پیش از آغاز جنگ در اوکراین است  که به سرعت سبب اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه شد.

در اوایل ماه ژوئن (۱۱ خرداد)، اتحادیه اروپا دور دیگری از تحریم‌ها، از جمله تحریم و ممنوعیت واردات نفت از مسیر دریایی را هم اعمال کرد.

مسکو نیز در واکنش به این اقدام، نفت خود را با قیمت پایین تر به دو کشور هند و چین ارائه کرده است و هر دو کشور بزرگ وارد کننده انرژی، در چند ماه گذشته خرید نفت روسیه را چند برابر کرده اند.

ناظران بر این باور هستند که اروپا اگرچه گمان می کند جایگزین خوبی برای نفت روسیه در خاورمیانه پیدا کرده است، اما باید نسبت به پیامدهای این تحریم ها تا پایان  سال جاری هوشیار باشد.

 بخشی از تحریم های اروپا علیه روسیه مربوط به بیمه محموله های نفت روسیه برای خریداران در سراسر جهان است که می تواند سبب بروز چالش هایی برای کل محموله های نفتی گردد و رقابت برای عرضه نفت را در خاورمیانه تشدید سازد.

انتهای پیام/

 

نظر شما