صادرات غلات برای اوکراین اشتغالزایی بیشتر است

۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۱۵:۳۲:۰۷
کد خبر: ۱۳۵۴۴۵۲
صادرات غلات برای اوکراین اشتغالزایی بیشتر است
رئیس جمهور اوکراین از توافقنامه امضا شده در استانبول برای اجازه عبور امن غلات و مواد غذایی از سه بندر دریای سیاه اوکراین استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، رئیس جمهور اوکراین از توافقنامه امضا شده در استانبول برای اجازه عبور امن غلات و مواد غذایی از سه بندر دریای سیاه اوکراین استقبال کرد.

ولودیمیر زلنسکی گفت، از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به دلیل تلاش‌ هایشان برای امکان ‌پذیر کردن این توافق سپاسگزار است.

زلنسکی افزود: «حدود 20 میلیون تن محصول غلات برداشت پارسال صادر خواهد شد و همچنین فروش محصول امسال نیز امکان پذیر خواهد بود و (این محصولات) در حال حاضر برداشت شده است. اینها درآمدهای کشاورزها، کل بخش کشاورزی و بودجه دولتی است. اینها فرصت های شغلی است.»

به گفته زلنسکی، ارزش غلات اوکراین حدود 10 میلیارد دلار است. وی این (توافق)  را فرصتی برای کاهش شدت بحران جهانی غذا خواند.

روسیه و اوکراین قراردادی برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه با ترکیه و سازمان ملل متحد به عنوان ضامن امضا کردند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه عصر روز جمعه توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ ای خود و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد. 

ساعتی پیش نیز این توافق توسط وزیر زیرساخت‌های اوکراین، وزیر دفاع ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امضا شده بود.

این توافق پس از توافق کلی میان طرف ها به رهبری سازمان ملل در جریان مذاکرات 13 جولای در استانبول برای تشکیل یک مرکز هماهنگی به منظور انجام بازرسی‌های مشترک در مبادی ورودی و خروجی بنادر و اطمینان از امن بودن مسیرها صورت گرفت.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد.

آغاز مبارزه با پوره سن غلات در شهرستان بوئین زهرا

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود که روسیه مانع صادرات غلات از اوکراین نمی‌ شود و در صورت برچیدن مین‌ ها توسط کی اف، کشتی‌ های حامل غلات بدون هیچ مشکلی می‌توانند آنجا را ترک کنند.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

اوایل خرداد ماه،  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در گفت و گوی تلفنی با رهبران فرانسه و آلمان در روز شنبه گفت: «روسیه مایل است تا  در مورد راه هایی امکان پذیر ساختن ازسرگیری ارسال محموله های غلات اوکراین از بنادر واقع در دریای سیاه گفت و گو کند».

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

چند روز پیش، یک شرکت تحقیقاتی اعلام کرد، به علت گرمی هوا احتمالا تولید غلات در اروپا به شدت کاهش یابد و ضربه محکمی بر امنیت غذایی این کشورها در شرایط حساس جنگ بین روسیه و اوکراین است.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز گفته بود، 49 میلیون نفر در 43 کشور در حال حاضر در آستانه ورود به مرز قحطی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما