اوکراین جزئیات صادرات غلات را اعلام کرد

۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - ۱۷:۲۰:۴۲
کد خبر: ۱۳۵۴۹۲۲
معاون وزیر زیرساخت اوکراین گفت، کی‌اف قصد دارد تا حدود 3 میلیون تن گندم و سایر محصولات کشاورزی را در هر ماه از طریق بنادر دریای سیاه صادر کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، پس از اینکه روسیه، اوکراین و سازمان ملل و ترکیه روز جمعه، توافقنامه ای برای صادرات غلات، مواد غذایی و کود شیمیایی از بنادر اوکراین امضا کردند، یوری واسکوف، معاون وزیر زیرساخت اوکراین به روزنامه «ایکانومیک تراس» گفت، کی‌اف قصد دارد تا حدود 3 میلیون تن گندم و سایر محصولات کشاورزی را در هر ماه از طریق بنادر دریای سیاه صادر کند.

وی افزود: «اگر ما در مورد حجم صحبت می کنیم، این حجم می تواند 3 میلیون تن یا بیشتر در هر ماه باشد. ما (ارسال) آن را به تدریج انجام خواهیم داد و تا چند هفته دیگر، ما می توانیم در مورد حجم دقیق تری صحبت کنیم. اما می بینیم 3 میلیون تن یا بیشتر امکان پذیر است.»

این مقام اوکراینی در مصاحبه ای جداگانه با «فوربس» گفت، نخستین کشتی حامل غلات طی 4 روز آینده آماده ترک اوکراین خواهد بود و در عین حال، هر 3 بندر «اُدسا»، « چرنومورسک» و « یوژنی» در عرض 3 هفته به طور کامل عملیاتی می شوند.

نیروی دریایی و گارد ساحلی اوکراین، کشتی ها را برای جلوگیری از ورود به آب های مین گذاری شده اسکورت خواهند کرد، زیرا تنها بخشی از بنادر از مین پاک می شوند.

سازمان ملل به عنوان بخشی از توافق، متعهد شده است تا موانع صادرات مواد غذایی و کود شیمیایی روسیه که در حال حاضر در بنادر این کشور در دریای سیاه به تحریم ها مسدود شده اند، رفع کند.

ارسال محموله های اوکراین از دریای سیاه، پنجمین تولیدکننده بزرگ غلات، پس از درگیری نظامی با روسیه متوقف شد.

کی‌اف و مقامات غربی، روسیه را به ممانعت عمدی از ارسال این محموله ها متهم می کردند اما مسکو بارها اعلام کرد که اوکراین ارسال این محموله ها را با مین گذاری کردن آبراه ها در اطراف بنادر غیرممکن ساخته است.

روسیه و اوکراین، روز جمعه قراردادی برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه با ترکیه و سازمان ملل متحد به عنوان ضامن امضا کردند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه عصر روز جمعه توافقنامه صادرات غلات اوکراین را با همتای ترکیه‌ ای خود و تحت نظارت دبیر کل سازمان ملل متحد امضا کرد.

ساعتی قبل تر نیز این توافق توسط وزیر زیرساخت‌های اوکراین، وزیر دفاع ترکیه و دبیرکل سازمان ملل امضا شده بود.

این توافق پس از توافق کلی میان طرف ها به رهبری سازمان ملل در جریان مذاکرات 13 جولای در استانبول برای تشکیل یک مرکز هماهنگی به منظور انجام بازرسی‌های مشترک در مبادی ورودی و خروجی بنادر و اطمینان از امن بودن مسیرها صورت گرفت.

اوکراین یکی از تولیدکنندگان عمده محصولات کشاورزی است که از زمان درگیری با روسیه نمی تواند غلات خود را صادر کند و حدود ۲۲ تا ۲۵ میلیون تن غله در حال حاضر در بنادر این کشور گیر کرده است.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

چندی پیش، دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل نیز گفته بود، 49 میلیون نفر در 43 کشور در حال حاضر در آستانه ورود به مرز قحطی هستند.

انتهای پیام/

 

نظر شما