ستاد نظارت بر صادرات غلات اوکراین در استانبول افتتاح می شود

۱۴۰۱/۰۵/۰۸ - ۲۰:۲۸:۰۶
کد خبر: ۱۳۵۶۴۶۰
ستاد نظارت بر صادرات غلات اوکراین در استانبول افتتاح می شود
یک مقام ارشد ترکیه اعلام کرد ستاد نظارت بر صادرات غلات اوکراین در استانبول بزودی افتتاح می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا، پس از توافق منعقد شده اخیر بین روسیه و اوکراین، قرار است ستاد نظارت بر صادرات غلات اوکراین در استانبول افتتاح شود.

روسیه و اوکراین روز جمعه توافقی را با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل منعقد کردند تا زمینه صادرات غلات و کود به منظور پایان دادن به بحران جهانی غذا فراهم شود.

مرکز هماهنگی مشترک در استانبول بر فرآیند خروج محموله های صادراتی از بنادر اوکراین نظارت خواهد داشت که طی آن بازرسی از کشتی های ورودی برای کشف سلاح نیز انجام می شود. همه کشتی های عبوری از آب های ترکیه می گذرند.

مقام ترک در حالی که خواست نامش فاش نشود، گفت که تمامی جزئیات از جمله مسیری امن برای کشتی ها که نیازی به پاکسازی مین های دریایی ندارد، بررسی شده است.

وی افزود: بیش از چند روز طول نمی کشد. به نظر می رسد که اولین محموله غلات در بزودی بارگیری و صادرات از اوکراین انجام می شود.

در این میان، توافق منعقد شده تنها ۱۲ ساعت پس از مراسم امضا در استانبول با شلیک موشک های کروز روسیه به بندر اودسای اوکراین به خطر افتاد.

اما مسکو و کی یف هر دو گفته اند که توافق را به اجرا می گذارند که اولین دستاورد دیپلماتیک بزرگ در این درگیری شش ماهه به شمار می رود.

همه طرف ها نمایندگانی در مرکز هماهنگی مشترک استانبول مستقر می کنند تا بر روند اجرای طرح نظارت داشته باشد.

کی یف و مسکو تا قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین در اسفند ماه ۱۴۰۰، تقریبا یک سوم از صادرات جهانی گندم را تامین می کردند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اسفند ۱۴۰۰ در پاسخ به درخواست کمک رهبران جمهوری های دونباس، فرمان عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد.

پوتین تاکید داشت که مسکو برنامه ای برای اشغال قلمروهای اوکراینی ندارد و هدف صرف آن از این حمله، غیرنظامی کردن و نازی زدایی اوکراین است.

غرب نیز در واکنش به تصمیم روسیه، شروع به اعمال تحریم علیه مسکو کرد و تجهیزات نظامی به ارزش میلیاردها دلار در اختیار کی یف گذاشت.

انتهای پیام/

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز