روزنامه آمریکایی: مردم جهان باید به گرانی مواد غذایی عادت کنند

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۱۰:۲۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۶۹۰
روزنامه آمریکایی: مردم جهان باید به گرانی مواد غذایی عادت کنند
روزنامه آمریکایی طی تحلیلی از چشم‌انداز تیره و تار بازار مواد غذایی در جهان نوشت: مصرف‌کنندگان باید به قیمت‌های بالای مواد غذایی عادت کنند؛ بحران کنونی غذا سال‌ها طول خواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری برنا، روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز نوشت:  قیمت مواد غذایی در بازار جهانی کاهش یافته است. ترس از رکود اقتصادی، افزایش برداشت محصول در روسیه و امیدواری به ازسرگیری تجارت جهانی غلات باعث شده است قیمت مواد غذایی در بازار رو به کاهش بگذارد.

اما این کاهش قیمت بدان معنا نیست که بحران غذایی جهان رفع شده است. تحلیلگران معتقدند همان عواملی که بازار جهانی غلات را به هم ریخته‌اند همچنان وجود دارند.

جنگ اوکراین تنها یکی از چندین عاملی است که بر بازار سایه افکنده‌اند و می‌توانند برای سال‌ها نرخ بالای گرسنگی را به کره زمین تحمیل کنند.

به گفته تحلیلگران در سال آینده شاهد ترکیب کامل این فاکتورها خواهیم بود. یک تحلیلگر گفت: من بیشتر از سال ۲۰۲۲ نگران اوضاع در سال ۲۰۲۳ هستم.

در حال حاضر نگرانی اصلی در مورد غذا مربوط به عرضه غلات به ویژه گندم و روغن‌های گیاهی بوده است که اوکراین یکی از صادرکنندگان بزرگ این محصولات است. اما برخی تحلیلگران همچنین نگران رشد قیمت برنج هستند که جایگاه مهمی در رژیم غذایی آسیایی‌ها دارد.

کشورهایی که به واردات از اوکراین وابسته بوده‌اند اکنون سعی می‌کنند به منابع وارداتی خود تنوع ببخشند و این کار، گرانی مواد غذایی را تداوم خواهد بخشید.

وضعیت مشابهی نیز در مورد انرژی رخ خواهد داد. تصویر کلی حاکم بر بازار جهانی مواد غذایی از کاهش عرضه و افزایش قیمت‌ها حکایت دارد بدون هرگونه احتمالی که از توقف این روند در آینده نزدیک خبر دهد.

اقتصاددان‌ها می‌گویند مصرف‌کنندگان باید به قیمت‌های بالای مواد غذایی عادت کنند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند قیمت مواد غذایی در سطوح بالای تاریخی خود باقی بماند چرا که شاهد کاهش کاشت و برداشت در مزارع طی سال‌های اخیر بوده‌ایم.

جنگ اوکراین همچنین نظام تجارت جهانی را به هم ریخته است؛ نظامی که کالاهای ارزان از جمله مواد غذایی را در سراسر نقاط جهان توزیع می‌کرد. آن نظام تجارت جهانی که همه نوع غذا را در اختیار ما می‌گذاشت به این زودی‌ها به شرایط عادی بازنخواهد گشت. این به معنای گرانی بیشتر مواد غذایی و کود شیمیایی، و بازآرایی وابستگی‌های تجاری با تمرکز بر زنجیره‌های عرضه منطقه‌ای خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز