حضور ایران در بازار ۶۰۰ میلیون دلاری مرکبات چین

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۱۳:۴۲:۰۸
کد خبر: ۱۳۵۶۸۴۳
حضور ایران در بازار ۶۰۰ میلیون دلاری مرکبات چین
دو سند مهم توسعه صادرات محصولات کشاورزی بین ایران و چین به صورت همزمان در همدان و پکن به امضا رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا، در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه و شرق آسیا و دیپلماسی فعال در جهت توسعه صادرات محصولات کشاورزی کشور‌، دو سند بسیار مهم برای افزایش صادرات جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین پس از چند ماه مذاکرات فشرده نهایی شد و امروز به صورت همزمان در همدان و پکن به امضا رسید.

بنابر این گزارش‌، سند اول، پروتکل الزامات بهداشت نباتی برای صادرات مرکبات تازه ایران به چین است که با اجرایی شدن این سند، که به امضای "سید جواد ساداتی‌نژاد" وزیر جهاد کشاورزی و "یوجیان هوآ" وزیر گمرک چین رسید،‌ دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بازار ۶۰۰ میلیون دلاری مرکبات چین برای اولین بار فراهم شد.

سند دوم‌، پروتکل الزامات بهداشتی صادرات عسل ایران به چین است که این سند نیز امروز با امضای وزیر جهاد کشاورزی و وزیر گمرک چین اجرایی شد.

با این توافق حائز اهمیت‌، از این به بعد تولید کنندگان عسل باکیفیت ایرانی امکان خواهند یافت که محصول خود را به بازار پرمصرف چین روانه کنند.

امضای این اسناد ماحصل همکاری مطلوب وزارت جهاد کشاورزی‌، وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن است.

شایان ذکر است‎؛ اخذ چندین مجوز صادراتی محصولات کشاورزی کشورمان به چین نیز در دست پیگیری است و براساس مذاکرات فشرده در دست انجام با مقامات چینی به زودی این پروتکل‌ها نیز امضا شده و دسترسی صادر کنندگان ایرانی به بازار پرجمعیت چین تقویت خواهد شد.

در حال حاضر صادرات مستقیم محصولات کشاورزی ایران به چین حدود ۵۰۰ میلیون دلار است که در مقایسه با سال‌های گذشته از رشد چندبرابری برخوردار است.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز