خاک هیرکان طلا شد/ ماجرای فروش خاک جنگل‌های هیرکانی

۱۴۰۱/۰۵/۰۷ - ۲۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۳۵۷۳۳۱
خاک هیرکان طلا شد/ ماجرای فروش خاک جنگل‌های هیرکانی
خاک های هیرکان شمال که از نظر مرغوب بودن حکم طلا دارد، برخی از سوءاستفاده کنندگان اقدام به قاچاق این محصول به کشورهای حاشیه عربی کرده اند. سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در نامه ای توقف فعالیت غیر مجاز لایروبی از آب‌بندان اروت توسط این شرکت را خواستار شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، خاک، از حیاتی ترین عنصر برای رشد یک گیاه است. وقتی از یک گیاه خوب و باکیفیت صحبت می‌کنیم یعنی آب، خاک و نور خوبی به این گیاه رسیده تا توانسته نتیجه مطلوبی به ثمر بنشاند.

شاید کمتر کسی به فکرش خطور کند که خاک را هم به کشورهای همسایه می‌فروشند! 

بله، خاک جنگل های هیرکانی که برای گیاه حکم طلا را دارد به کشورهای حاشیه خلیج عربی قاچاق می‌شود. 

گفته می‌شود که برای تشکیل یک سانتی متر مربع خاک 500 تا 800 سال زمان لازم است، ضمن اینکه خاک حاصل‌خیز جنگل مثل کیمیا می‌ماند که هر زمینی را می‌تواند زرخیز کند. 
جنگل-راش
عده‌ای سودجو به بهانه لایروبی، برکه اِروِت در قلب جنگل چهاردانگه مازندران را خاکبرداری کرده و خاک بسیار غنی آن (پیت) را به خارج از ایران قاچاق می‌کنند، علاوه بر آن بخشی از درختان توسکا و درختان کهنسال و صدها نهال زیر چرخ‌های بیل مکانیکی و کامیون نابود شده و از بین رفته‌اند. 

نقی شعبانی معاون امور جنگل سازمان جنگل ها در گفتگویی تصریح کرد: آب بندان اروت در سطح حدود ۳ هکتار در داخل جنگل در حوزه شهرستان ساری جزو برکه‌های طبیعی بوده که دارای پوشش درختان بید و اندکی توسکا است که در گذشته از سوی امور آب درخواست  لایروبی داشته و در اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست مورد رسیدگی قرار گرفته که با ورود دستگاه‌های نظارتی، با انجام لایروبی مخالفت شد. 

وی ادامه داد: در سال اخیر شرکت موسوم به «بهینه گستر» طرف قرارداد با شرکت آب منطقه‌ای به منظور لایروبی و خروج خاک از آب‌بندان، بدون اخذ مجوز از اداره کل منابع طبیعی، شروع به فعالیت نموده که اداره کل مذکور با هماهنگی و همراهی دادستان مرکز استان از فعالیت شرکت مذکور جلوگیری کرد. 

هر یک وانت ازاین خاک ها به قیمت یک و نیم میلیون تومان به فروش می رسیده است و این رقمی وسوسه انگیز بوده که حتی این شرکت حاضر می شده به صورت غیر قانونی اقدام به لایروبی کند.

بالاخره پروژه لایروبی متوقف شد

بالاخره سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در نامه ای توقف فعالیت غیر مجاز لایروبی از آب‌بندان اروت توسط شرکت بهینه گستر را خواستار شده است.

در این نامه آمده است: احتراما به عنایت به نامه مورخ 14 تیر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران و حسب بازدید کارشناسان این اداره کل از فعالیت غیر مجاز لایروبی و خاکبرداری از آببندان اروت واقع در بخش جهار دانگه شهرستان ساری توسط شرکت بهینه گستر طرق قرارداد با آن اداره کل به استحضار می‌رساند به استناد مفاد ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و به دلیل ساختار طبیعی آن تالاب و رویش گونه های درختی و درختچه ای هر گونه لایروبی و خاکبرداری از آن تالاب مذکور مورد تایید این ادره کل نمی باشد و هرگونه دخل و تصرف در این به منزله تخریب هست محیطی بوده و در مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.
جنکل-هیرکانیدر ضمن پیشنهاد می‌شود به دلیل اهمیت و ارزش بالای زیستگاهی تالابهای استان خصوصا تالاب های طبیعی خواهشمند است دستور فرمایند قبل از صدور هرگونه مجوز نسبت به اخذ استعلام از این اداره کل اقدام گردد. 

در پی این گزارش، در جنگ جهانی دوم، اوکراین از خاک بسیار مطلوب و مرغوبی برخوردار بود و به همین علت این خاک ها را گونی گونی به کشورهای دیگه قاچاق می‌کردند و بی علت نیست که اکنون اوکراین یکی از تامین کننده های اصلی غلات جهان است. 

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز