احتمالا بیکاری در آمریکا ۶ درصد دیگر افزایش یابد

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ۲۰:۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۳۵۸۸۰۷
احتمالا بیکاری در آمریکا ۶ درصد دیگر افزایش یابد
تورم درآمریکا ازحد تصور فراتر رفته وبانک مرکزی این کشور عدم توانایی خود درکنترل رکود و تورم را اعلام کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، سیاست نرخ بهره فدرال رزرو یکی از مهم ترین تصمیمات اقتصادی است که دولت آمریکا می گیرد. اگر به طور گسترده‌تری درک می‌شد و فدرال رزرو بیشتر پاسخگو بود، مقامات فدرال رزرو احتمالاً مراقب خطرات نزولی ناشی از افزایش بیش از حد نرخ‌های بهره بودند.

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره را 0.75 درصد افزایش داد و به تهاجمی ترین انقباض پولی خود در چهار دهه اخیر ادامه داد. این تورم تا کجا پیش خواهد رفت؟

 لری سامرز، اقتصاددان و وزیر خزانه داری سابق  می گوید که اگر «تورم مهار شود، احتمالاً بیکاری تا حدود 6 درصد یا بیشتر افزایش می یابد». و به نظر می رسد او در مورد رکود اقتصادی صحبت می کند.

تفاوت 6 درصدی بیکاری با 3.6 درصدی که امروز داریم، بیش از 3.9 میلیون شغل است.

چرا کسی باید آینده این همه مردم را قربانی کند؟ بحث این است که تورم برای همیشه بالاتر خواهد رفت یا حتی از کنترل خارج خواهد شد.

اما اقتصاددانانی که با میلیون‌ها دلار منابع، معتبرترین تخمین‌ها را از تورم آینده ایالات متحده ارائه می‌کنند، داستان متفاوتی را بیان می‌کنند.

صندوق بین المللی پول در این ماه تورم 3 درصدی را برای سال 2023 پیش بینی کرده است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه 3.5 درصد پیش بینی کرده است. و خود فدرال رزرو در ژوئن 2.6 درصد برای سال 2023 پیش بینی کرد.

تعداد کمی از اقتصاددانان از این سطوح تورم برای سال آینده می ترسند.

مهمترین مشکل تورم در کشور بحث دستمزد است، که در آن افزایش قیمت‌ها باعث می‌شود که کارگران تقاضای افزایش حقوق داشته باشند و به نحوی دستمزدهای بالاتری را دریافت کنند، که منجر به قیمت‌های بالاتر و غیره می‌شود. رشد دستمزدها از 6 درصد نرخ سالانه در پایان سال گذشته به کمی بیش از 4 درصد در ماه های اخیر کاهش یافته است.

تورم آمریکا

نابرابری در جامعه

به خوبی ثابت شده است که کارگران با دستمزد پایین و همچنین کارگران سیاهپوست از لحاظ بیکاری و درآمد از دست رفته بسیار بیشتر از رکود آسیب می بینند. برعکس، در سال‌هایی که اقتصاد به اشتغال کامل نزدیک‌تر شده است، افزایش دستمزد برای بخش‌های کم‌درآمد نیروی کار به نسبت بیشتر است.

بنابراین فدرال رزرو که در افزایش نرخ های بهره بیش از حد تهاجمی است، ساختارهای نابرابری را در اقتصاد آمریکا گسترش داده و مستحکم می کند، همانطور که قبلاً برای چندین دهه در گذشته انجام داده است.

همانطور که بسیاری از اقتصاددانان اشاره کرده اند، اکثریت قریب به اتفاق افزایش تورم که در 18 ماه گذشته شاهد آن بوده ایم، در نتیجه شوک های خارجی بوده است که مهمترین آنها جنگ در اوکراین است که قیمت مواد غذایی و انرژی را افزایش داده است.

 همانطور که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در ماه گذشته اظهار داشت، دیدن اینکه چگونه افزایش نرخ بهره فدرال رزرو این قیمت ها را کاهش می دهد، دشوار است.

پاول در کنفرانس مطبوعاتی خود در روز چهارشنبه گفت که "هدف ما داشتن یک روند نزولی در تورم است" اما افزود: "در ابتدا گفتیم که این کار آسان نخواهد بود. انجام این کار بسیار چالش برانگیز است."

اما فدرال رزرو توضیح نداده است که چرا "کاهش تورم" اینقدر دشوار است. ما مانند سال 2006 حباب عظیم املاک و مستغلات یا حباب بازار سهام مانند اواخر دهه 90 نداریم. هر دوی اینها آنقدر بزرگ بودند که می شد از قبل نشان داد (و نشان داده شد) که ناپایدار بودند و قادر به ایجاد رکود در هنگام انفجار بودند.

 فقیرترین آمریکایی‌ها بیشترین ضربه را از افزایش قیمت کالاهای ضروری می‌بینند.

افزایش نرخ بهره فدرال رزرو به تنهایی تورم را درمان نمی کند!

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز