سیل اخیر تهران را برای ۳ روز سیراب کرد

۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ۰۹:۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۳۵۹۴۷۶
سیل اخیر تهران را برای ۳ روز سیراب کرد
مدیر دفتر بهره برداری از تأسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران: خوشبختانه با استقرار سامانه بارشی از هفته گذشته در استان تهران، حجم آب ورودی به مخازن سدهای تأمین کننده آب استان تهران تا حدودی بهبود یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا، سیلاب‌های تهران در بین تمامی 22 استانی که درگیر سیلاب  شدند، سیلاب‌هایی شدید و با بالاترین تعداد کشته، مفقودی و زخمی بود. از سیلاب امام‌زاده داوود (ع) گرفته تا سیلاب روستاهای فیروزکوه، از غرب تا شرق استان را درگیر کرد.

با توجه به کسری قابل توجه مخازن سدهای تهران نسبت به سال گذشته و متوسط بلندمدت کشور، این شایعه مطرح شد که سیلاب‌های اخیر، سدهای تهران را به طور قابل توجه تغذیه کرده است.

در این خصوص، محمد شهریاری، مدیر دفتر بهره برداری از تأسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران گفت: سیلاب های اخیر حدود 9.5 ‌میلیون متر مکعب به ذخایر آبی استان تهران اضافه کرده است.‌

وی افزود: خوشبختانه با استقرار سامانه بارشی از هفته گذشته در استان تهران، حجم آب ورودی به مخازن سدهای تأمین کننده آب استان تهران تا حدودی بهبود یافت.

شهریاری با بیان اینکه از 5 مرداد تا 8 مردادماه حدود 23.3 میلیمتر بارش در سطح استان به وقوع پیوسته است،گفت: این رقم نسبت به زمان مشابه سال گذشته و متوسط بلند مدت با افزایش چشمگیری مواجه بوده است.

مدیر دفتر بهره برداری از تأسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به بارش 203.4 میلیمتری از ابتدای سال آبی تاکنون گفت:  این رقم در مقایسه با میزان 273.5 میلیمتری متوسط بلند مدت بیانگر کاهش 25.6 درصدی بارش ها در استان تهران می باشد.

وی در ادامه در خصوص شرایط مخازن سدهای تأمین کننده آب استان تهران گفت: در حال حاضر 565 میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای پنجگانه تامین کننده آب استان تهران ذخیره شده است که این حجم  در روز مشابه سال گذشته 681 میلیون متر مکعب بوده است.

شهریاری تصریح کرد: همچنین ورودی آب به مخازن سدهای استان تهران نسبت به مردادماه سال گذشته با افزایش خوبی روبه رو بوده است به طوری که در 7 روز ابتدایی مردادماه سال گذشته میزان ورودی 11.8 میلیون متر مکعب بوده اما این حجم در هفت روز ابتدایی مردادماه سال جاری با 77 درصد افزایش به 21 میلیون متر مکعب رسید.

وی افزود: بارندگی ها و سیلاب های روزهای اخیر بیشترین تاثیر را روی سد ماملو داشته به طوری که وضعیت ذخیره آب این سد 5.5 میلیون متر مکعب بهبود یافته است؛ همچنین با بارش های اخیر ذخایر سدهای لار 1.6 میلیون متر مکعب، لتیان یک میلیون متر مکعب، طالقان 1.2 میلیون متر مکعب  و امیرکبیر کمتر از یک میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

مدیر دفتر بهره برداری از تأسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای تهران خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش هایی که هم در میزان نزولات جوی و هم در منابع آب ورودی به سدها طی دوسال پی درپی خشکسالی مواجه بوده ایم، از شهروندان محترم  تقاضا داریم همچنان مدیریت مصرف و  صرفه جویی را مدنظر داشته باشند.

انتهای پیام/

 

نظر شما