الگوبرداری مدیران BMW از خودروسازان داخلی

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۱۰:۰۴:۲۰
کد خبر: ۱۳۶۰۵۹۸
الگوبرداری مدیران BMW از خودروسازان داخلی
با وجود انتقاد شدید مالکان BMW برای پرداخت اشتراک برای فعال سازی سیستم گرمکن صندلی‌‌ها، مدیران این خودروساز آلمانی اعلام کردند از این پس خدمات ارائه شده این شرکت دیگر مانند گذشته نخواهد بود، البته این نوع واکنش مدیران BMW به اعتراض مشتریان برای مردم ایران تازگی ندارد و ما را یاد تصمیمات و برنامه‌های مدیران خودروسازان داخلی می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، شرکت خودروساز آلمانی BMW هفته‌ها پس از شروع فروش به اشتراک مشتریان خود برای فعال سازی سیستم  گرمکن صندلی‌‌ها، با واکنش شدید مالکانBMW  در اکثر کشورهای جهان بخصوص در کره جنوبی شد

 در حالی که در بازار کره جنوبی آپشن کرمکن صندلی در بی ام و های جدید به صورت استاندارد عرضه شده است مالکان این خودروها پیشنهاد پرداخت خرید اشتراک برای فعال سازی این قابلیت را دریافت کردند و باعث اعتراض شدید مشتریان در این کشور شد.

شرکت BMW  هم پس از اوج گیری انتقادات در شبکه‌های اجتماعی از مشتریان خود در کره جنوبی عذرخواهی کرد و اعلام کرد به سرعت این مشکل را برطرف خواهد کرد ولی مشتریانی در بازارهای دیگر که هنگام خرید BMW خود هزینه گرمایش صندلی را پرداخت کرده‌اند، مجبور به بازپرداخت آن نیستند.

اما با این حال مدیران BMW  از تصمیم دریافت اشتراک برای فعال سازی آپشن‌های محصولات خود عقب نشینی نکردند و این خودروساز به استراتژی خود برای ارائه خدمات خاص متکی به سخت افزار تعبیه شده در خودروهایش در ازای پرداخت هزینه، پایبند خواهد بود. به عنوان مثال، در انگلستان، مالکان می توانند برای یک ماه 15 پوند (18 دلار) برای گرم کردن صندلی خود، 150 پوند برای یک سال یا 250 پوند برای سه سال بپردازند. هزینه گرمایش نامحدود صندلی 350 پوند است.

D474CDF7-3759-41A6-85B7-D84557868942

شرکت بی ام و تصمیم دارد این نوع خدمات را به مولدهای برای کسب درآمد خود تبدیل کند و به درآمد 5 میلیارد یورویی در بلند مدت از عرضه این خدمات به مشتریان چشم دوخته است.

البته BMW تنها شرکت خودروسازی نیست که فروش اشتراک خدمات خود را اجرا کرده است. شرکت تسلا هم پیشگام این روش بوده است و با دریافت هزینه اشتراک جهت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزارهای خودروهای خودران خود درآمدزایی  و رابطه مالی با مشتریان را به فراتر از بخش فروش خودرو و قطعات برسانده است این شرکت قصد  دارد طی چند سال ۲۰ میلیارد یورو درآمد اضافی از ویژگی‌های نرم‌افزاری در محصولات خود داشته باشد. فولکس واگن نیز با استخدام کارشناسان نرم افزاری، برنامه عرضه یک مدل اشتراک محصولات خود را دنبال میکند.

این شرکت خودروساز آلمانی به خاطر شکست در ارائه خدمات محدود CarPlay اپل به صورت اشتراکی در سال 2019، ایده دریافت هزینه برای فعال سازی صندلی گرمایشی را سال گذشته میلادی مطرح کرد را با تمام نقدهایی در که سطح جهانی به آن است، ادامه خواهد میدهد.

البته تسلا هم بی نقص نبوده زیرا مبالغ هنگفتی را برای ویژگی های کمک راننده از مشتریان خود دریافت کرده است که مطابق با ارائه خدمات دریافتی آن ها نبوده است اما به دلیل به روز‌رسانی‌های سیستم خودران خودروهای و هزینه‌های ارتباط ماهواره‌ای قابل مقایسه با عملکرد ضعیف BMW نسیت. وقتی آمازون قیمت عضویت پرایم را افزایش می‌دهد، تا حد زیادی باعث نگرانی مصرف‌کنندگان نمی‌شود، زیرا این شرکت دائماً فیلم‌ها، موسیقی، کتاب‌های الکترونیکی و موارد دیگر را اضافه می‌کند.

 این خودرساز آلمانی وهمتایانش باید توجه کند که اطلاعات بیشتری در مورد خدماتی که مشتریان مایلند برای دریافت آن هزینه اشتراک بپردازند کسب کنند در زمانی که مالکان هزینه بالایی برای خرید خودرو از این شرکت‌ها پرداخت کرده‌اند. در شرایطی که بازار آماریکا به دنبال افزایش قیمت بنزین تقاضای خرید محصولات تسلا افزایش یافت و در شهری مانند سان‌فرانسیسکو جلو هر خانه یک تسلا مدل 3 پارک شده است.

البته این نوع تصمیمات عجیب مدیران BMW برای ما که در ایران هستیم تازگی ندارد و ما را یاد تصمیمات و برنامه های مدیران خودرسازی های داخلی می‌اندازد. در شرایطی که شرکت BMW  به دنبال کسب دریافت هزینه از خدمات ساده یک خودرو است مدیران خودروسازی کشورمان سال‌ها جلوتر از مدیران این خودرساز آلمانی بدون به خواسته‌های ابتدای مشتریان خود به فکر این نوع درآمد‌زایی بودند و به نوعی مدیران BMW از خودروسازان داخلی الگوبرداری کرده‌اند.

خودروسازان داخلی سال‌هاست در قبال خدمات پس از فروش و گارانتی خودرو با طرح های عجیب کارت طلایی هزینه اضافی از مشتریان دریافت می کنند در حالی که این خدماتی که در این نوع طرح ها عنوان می شود جز خدمات عادی و ساده خودروسازان خارجی است و موضوع مهم اینکه حتی مشترکان این نوع طرح ها خدماتی که در قبال آن هزینه پرداخت کرده‌اند را دریافت نمی‌کنند. و در شرایطی مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل ناراضی هستند همان خودرو‌ها را با اندکی تغییر در ظاهر با نام جدید و قیمتی بسیار بالاتر به عنوان محصول جدید معرفی می‌کنند.

این موضوع در خصوص حذف برخی از لوازم استاندارد خودروهای تولید داخل هم مطرح است زمانی که برای افزایش سودآوری و کاهش هزینه ها (ترموز دیسکی چرخ و یا تعداد ایربگ‌های) قطعات مهم خودرو که با ایمنی سرنشین سرکار دارد را حذف می‌کنند. در بخش خودروهای مونتاژی نیز همین شیوه را در پیش گرفته‌اند و در حالی که این مدل خودروها در بازار جهانی با امکانات ایمنی و آپشن‌های بیشتری عرضه می شود زمانی که وارد بازار ایران می شود بسیاری از آپشن های مهم ایمنی خودرو حذف و با چند برابر قیمت بازار جهانی به بازار کشور عرضه می شود.

انتهای پیام/

خبرنگار: مصطفی کمالو

نظر شما