فرصت بزرگ شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۰۹:۲۸:۰۷
کد خبر: ۱۳۶۰۶۲۲
فرصت بزرگ شرکت‌های دانش بنیان برای ورود به صنعت نفت
ایرج کلهری گفت: شرکت‌هایی دانش بنیان فعال در حوزه فعالیت های شرکت ملی پخش می‌توانند با ارائه رزومه به مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش، با این شرکت تفاهم نامه همکاری امضا کنند

به گزارش خبرنگار نفت خبرگزاری برنا، ایرج کلهری مشاور مدیرعامل و سرپرست پژوهش و فناوری شرکت ملی پخش، در گفت‌وگویی با برنا به اهمیت وجود شرکت‌های دانش بنیان و نحوه تعامل شرکت ملی پخش  با این شرکت‌ها پرداخت، متن کامل مصاحبه به شرح زیر است.

برنا: اتفاق مهمی که چند وقت پیش در شرکت ملی پخش افتاد، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و انعقاد تفاهم نامه با آن‌ها بود. این اتفاق را چگونه می‌بینید؟

کلهری: موضوع کار با دانش بنیان ها موضوع جدیدی لااقل برای نفت نیست از سالیان پیش شرکت ملی پخش مخصوصا پژوهش فناوری در راستای عملکرد و شرح وظایف ذاتی خود با بخش های دانشگاهی،کارگاه های علمی و فناوری، پژوهشکده ها و شرکت های دانش بینان همکاری داشته است و ما هم فعالیت‌های خود را در این زمینه‌ها از سال‌های پیش شروع کردیم و در حال انجام است اما امسال به منظور اعتلای شعار سال "تولید ، دانش بنیان ، اشتغال آفرین" تمرکز بیشتری بر ارتباط ، شناسایی و همکاری با شرکت های دانش بنیان که فعالیت آن‌ها مرتبط با فعالیت شرکت ملی پخش باشند، داشته و سعی شده جلسانی برگزار شود. تا ان شالله نیازهای فرآورانه و پژوهشی خود را از طریق همان دانش بنیان ها به سرانجام برسانند.

البته کیفیت و دقت همیشه مد نظر در فعالیت‌ها قرار می‌گیرد. یعنی کیفیت کار حتما باید حفظ شود مخصوصا در صنعت نفت که صنعت حساسی است و با مواد اشتعال زا سروکار دارد و استانداردهای ویژه خودش را دارد. ما از اول امسال در حقیقت از اواخر پارسال تمرکز کاملی روی شرکت های دانش بینان داشتیم و حاصل این فعالیت ها نمونه اش همان رونمایی از تفاهم نامه هایمان باشد که در حوزه دانش بنیان بوده و همکاری آتی بر اساس نیازهای فن آورانه ای خواهد بود که توسط شرکت اعلام می شود.

ما همه ساله نیازهای پژوهشی و فن آورانه را از 37 منطقه جمع آوری می کنیم و برای تصویب به مدیریت های ستادی چه در پخش و چه در مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش  و از آن جا به وزارت نفت ارسال می شود تا مصوب شده و سپس فراخوان و انتخاب مجریان ذیصلاح بر اساس دستورالعمل و نظامنامه پژوهشی وزارت نفت انجام می شود.

امسال عرض کردم با عنایت به نامگذاری سال و تاکید فوق العاده ای که روی این موضوع داشتند ما نیازهای فن آورانه را از طریق شرکت های دانش بنیانی که ذیصلاح در این باره بودند پیگیری کردیم و جلسات انجام شده و بعد از جلسات و نتیجه گیری کارشناسی و انجام کارهای کارشناسی به این تفاهم نامه ها رسیدیم. ما مصمم هستیم نیازهای فن آورانه خود را که علاوه بر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها به ویژه از طریق شرکت های دانش بنیان پیگیری کنیم و استقبال می کنیم از این که شرکت های دانش بنیان در کل ایران که قابلیت و توانایی لازم را دارند ، اعلام آمادگی کنند . هم در مناطق 37 گانه و هم در ستاد به صورت ارتباط مستقیم با اداره پژوهش و فناوری البته در مناق بهتر است که با مسئولین پژوهش مناطق در ارتباط باشند.

برنا: راه ارتباطی شرکت‌ها با مجموعه شما چگونه است؟

کلهری: شبکه پژوهشی شرکت ملی پخش در سراسر کشور در مناطق 37 گانه گسترده است. هر منطقه یک ستاد مرکزی تحت سرپرستی مدیر منطقه دارد که در واقع رئیس کمیته پژوهش آن منطقه نیز می باشد. مسئولین پژوهش منطقه بعنوان دبیر کمیته مسئولیت دریافت پیشنهادات و طرح آن در کمیته پژوهش منطقه را بر عهده دارند. پروژه پیشنهادی از نظر ارتباط کاری با حوزه فرآیندی شرکت ملی پخش ، صلاحیت نوع کار ، تیم اجرایی ، تطابق با اهداف شرکت و .. بررسی شده در صورت تصویب ، مراتب به اداره پژوهش وفناوری ارسال می شود. در این خصوص ما تمرکز زدایی کردیم و نه فقط در تهران بلکه از تمام مناطق آماده دریافت موضوعات مربوطه هستیم. به طور مثال امروز شرکت دانش بنیانی از منطقه اصفهان تشریف آورده بودند و با حضور کارشناسان از مدیریت های مربوطه ، رزومه کاری ایشان و زمینه فعالیت مشترک بررسی شد.  یا در هفته گذشته بازدیدی از یک شرکت دانش بنیان در کرمانشاه و همچنین امکانات و توانمندی های دانشگاه رازی که محل استقرار شرکت مذکور است، صورت گرفت.

راه های ارتباطی هر منطقه یک ستاد مرکزی منطقه دارد تحت سرپرستی مدیر منطقه و آنجا مدیر منطقه است و رابطین پژوهشی ما هم هستند و به ستاد منطقه مراجعه می کنند موضوع را مطرح و یا نامه می فرستند و آنها جلسات مقدماتی را برگزار می کنند در صورت تایید صلاحیت نوع کار و اینکه مرتبط با خدمات شرکت ملی پخش هست یا نه موضوع را برای ما ارسال می‌کنند که ما اینجا شروع به بررسی می کنیم. همین امروز شرکت دانش بنیانی که تشریف آوردند و جلسه داشتیم از اصفهان آمده بودند یعنی در این مورد هم تمرکز زدایی کردیم نه اینکه فقط برای تهران نه، از تمام مناطق برای ما فرقی نمی‌کند.

برنا: نیازهای فناورانه شما چگونه مشخص می‌شود آیا در سامانه خاصی به ثبت می‌رسد؟

کلهری: سامانه‌های مرتبط با  شرکت‌های دانش بنیان بیشتر توسط معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری مدیریت می‌شوند یعنی ما شرکتی را دانش بنیان می بینیم که آن‌ها شناسایی و ارزیابی کرده باشند یکی از بزرگترین مراجع ذیصلاح در این زمینه هستند ولی نیازهای فن آورانه خود را هم به پالایش و پخش و هم برای وزارت نفت اعلام کردیم.

برنا: از چه پروژه‌هایی بیشتر استقبال می‌کنید؟

کلهری: پروژه‌هایی که در زمینه عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی و جلوگیری از قاچاق فرآورده در مبادی مرزی فعالیت داشته باشند  همچنین بهینه سازی مصرف انرژی یکی از مواردی است که در کل زیرمجموعه ها وزارت نفت من جمله در خود شرکت ملی پخش کاربرد دارد و در این حوزه ها پروژه های مختلفی تعریف می شود و ما هم استقبال می کنیم.

برنا: آیا شرکت‌های دانش بنیانی که طرح نهایی ندارند اما قابلیت تولید پروژه‌های شما را دارند می‌توانند با شرکت نفت همکاری داشته باشند؟

کلهری: ما چون در بخش پژوهشی فعالیت داریم معمولا با شرکت‌هایی که کالای مشخص را تولید کردند و بفروش می‌رسانند ارتباط برقرار نمی‌شود و با شرکت‌هایی که ادعای رفع نیازهای ما را داخلی سازی تجهیزات، بهینه سازی مصارف انرژی را دارند و بصورت پژوهشی کار می‌کنند ارتباط برقرار می‌کنیم وگرنه خرید تجهیزات و کالا توسط مدیریت دیگری بنام بازرگانی انجام می شود.  اما ممکن است شرکتی تجهیزی را ساخته و طراحی کرده باشد برای جای دیگر و ادعا کند که در رفع نیازهای شما، قابل انطباق با فرایند شما می باشد که این اقدام به صورت پژوهشی انجام شود و بایستی اثبات کند. بعد مراحل بعدی طی می‌شود یعنی حتی آن‌هایی که محصول دارند احتمال خیلی زیاد در آن بخشی که هنوز به قول معروف با نیازهای ما انطباق ندارد برای یک نیاز دیگر ساخته ولی امکان بهبود در زمینه دیگری را دارد.

بنابراین در پژوهش و فناوری جنس آماده ای ما نداریم چون آماده باشد خرید صورت می گیرد و اعلام نیازش کار از وظایف بخش های دیگر است ولی شرکت هایی که اعلام آمادگی می کنند باید قابلیت و ظرفیت لازم برای همکاری دارند چون در غیر این صورت خدای ناکرده به نتیجه قطعی نرسیم، هزینه ای از دست می رود و بالاتر از آن زمان است که وقتی از دست رود ، بر میزان هزینه ها اضافه می کند. چون نیاز برآورده نمی شود و هزینه های به صورت صعودی بالا می رود . پس بایستی بررسی های دقیق انجام شود که مشخص گردد شرکت ذیصلاح است یا خیر.

برنا: همان طور که فرمودید یکی از راه‌های ارتباطی مجموعه‌های دانش‌بنیان حضور در منطق 37 گانه و ارتباط با مدیران است شرکت‌هایی که دانش بنیان نیستند چطور می‌توانند با واحد شما ارتباط بگیرند؟

کلهری: هر شرکتی  چه دانش بنیان باشد چه نباشد می تواند با مناطق ما در ستاد مرکزی که معمولا مرکز استان‌ها است تماس بگیرد ، مراجعه حضوری داشته باشد و با همکاران ما جلساتی برگزار کند. البته برای شرکت های دانش بنیان نیاز به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اگر یک شرکت معمولی است باید رتبه های لازم از سازمان مدیریت برنامه ریزی را داشته باشد.

از همین جا به تمام شرکت های دانش بنیان اعلام می کنم در هر منطقه ای که هستند ، با مناطق شرکت ملی پخش که در آن استان وجود دارد ، ارتباط برقرار کند. نشانی و شماره تماس آنها به راحتی با جستجو در موتورهای جستجوگر ، بدست می آید. رزومه ارائه دهند و درخواست همکاری اعلام کنند تا بررسی های مقدماتی در مناطق 37 گانه انجام شده و به منظور بررسی های بیشتر و تطابق به ستاد ارسال کنند. دلیل ارسال به ستاد این است که مدیریت های ستادی اشراف بیشتری بر عملکرد کلیه مناطق دارند و ممکن است موردی در یک منطقه نیاز اعلام شود در صورتی که همزمان در منطقه دیگری راه حل بدست آمده باشد.

بنابراین آن یافته‌های ما توسط مدیریت ذیربط بایستی تایید شود و اینکه آیا این مساله جزء نیازهایش است یا نه، ممکن است این نیاز در منطقه دیگری انجام شده باشد. به همین خاطر در کمیته‌های تخصصی بعنوان یک نیاز مطرح می شود . پس نگرانی در خصوص راه ارتباطی در کل ایران وجود ندارد.

برنا: مواردی را که در حال انجام هستید می‌فرمایید؟

کلهری: به منظور تعیین استاندارد میزان آلودگی منتشره از خودروهای دوگانه سوز که سوخت CNG مصرف می کنند، قرارداد پژوهشی با دانشگاه تهران منعقد شد و پس از پایان ، گزارش مربوطه توسط سازمان محیط زیست در قالب استاندارد حد مجاز متان خودروهای دوگانه سوز ( در حالت کارکرد گاز) تایید شده و در حال مراحل پایانی است .

پروژه دیگری به منظور بازیافت بخارات بنزین در جایگاه های سوخت که به منظور حفظ کیفیت محیط زیست است ، توسط پژوهشگاه صنعت نفت ، در حال انجام است. همزمان پروژه دیگری در خصوص روغن کمپرسورهای CNG با همین پژوهشگاه انجام شده است.

پروژه بعدی ، نحوه ذخیره سازی گاز در مخازن خودرو با روش ANG در دست انحام است که می تواند مشوق خوبی بر استفاده بیشتر از سوخت پاک CNG باشد. با این روش ، مقدار گاز بیشتر با فشار کمتر در مخزن خودرو که از متریال خاصی ساخته می شود ، ذخیر شده ، پس پیمایش بیشتر با ایمنی بیشتر انجام خواهد شد و این برای مصرف کننده جذابیت بیشتری برای مصرف CNG در مسافت های طولانی دارد.

در عین حال پروژه‌های زیادی را هم در دست اقدام داریم که مراحل تصویب خواهی خودشان را دارند طی می‌کنند چون از لحاظ قانونی فرآیندی تعریف شده و بایستی طی شود هم شرکت ملی پخش و هم شرکت اصلی، هم در مدیریت های ذیربط این مراحل طی شود تا به جایی برسیم که فراخوان منتشر شود . که این فرصتی برای شرکت های دانش بنیان ، دانشگاه ها و محققین سراسر کشور خواهد بود.

برنا: با چه افراد یا شرکت‌هایی توان همکاری دارید؟

کلهری: همکاری ما با دانشگاه ها، پارک های علمی و فناوری ، شرکت های دانش بنیان ، پژوهشکده ها خواهد بود. امکان همکاری با شخص حقیقی محدود است و در این خصوص توصیه می شود که با ثبت رزومه خود در قالب شرکت دانش بنیان ، اقدام کنند تا بتوانند از امتیازات آن بهره مند شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز