مخالفت مجارستان و لهستان با سهمیه‌بندی گاز

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ - ۱۵:۳۷:۵۶
کد خبر: ۱۳۶۰۸۱۲
مخالفت مجارستان و لهستان با سهمیه‌بندی گاز
لهستان و مجارستان با سهمیه‌بندی گاز در اتحادیه اروپا مخالفت کرده و آن را غیرقانونی و ناقص عنوان کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا، بر اساس سند منتشر شده از سوی دولت جمهوری چک که هم اکنون دبیر مذاکرات کشورهای اروپایی برای کاهش مصرف گاز است، مجارستان و لهستان طرح اتحادیه اروپا برای کاهش 15 درصدی مصرف گاز را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رد کرده‌اند.

هفته‌ گذشته کشورهای اروپایی توافق کردند تا با توجه به چشم‌انداز موجود نسبت به قطع صادرات گاز روسیه به اروپا و همچنین کمبود گاز، مصرف این حامل انرژی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین بیاورند؛ شورای اروپایی نیز دیروز این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب کرد.  

البته در رای گیری طرح مذکور فقط نیاز به رای اکثریت کشورهای اروپایی بود و درواقع فقط 15 رای موافق نیاز داشت. لهستان و مجارستان از جمله کشورهایی بودند که با این طرح مخالفت کردند، مجارستان در حال گفت‌‌و‌گو با روسیه برای دریافت گاز بیشتر از روسیه است و از همان ابتدا با این طرح مخالفت بود.

بوداپست، قانونی بودن این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سوال برده و مدعی است که امنیت انرژی این کشور را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در عین حال لهستان در گام نخست موافقت کرد تا مصرف گاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین بیاورد، اما دیروز به این طرح رای منفی داد.

ورشو می‌گوید: مبانی قانونی اجرای این طرح ناقص است.

البته فعلا بر اساس طرح مذکور کشورهای اروپایی باید داوطلبانه مصرف گاز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 15 درصد کاهش دهند، اما در صورتی که شرایط اضطراری شود اجرای این طرح اجباری خواهد شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

 

نظر شما