تحقق ۵۷ درصدی تولید و خرید بذر جو تاکنون/ پرداخت یارانه به بذر جو

۱۴۰۱/۰۵/۱۸ - ۱۴:۴۴:۱۳
کد خبر: ۱۳۶۱۷۵۶
تحقق ۵۷ درصدی تولید و خرید بذر جو تاکنون/ پرداخت یارانه به بذر جو
تولید ۶۸ هزار و ۷۹۵ تن بذر جو آبی و دیم در سال زراعی جاری هدف‌گذاری شده است که از این میزان تاکنون حدود ۵۷ درصد برداشت و توسط شرکت‌های متولی خریداری شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: از فصل برداشت در سال زراعی جاری تاکنون ۳۸ هزار و ۷۵۳ تن بذر جو در طبقات مختلف برداشت و خریداری شده که معادل حدود ۵۷ درصد برنامه هدف می‌باشد.

صمد مبصّر هدف برنامه ابلاغی تولید بذر جو آبی را ۵۲ هزار و ۹۱۲ تن و بذر جو دیم را ۱۵ هزار ۸۸۳ تن عنوان کرد.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۲۹ هزار و ۷۳۸ تن بذر جو آبی و ۹ هزار و ۱۵ تن بذر جو دیم توسط شرکت های متولی خریداری شده است.

مبصّر نوسانات قیمت دانه جو را از دلایل محقق نشدن ۱۰۰ درصدی برنامه های تولید این نهاده در چند سال اخیر نام برد و اظهار داشت: نوسانات قیمت دانه جو در بازار بر مصرف و استفاده از بذر جو گواهی شده تاثیر می گذارد، زیرا قیمت بذر جو تابعی از قیمت پایه دانه جو است، مضاف بر این که هزینه های دیگری همچون فرآوری، کیسه گیری، ضد عفونی کردن و کار کارشناسی به بذر جو مصرفی اضافه می شود.

وی با بیان این که امسال وزارت جهاد کشاورزی و به ویژه معاونت امور زراعت برای رفع این مساله، اقدام قابل توجهی انجام داده است، تصریح کرد: پیش از شروع فصل خرید بذر جو به استان ها اعلام شد که قیمت بذر جو بر اساس قیمت دانه جو در بازار تعیین و به صورت توافقی خرید می شود بدون آن که قیمت ثابت و یا قیمت خرید تضمینی ملاک باشد.

معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال افزود: اتخاذ این تصمیم موجب شده تا کنون حدود ۵۷ درصد برنامه تولید و خرید بذر جو در سال جاری محقق شود و پیش بینی می کنیم با ادامه خرید در مناطق سردسیر این عدد به بیش از ۶۰ درصد افزایش یابد.

وی گفت: همچنین قرار شده با توجه به قیمت دانه جو در بازار، معاونت امور زراعت مابه التفاوت هزینه هایی که به بذر جو اضافه می شود را در قالب یارانه پرداخت کند تا بذرهای تولید شده جذب و در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ کشت شود.

مبصّر بذر جو مورد نیاز کشور اذعان داشت: با توجه به سطح زیر کشت جو در کشور، سالانه به حدود ۲۵۰ هزار تن بذر جو آبی و دیم نیاز داریم که مقرر است طبق برنامه یک سوم این مقدار در قالب بذر گواهی شده تامین و توزیع شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما