۸۰ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در داخل تامین می‌شود

۱۴۰۱/۰۵/۲۰ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۰۵۰
معاون وزیرجهاد کشاورزی تصریح کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میانگین برداشت گندم در یک هکتار آبی، هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده که اکنون به میانگین چهار تن یعنی بیش از دو برابر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا، سید "مجتبی خیام‌ نکویی" روز چهارشنبه در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید "علیرضا عبادی" نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند افزود: محدودیت اقلیم، خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و مسائل دیگر محدودیت‌های ما را بیشتر کرده است.

وی گفت: از طرفی قابلیت افزایش سطح زیرکشت را نداریم بنابراین تنها راهی که بتوان افزایش تولید داشت متوسل شدن به حوزه علم و فناوری است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی تصریح کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی میانگین برداشت گندم در یک هکتار آبی، هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده که اکنون به میانگین چهار تن یعنی بیش از دو برابر رسیده است.

خیام‌ نکویی گفت: با دانشی که به بخش کشاورزی رسوخ و نفوذ داده شد میزان برداشت محصول در واحد سطح افزایش پیدا کرده اما کفایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه در دوران حساسی از تاریخ انقلاب اسلامی قرار داریم افزود: شاید در گذشته این قدر بحث کشاورزی و غذا برای مردم ملموس نبود اما در دوره‌های گذشته به‌ویژه یک دهه اخیر سفره مردم کوچک شده و به همین جهت حساسیت مردم نیز خیلی زیاد شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: این موضوع سبب شده کوچکترین تغییر و تحول در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی حساسیت‌های مردم را برانگیزد، از طرفی یکسری واقعیت‌ها را باید بپذیریم و اینکه در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب، تولیدات بخش کشاورزی چهار برابر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: روزی که انقلاب اسلامی پیروز شد مجموع تولیدات بخش کشاورزی ۲۵ میلیون تن بود اما اکنون بعد از گذشته ۴۳ سال به ۱۲۵ میلیون رسیده است.

خیام‌ نکویی گفت: از طرفی جمعیت کشور نیز ۲.۵ برابر افزایش یافته است اما تولیدات ما کفایت نیازها را نمی‌کند.

وی بیان کرد: امروز نیاز داریم در محصولات استراتژیک از جمله گندم خودکفا شویم و توصیه امام راحل و مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد لذا عزم خود را جزم کرده‌ایم تا در این دوره اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رقم بخورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: به همین جهت یکی از نکاتی که در سفرهای استانی مدنظر ما قرار دارد اینکه از ظرفیت‌های بالقوه که قابلیت بالفعل کردن آن را داریم، حمایت کنیم.

وی افزود: استان خراسان جنوبی از ظرفیت‌های درجه یک در حوزه زرشک، زعفران، عناب و بسیاری از محصولات برخوردار است که باید این نقاط قوت را به ارزش افزوده حاصل از این محصولات برای مردم استان تبدیل کنیم.

خیام‌ نکویی گفت: با شناختی که از استان خراسان جنوبی دارم همیشه در چهار دهه گذشته از نیروهای این استان به عنوان انسان‌هایی باهوش، فرهیخته و با ظرفیت نام برده می‌شود که باید این افراد را به عرصه کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان طبق تاکید رهبر معظم‌ انقلاب نزدیک‌تر و با این استراتژی ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم.

وی با بیان اینکه ما از همه ظرفیت‌های خود برای این حوزه کمک خواهیم گرفت افزود: وزیر جهاد کشاورزی نیز اعتقاد دارد این ظرفیت‌ها را باید در استان‌هایی مانند خراسان جنوبی که کمتر مورد توجه واقع شده است، به حوزه دانش‌بنیان نزدیک کرد و امیدواریم در این سفر آنچه قول می‌دهیم در کمترین زمان ممکن عملیاتی شده و این سفر سبب خیر و برکت برای مردم استان شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز برای بازدید از چند طرح علمی، تحقیقاتی و شرکت در نشست شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به خراسان جنوبی سفر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز