عضو کمیسیون امور داخلی در گفت وگو با برنا مطرح کرد

خروج سرمایه از کشور به دلیل نبود روند واحد در صدور مجوز ایجاد کسب و کار

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۱۸:۴۴:۲۳
کد خبر: ۱۳۶۵۴۱۵
خروج سرمایه از کشور به دلیل نبود روند واحد در صدور مجوز ایجاد کسب و کار
عضو کمیسیون امور داخلی گفت: قانون تسهیل صدور مجوز های کسب و کار یکی از قوانین به روز و خوبی بود که در مجلس یازدهم با اهتمام نمایندگان برای تسهیل در ورند اشتغال و سرمایه گذاری تصویب شد. این قانون به بخش خصوصی و سرمایه گذاران کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان ممکن موفق به اخذ مجوز برای راه اندازی یک کسب و کار شوند.

قدرت اله حمزه شلمزاری نماینده مردم  اردل و فارسان در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص لزوم قانون صدور مجوزهای کسب و کار اظهار داشت: متاسفانه به دلیل روندی که در صدور مجوز برای کسب و کارها وجود داشت وقتی بخش خصوصی و یا یک کار آفرین قصد سرمایه گذاری و یا ایجاد یک شغل را داشت مجبور بود برای دریافت یک مجوز ساده سال ها دوندگی کند که در نهایت چه بسا موفق به اخذ مجوز نمی‌شد و یا در نیمه راه به دلیل مسیر سخت از انجام کار و یا سرمایه گذاری پشیمان می‌شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: وقتی قانون صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس یازدهم تصویب شد، قرار شد تا جلوی دلال بازی ها و لابی گری ها گرفته شود. یعنی همه چیز در کوتاه ترین زمان ممکن و بر اساس قانون انجام شود و مردم برای دریافت یک مجوز ساده راه طولانی و پر پیچ و خم را طی نکنند، یعنی بتوانند زودتر مجوز بگیرند و ایجاد شغل کنند تا روند بیکاری در کشور منفی شود.

نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفت و گو  اظهار کرد:  قانون صدور مجوزهای کسب و کار مصوبه خوبی است اما هنوز در برخی از دستگاه ها عده ای به آن تن نداده اند . ما در بخش نظارتی مجلس در حال بررسی تخلفات بوده تا دستگاه هایی که از این قانون تمکین نکرده اند را شناسایی و بر اساس قانون به قوه قضاییه معرفی و برخورد قانونی کنیم .

حمزه در ادامه بیان کرد: در سایر کشورهای توسعه یافته، چنین قانونی تصویب و در حال اجراست در ایران نیز باید این قانون اجرا شود. شما در هیچ کجای دنیا این روند کند و معیوب را برای دادن مجوز کسب و کار به مردم مشاهده نمی کنید.  اگرشخصی برای راه اندازی کسب و کاری اقدام می کند تا بخواهد مجوزها و استعلام ها را بگیرد به طور کلی فراموش می کند که قرار بوده چه کاری راه اندازی کند! چه بسا افرادی به دلیل همین سنگ اندازی ها و روند نادرست از تصمیم سرمایه گذاری در کشور گذشته و سرمایه خود را در کشورهای دیگر استفاده کرده اند. با اصلاح این ساختار قطعا این افراد به کشور بازگشته و ما شاهد ورود سرمایه به ایران خواهیم بود.

وی افزود: در کنار این قانون تسهیل صدور مجوزها ما یک درگاه یا پنجره واحد برای صدور مجوز داریم که البته در دل همین قانون است. یعنی همه مراحل دریافت یک مجوز در این درگاه تجمیع شده و فرد بدون مراجعه های بیهوده در کمترین زمان ممکن می تواند برای ایجاد یک کسب و کار مجوز بگیرد.

حمزه شلمزاری تصریح کرد: به طور کلی رسیدن به نقطه مطلوب کار دشواری است چرا که سال ها دستگاه ها به این روال عادت کرده و در مقابل این مسئله مقاومت می کنند و ما امیدواریم به مرور زمان این روند تغییر کند.

این عضو کمیسیون داخلی و شوراها در پایان گفت: کسانی که به قانون تمکین نمی کنند اگر نخواهیم کلمه خیانت را برای این رفتار انها به کار ببریم باید بگویم که بی‌انصافی و بی توجهی است. چرا که چه جوانانی به امید داشتن یک شغل سرمایه ای درس می خوانند اما به دلیل این روند ناقص و غلط موفق به این کار نمی شوند.  ما باید برای کشورهای اسلامی دیگر در همه حوزه ها الگو باشیم . چه بسا در بخش نظامی به دلیل بها دادن و ایجاد زمینه به جوانان پای کار حرفی برای گفتن داریم، در حالی که در اقتصاد اینگونه نیست . بنابراین باید برخی از روند ها برای رسیدن به نقطه مطلوب اصلاح شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما