عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با برنا

واردات ماشین آلات معدنی با ضابطه انجام شود

۱۴۰۱/۰۵/۲۷ - ۰۹:۵۹:۴۰
کد خبر: ۱۳۶۵۴۲۰
واردات ماشین آلات معدنی با ضابطه انجام شود
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: معادن غیر از اینکه باید در توسعه اقتصادی کشور نقش به سزایی را ایفا کنند، در توسعه مناطق شهرستانی و استانی خود هم تاثیر مثبت بگذارند.حقوق دولتی معادن می‌تواند نقش مهمی در توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد.

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص لزوم به روز رسانی ماشین آلات معدنی اظهار داشت: باید قانون معدن بازنگری شود و نظارت بر کارهای زیرساختی بزرگ هم می‌تواند در اصلاح قانون معادن لحاظ شود؛ یعنی باید شرایطی را ایجاد کرد که کار رها نشود، زیرا این رویکرد، اقتصاد کشور را در دست‌انداز می‌اندازد.

نماینده مجلس یازدهم با تاکید بر جلوگیری از فساد و رانت و تغییر و اصلاح قوانین، بیان کرد:  در کنار اصلاح و یا تغییر قوانین باید به سمت تولید داخل، ماشین آلات سنگین و معدنی روی بیاوریم و اگر نمی توانیم در داخل آن ها را تولید و نیاز داخل را تامین کنیم، بهترین شیوه واردات این ماشین آلات از خارج از کشور است که می‌تواند اقتصاد کشور را از نظر تولید نقدینگی در حوزه استفاده از معادن به نحو مطلوبی به سرانجام برساند.

شاکری در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر و در گذشته مواد معدنی به صورت خام عرضه می شد، اکنون نیز بیش از ۹۰ درصد محصولات استخراجی از معادن به صورت خام به فروش می رسد و اگر ماشین آلات را داشته باشیم به عنوان یکی از گزینه های خوب استخراج معادن هم می توان در حوزه مزیت های صادراتی بخش معدن ایفای نقش کرد و هم اینکه سرعت کار را افزایش داد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: کشور ما جزو ۱۰ کشور برتر معدنی دنیا است اما متاسفانه به دلایل مختلف از جمله نبود و یا کمبود تکنولوژی روز از جمله ماشین آلات تخصصی معدنی که ساخت آن در داخل دشوار و واردات نیز ممنوع است، هزینه‌های تولید پیمانکاری و بهره برداری از معادن را بالا رفته و تولید کنندگان چاره ای جز خام فروش ندارند که این روند باید متوقف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین متذکر شد: در حال حاضر ما نه تنها در حوزه ماشین آلات معدنی، بلکه در بخش ماشین آلات راه سازی و کشاورزی نیز دچار مشکلات عدیده ای هستیم. واردات ایده خوبی نیست اما برای رونق تولید در بخش های دیگر چاره ای جز واردات با ضابطه و بدون رانت نداریم.

وی افزود: بخش کشاورزی و معادن به شدت به ماشین های تخصصی و سنگین نیاز دارند، البته شرکت های داخلی دست از تلاش برای ساخت این ماشین آلات برنداشته اند اما هنوز موفق به ساخت آنها نشده اند بنابراین برای نخوابیدن تولید و جلوگیری از خام فروشی در بخش معدن به خصوص چاره ای جز واردات این ماشین ها نداریم .

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز