ارزش بازار بورس و فرابورس به ۷ هزار میلیارد تومان رسید

۱۴۰۱/۰۵/۳۰ - ۱۶:۴۰:۵۳
کد خبر: ۱۳۶۶۵۵۶
ارزش بازار بورس و فرابورس به ۷ هزار میلیارد تومان رسید
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در حال حاضر ارزش بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از نقدینگی کل کشور و تقریبا معادل کل GDP کشور. برای همین بازار سهام برای دولت بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری برنا، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار شنبه شب در گفت و گو با رسانه ملی در خصوص عملکرد خود در سازمان بورس در ۱۰ ماه گذشته گفت: در این مدت تلاش کردیم تا بازاری کارا، شفاف و منصفانه داشته باشیم و التهابات بازار را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در حال حاضر ارزش بورس و فرابورس ۷ هزار هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از نقدینگی کل کشور و تقریبا معادل کل GDP کشور. برای همین بازار سهام برای دولت بسیار مهم است.

وی با بیان این که در این مدت در صورتی که سقف‌گذاری نرخ سوخت خوراک صنایع انجام نمی‌شد، بسیاری از صنایع سودآور ما زیان‌ده می‌شدند، اذعان داشت: در دولت قبل بدعتی گذاشته شد که اساسنامه صندوق پالایشی یکم و دارایکم در دولت تصویب شد و تغییرات آن نیز در دولت باید مصوب شود. بند به بند اساسنامه این دو صندوق باید در دولت تصویب شود و برای همین زمانبر خواهد بود. پس از این تغییرات نیز، این دو صندوق نزدیک به NAV معامله خواهد شد؛ چرا که فرآیندهای بازار ارزش صندوق را به ارزش NAV خواهد رساند.

عشقی در ادامه با بیان این که ۱۵ مجوز جدید کارگزاری در ۱۰ ماه گذشته صادر شده است، گفت: متاسفانه از سال ۸۹ تا کنون هیچ مجوز کارگزاری داده نشده بود. ضمن این که در این مدت ۲۹ مجوز سبدگردان صادر شده است.

رئیس سازمان بورس اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون ۴ مورد واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه داشتیم و پیگیر ادامه واریزی‌ها هستیم.

وی همچنین با اشاره به این که عرضه خودرو در بورس کالا پیروزی شفافیت بر دلالان بود، تصریح کرد: با اعلام عرضه دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی، قیمت در بازار غیررسمی کاهش پیدا کرد. پس از عرضه نیز، قیمت این دو خودرو مجددا کاهش پیدا کرد. ضمن این که در سایت بورس کالا، تعداد و تاریخ عرضه‌های بعدی مشخص شده است.

به گفته عشقی بسته شدن نماد یکی از خطوط قرمز سازمان بورس است؛ چرا که بسته شدن نماد، تنبیه سرمایه‌گذار است نه شرکت. برای همین برای احقاق حقوق سرمایه گذار تلاش کردیم و بسیاری از نمادهای بازار پایه باز شده است. البته بعضی از نمادها عملکرد بسیار غیرشفافی دارند و صورت‌های مالی غیرقابل قبولی دارند. تلاش داریم با همکاری قوه قضائیه این معضل را نیز حل کنیم.

وی اذعان داشت: امسال همه شرکت‌ها سود خود را به صورت الکترونیک پرداخت می‌کنند. مشکل قدیمی دیگری، سودهای رسوب شده سهامداران در سال‌های گذشته بود که اکنون آن هم به صورت الکترونیکی توسط سپرده‌گذاری مرکزی و از طریق سامانه سجام پرداخت می‌شود.

رئیس سازمان بورس گفت: یکی از مصادیق بی‌عدالتی میان کارگزار و بازارگردان و مردم عادی که به معامله سهام می‌پرداختند، عدم نمایش عمق مظنه بود. سازمان برای رفع این بی‌عدالتی، عمق مظنه را در اختیار همه قرار داد؛ اگرچه که در هیچ کجای دنیا عمق مظنه به صورت رایگان در اختیار عموم قرار نمیگیرد.

انتهای پیام/

 

نظر شما