رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با برنا

مجوزدهی به فضای رانتی با امضاهای طلایی تبدیل شده است

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۰۶:۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۱۸۴
مجوزدهی به فضای رانتی با امضاهای طلایی تبدیل شده است
رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس ساختار صدور مجوزها را بزرگترین مانع بر سر راه تولید داخلی دانست و گفت: شرایط صدور و دریافت مجوزها فرصت‌های زیادی را از تولیدکنندگان و کارآفرینان می‌گیرد که علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، این بخش به یک فضای رانتی با امضاهای طلایی تبدیل شده است.

علی اصغر عنابستانی، رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا، گفت: از نظر قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید تمام مجوزهای کشور ثبت محور شوند و فقط ۱۰ درصد این مجوزها مربوط به حوزه امنیتی و سلامت است که نیازمند روند کسب مجوزهای خاص است. سایر مجوز ها باید ثبت محور و ۴۸ ساعته صادر شوند. یعنی تاکید ما برای مصوب کردن قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در حداقل ترین زمان ممکن است. این مسئله را انقلابی در شروع کسب و کار ها در کشور و در تسهیل صدور کسب و کارها در کشور می دانیم و به شدت برای اجرای آن پیگیر هستیم.

نماینده مردم جغتای، جوین و سبزوار در ادامه بیان کرد: ساختار اداری کشور ما در حوزه نظارت بر تولید مشکلات عدیده‌ای دارد. ما در این سیستم هنوز پذیرش یک نظام یکپارچه صدور مجوز را نپذیریفته ایم و در این شرایط تصمیم به بهبود شرایط تولید و اشتغال داریم! وقتی برای شروع یک کار و تولید بنا را بر دریافت مجوز قرار داده و یک مسیر طولانی را پیش روی متقاضی و کارآفرین قرار داده ایم چگونه انتظار رونق تولید داریم؟

عنابستانی ساختار صدور مجوزها را بزرگترین مانع بر سر راه تولید داخلی دانست و گفت: شرایط صدور و دریافت مجوزها فرصت‌های زیادی را از تولیدکنندگان و کارآفرینان می‌گیرد که  علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، این بخش به یک فضای رانتی نیز با امضاهای طلایی تبدیل شده است .درحالیکه شرایط صدور مجوز در بسیاری از ساختارهای اداری دنیا برعکس است، یعنی برای شروع اشتغال به کار به جز در موارد خاص دریافت مجوز لازم نیست.به طور کلی شروع کسب و کار و صدور مجوزها یکی از گزینه ای رتبه بندی های جهانی برای اعلام رتبه توسعه است که ایران در این مسیر با مشکل مواجه است.

رئیس کمیته اشتغال کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه شروع بسیاری از شغل‌ها نیازی به مجوز ندارند، گفت: بهترین اقدام ممکن برای رفع موانع حذف نظام صدور مجوزهاست که اگرچه  سخت است اما باید انجام شود و امیدواریم دولت در این مسیر موفق شود. در عین حال مجلس نیز به شدت پیگیر اجرای این قانون است.

عنابستانی سپس افزود: طرحی ارائه  و به قانون تبدیل شد به گونه ای است که بر اساس آن صدور مجوزهای اشتغال را در همه حوزه‌ها به معنای کامل حذف  و دولت هم نظارت خود را به بعد از راه اندازی شغل موکول می کند.

این نماینده مجلس، دولت را بزرگترین مانع در بخش تولید دانست و گفت: دولت به دلیل اینکه می‌خواهد نظارت و رگولاتوری کند به یک مانع تولید تبدیل شده و لذا ابتدا باید موانع ایجاد شده توسط ساختار دولتی را برداریم و بعد به سراغ حمایت‌ها برویم.

انتهای پیام/

نظر شما