سامانه تابا، ابزاری موثر برای اجرای چارچوب جدید سیاست گذاری پولی است

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۱۵:۳۰:۴۷
کد خبر: ۱۳۷۰۳۱۷
سامانه تابا، ابزاری موثر برای اجرای چارچوب جدید سیاست گذاری پولی است
سامانه تابا، ابزاری موثر برای اجرای چارچوب جدید سیاست گذاری پولی است و بازار بین بانکی؛ مبادلات ذخایر بانک‌ها در سر رسیدهای بسیار کوتاه مدت عمدتاً یک‌شنبه‌ها است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، محمد نادعلی ، مدیر کل عملیات پولی و ارزی بانک مرکزی در رونمایی از سامانه تابا بانک مرکزی اظهار کرد: نرخ سود آن به صورت بازار بین بانکی است و پایه‌ای برای تمامی نرخ‌های موجود در اقتصاد است.

دلایلی که نیاز به سامانه جدید است یکی از مهم ترین دلایل ثبت مکانیزه‌ و معاملات تحت رصد بانک مرکزی و پرهیز از خود اظهاری در تجمع و پردازش دادها است و دلایل عمده آن می‌توان به اتصال به سامانه ساتنا و تبادل آنلاین وجه بین اعضا، امکان آرشیو اطلاعات بازار به صورت سری زمانی و امکان انجام عملیات سیاست گذاری پولی و حراج دولت اشاره کرد.

نادعلی در ادامه تصریح کرد: سامانه تابا، فاز نخست آن، انجام کلیه مبادلات ریالی بدون وثیقه بین بانک‌ها و اتصال آنلاین به ساتا است و فاز دوم(در حال پیاده سازی) آن امکان انجام مبادلات وثیقه محور بین بانک‌ها، بانک‌ها و بانک مرکزی است.

وی از دستاوردهای استقرار کامل سامانه ساتا تصریح کرد: یکی از دستاوردهای آن شفافی معاملات و ایجاد داشبوردهای مدیریتی است و باعث گسترش استفاده از ریپو در نظام بانکی و بهبود مدیریت نقدینگی و افزایش کیفیت نرخ سود بازار بین بانکی است.

مدیریت کل عملیات پولی و اعتباری اداره عملیات بازار باز گفت: یکی دیگر از دستاوردهای سامانه تابا اجرای چارچوب جدید سیاست گذاری پولی شامل عملیات بازار باز OMO و مساعدت‌های آماده SF است.

‌انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز