جزئیات طرح بزرگ آبرسانی غدیر

۱۴۰۱/۰۶/۱۱ - ۲۰:۵۸:۰۴
کد خبر: ۱۳۷۲۰۰۷
جزئیات طرح بزرگ آبرسانی غدیر
طرح آبرسانی غدیر امروز با حضور رئیس جمهور در خوزستان افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری برنا، برنامه میز اقتصاد شبکه خبر میزبان عیسی بزرگ زاده؛ مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه وزارت نیرو، آقای علیرضا الماسوندی؛ معاون تلفیق و تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران، محمد رستمی؛ مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و مجری این طرح و شاهپور رجایی؛ رئیس حوزه آبریز کرخه و مرزی غرب وزارت نیرو بود.

الماس وندی درباره اجرای زودهنگام طرح گفت: دو هزار نفر در این طرح مشغول شدند؛ ۵۰ پیمانکار محلی و پیمانکار ملی در این طرح در قالب قرارگاه خاتم الانبیا شبانه روز و حتی روز‌های جمعه کار کردند.

وی ادامه داد: این طرح که در اجرای آن از تولیدات ملی استفاده شد یکی از طرح‌های آبرسانی است که بهترین کیفیت را در کل کشور با ان سی ۵۰۰ داراست.

در ادامه برنامه مدیرعامل قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: این پروژه ۹۰۰ کیلومتر طول دارد. بزرگترین و طولانی‌ترین خط انتقال آب شرب در سطح کشور و خاورمیانه است. تاکنون ۶۰۰ کیلومتر از این طرح در سه فاز اجرا شده است، اما بخشی که امروز افتتاح شد ویژگی‌های خاصی دارد. اولین بار ما در این طرح از لوله قطر ۲۴۰۰ استفاده کردیم و در دو خط به طول ۴/۲ کیلومتر از بستر کرخه عبور کردیم.

رستمی در مورد سایر طرح‌های در دست انجام گفت: ما در هفته گذشته ۱۱۰ کیلومتر از خط دو شهر تبریز و تصفیه خانه آب شرب شهر کرمانشاه را توانستیم بهره برداری کنیم.

بزرگ زاده درباره پایداری منابع آبی این طرح گفت: در گذشته منابع آبی که در تامین آب شرب مردم خوزستان مشارکت داشتند بیشتر روی کرخه و کمی روی کارون بود. الان این منابع آب از نظر کمی دو برابر شده و همچنین این منابع با کیفیت مناسب هستند؛ بنابراین اگر زمانی در دز خشکسالی شد از کارون و کرخه کمک می‌گیریم و بالعکس. بنابراین، چون چند منبعی شدیم قدرت انعطاف مدیر بهره بردار برای آب شرب بالا رفته است و آب بیشتر با کیفیت بیشتر در اختیارش است بنابراین این پروژه پایداری و تامین آب شرب را چند برابر کرده است. 

رجایی در مورد تحول آبرسانی در خوزستان و اهداف مصرفی این طرح آبرسانی گفت: نقاطی از استان خوزستان که در طول تاریخ زندگی شان که در جنوب غرب استان خوزستان از آب با کیفیت پایین و به صورت نوبت بندی یا در اثر قطع و وصل مختلف مواجه بودند خوشبختانه با این طرح از همان آبی استفاده می‌کنند که مرکز استان برخوردار است و از طرف دیگر یک فضا و فرصت فراهم شد که ما آن بخشی از آبی را که از طریق حوزه کرخه به مناطق استان اختصاص می‌دادیم را بتوانیم به برخی از مصارف از جمله مصارف زیست محیطی که در تالاب هورالعظیم داریم و یا بخش‌های دیگر استفاده کنیم. این آب با توجه به کیفیت آن، بیشتر برای شرب در نظر گرفته شده است و برنامه وزارت نیرو جداسازی مصارف آب صنایع بزرگ در استان خوزستان از طرح غدیر و از منابع آب شرب و استفاده از منابع غیرمتعارف مثل آب دریا و یا آب‌های باقی مانده در انتهای رودخانه کارون است. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز