سرنوشت پوند در دوران حکومت جدید بریتانیا چی می‌شود؟

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۲۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۳۷۷۵۰۵
سرنوشت پوند در دوران حکومت جدید بریتانیا چی می‌شود؟
یک روز پس از درگذشت الیزابت دوم، پوند انگلیس نسبت به سایر ارزهای اصلی اندکی افت کرد. این درحالی است که، استرلینگ پس از انتخاب تراس به عنوان نخست وزیر افت کرده و در 7 سپتامبر به 1.1469 دلار رسید که پایین ترین سطح 37 سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، مرگ الیزابت دوم در 8 سپتامبر نشانگر دوران جدیدی برای بریتانیا بود که پس از روی کار آمدن الیزابت تراس به عنوان نخست وزیر و اعلام چارلز به عنوان پادشاه جدید بریتانیا آغاز شد.این تغییرات می‌تواند بسیار بزرگ باشد، چرا که در بحبوحه نوسانات اقتصادی انگلستان، مشکلات انرژی اروپا و قبل از پایان همه گیری کووید-19 رخ داده است.

یک روز پس از درگذشت الیزابت دوم، پوند انگلیس نسبت به سایر ارزهای اصلی اندکی افت کرد. این درحالی است که، استرلینگ پس از انتخاب تراس به عنوان نخست وزیر افت کرده و در 7 سپتامبر به 1.1469 دلار  رسید که پایین ترین سطح 37 سال گذشته است. از روز هفتم سپتامبر به بعد، پوند توانست با خرید بالا جهش کرده و به آخرین نقطه تثبیت خود که کمی بالای 1.7000 بود رسید. 

پس از مرگ لیزابت دوم، CNBC (یک شبکه تلویزیونی کابلی و ماهواره‌ای است که از زیر مجموعه‌های ان‌بی‌سی یونیورسال است) گزارش داد که پسر ارشدش چارلز تاج و تخت را در میان انتقادات مداوم مبنی بر اینکه سلطنت منسوخ شده است و منابع مالی عمومی را جذب می کند به دست گرفت. با توجه به وضعیت مالی کنونی کشور بریتانیا چندان دور نیست که تصور کنیم این مخالفت ها تشدید خواهد شد.

در این شرایط کار لیز تراس، نخست وزیر جدید بریتانیا به مراتب سخت خواهد بود. چرا که چند روز قبل از مرگ ملکه انگلیس گلدمن ساکس (Goldman Sachsشرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی است، که بخش عمده فعالیت‌های آن در زمینه ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی و مدیریت سرمایه‌گذاری، همچنین مبادلات کالا، اوراق بهادار، سهام شرکت‌ها و نیز مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک متمرکز می‌باشد) هشدار داد که بریتانیا ممکن است در سه ماهه چهارم سال 2022 دچار رکود شود که پیش‌بینی‌های قبلی بانک مرکزی انگلستان را تکرار می‌کند. الیزابت دوم دقیقا چند روز قبل از مرگش از لیز تراس خواست که دولت جدیدی تشکیل دهد. تراس بلافاصله وارد عمل شد و از بسته حمایتی انرژی 40 میلیارد پوندی برای خانه ها و مشاغل در بریتانیا در بحبوحه افزایش قیمت برق و گاز، رونمایی کرد. 

تراس همچنین پس از آن که نرخ تورم سالانه در بریتانیا در ژوئیه به 10.1 درصد رسید، کار خود را آغاز کرد که بالاترین رکورد از فوریه 1982 و اوج آن در میان کشورهای G-7 بود. پیروزی او در انتخابات همچنین به دلیل بزرگ‌ترین افزایش نرخ بهره در این کشور در 27 سال گذشته است، که انتظار می‌رود با از سرگیری نشست پولی بانک انگلستان، این افزایش بیشتر شود.

انتهای پیام/

نظر شما