سقوط اقتصاد فقیر ترین کشور اروپایی

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۲۳:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۵۱۴
سقوط اقتصاد فقیر ترین کشور اروپایی
نخست وزیر مولداوی هشدار داد که افزایش قیمت گاز و کمبود منابع روسیه می تواند به اقتصاد مولداوی آسیب جدی وارد کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، ناتالیا گاوریلیتا، نخست وزیر مولداوی به بلومبرگ گفت: اقتصاد مولداوی ممکن است با شوک مضاعف قطع گاز روسیه و قیمت "فوق العاده بالا" انرژی مواجه شود، زیرا در آستانه زمستان است.

به گفته گاوریلیتا، این کشور که در میان فقیرترین کشورهای اروپاست، خود را برای همه سناریوها آماده می کند، تورم سالانه بیش از 30 درصد و ضرب الاجل اول اکتبر برای مذاکره بازپرداخت بدهی با گازپروم روسیه نزدیک است.

وی گفت که بدون هیچ پیشرفتی در مذاکرات، ممکن است قطع کامل گاز در آینده نزدیک باشد.

مولداوی، یک جمهوری شوروی سابق با 2.6 میلیون نفر که بین اوکراین و رومانی قرار گرفته است، به شدت به گاز روسیه متکی است. 

اکتبر گذشته، گازپروم و شرکت بزرگ انرژی مولداوی، مولدوواگاز، قرارداد بلندمدت تامین گاز خود را به مدت پنج سال دیگر تا سپتامبر 2026 تمدید کردند.

با این حال، مولدوواگاز پس از افزایش شدید قیمت‌ها در قرارداد به این غول گازی روسیه، در تلاش است تا به تعهدات پرداخت خود به غول گاز روسیه عمل کند.

بر اساس گزارش راشاتودی، گاوریلیتا گفت: «حتی اگر گازپروم به وعده خودعمل کند و گاز را به این کشور صادر کند، ما همچنان باید مصرف را کاهش دهیم زیرا قیمت‌ها بسیار بسیار بالا هستند.»

 

به عنوان بخشی از اقدامات برای کاهش بار، دولت مولداوی سیستم گرمایشی در پایتخت کیشینو را از گاز به نفت گرمایشی تغییر داده و قصد دارد مصرف را تا 15 درصد کاهش دهد. 

مقامات این کشور، همچنین مذاکراتی را با رومانی برای عرضه گاز بالقوه با قیمت مقرون به صرفه تر آغاز کرده اند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز